• فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی تأثیر روش مربیگری بر توانمندسازی ¬روان‌شناختی معلمان
        علیرضا براتی
        پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روش مربیگری بر توانمندسازی روان¬شناختی معلمان پایه اول ابتدایی در استان خوزستان، منطقه صیدون انجام شده است. اثر یاد شده از جهت رویکرد کمی، از جهت هدف کاربردی و از حیث طرح پژوهش، نیمه‌آزمایشی (پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل) می‌باشد. جام چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روش مربیگری بر توانمندسازی روان¬شناختی معلمان پایه اول ابتدایی در استان خوزستان، منطقه صیدون انجام شده است. اثر یاد شده از جهت رویکرد کمی، از جهت هدف کاربردی و از حیث طرح پژوهش، نیمه‌آزمایشی (پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل) می‌باشد. جامعه¬ی آماری تحقیق بالغ بر چهل نفر و حجم نمونه که از افراد داوطلب و دردسترس استفاده نموده‌ایم 28 نفر (17 آقا و 11 خانم) می‌باشد که به طور تصادفی در دو گروه 14 نفره گواه و آزمایش قرار گرفتند. ابزار به کار رفته شامل پرسش‌نامه توانمندسازی¬روان‌شناختی اسپریتزر با ضریب پایایی 81/0. است. مربیگری این پروژه از طریق ارتباط با گروه آزمایش و ارایه بسته آموزشی حضوری و غیر‌حضوری به مدت سه ماه اعمال شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق آمار توصیفی که شامل جدول میانگین و انحراف معیار و آماراستنباطی، آزمون ¬تی¬ مستقل، تحلیل¬کواریانس با کمک نرم‌افزار انجام شد. نتیجه پژوهش نشان داد میانگین توانمندسازی¬ روان‌شناختی و اکثر ابعاد آن در پس آزمون گروه آزمایش تفاوت معناداری با پیش‌آزمون داشته است. بنابراین مربیگری سبب توانمندسازی ¬روان¬‌شناختی معلمان گردیده است. جزييات مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی نظام آموزش و توسعه کارکنان در سازمان¬های ایرانی (مطالعه وضعیت موجود)
        محمد عموزاد محمد قهرمانی مقصود فراستخواه
        هدف اصلی این پژوهش، بررسی وضعیت موجود نظام آموزش و توسعه کارکنان در سازمان¬های ایرانی است. روش پژوهش توصیفی است و رویکردهای پیمایشی همچون مطالعه میدانی، مصاحبه، گروه¬های تمرکز و مطالعه طولی و تحلیل روند برای گردآوری داده¬ها به خدمت گرفته شده است. مبنای اصلی بررسی و تحلی چکیده کامل
        هدف اصلی این پژوهش، بررسی وضعیت موجود نظام آموزش و توسعه کارکنان در سازمان¬های ایرانی است. روش پژوهش توصیفی است و رویکردهای پیمایشی همچون مطالعه میدانی، مصاحبه، گروه¬های تمرکز و مطالعه طولی و تحلیل روند برای گردآوری داده¬ها به خدمت گرفته شده است. مبنای اصلی بررسی و تحلیل داده¬های مورد نیاز، مدل تعالی آموزش و توسعه است که با استفاده از آن سازمان¬های مورد مطالعه مورد مداقه قرار گرفته¬اند. جامعه آماری این پژوهش کلیه سازمان¬های ایرانی است که در پنج کسب و کار؛ خدمات، تولید، بهداشت و دارو، مالی و بیمه و آموزش فعالیت می¬کنند. همچنین این سازمان¬ها ابتدا در دو دسته بزرگ و کوچک- متوسط و هر کدام از این طبقات به دو دسته خصوصی و دولتی تقسیم شده¬اند. بر اساس این الگوریتم و با تکیه بر رویکردی تلفیقی، به شیوه نمونه¬گیری خوشه¬ای تک مرحله¬ای و هدفمند 20 سازمان¬ به عنوان نمونه و در هر دسته چهار سازمان انتخاب شده¬اند. در فرآیند بررسی از تکنیک¬هایی چون مصاحبه و گروه¬های کانونی در کنار بررسی مستندات بهره گرفته شده است. همچنین داده¬های به¬دست آمده با استفاده از آمار توصیفی همچون شاخص¬های گرایش به مرکز، شاخص¬های پراکندگی و سطوح تعالی نیز مبتنی بر منطق رادار بررسی و تحلیل شده¬اند. نتایج به¬دست آمده حاکی از آن است که وضعیت آموزش به تفکیک انواع کسب و کار، اندازه و نوع مالکیت سازمان¬ها متفاوت است. از میان پنج کسب و کار، سازمان¬های فعال در بخش مالی و بانکی، در سه شاخص کلیدی عملکرد آموزش؛ میانگین هزینه¬های مستقیم آموزش برای هر کارمند، سرانه ساعت آموزش هر کارمند، نسبت کارکنان آموزش‌دیده به کل کارکنان آمار بالاتری داشته¬اند. شرکت¬های بخش کسب و کار تولید تنها در شاخص نسبت کارکنان آموزش دیده به کل کارکنان عملکرد بالاتری نسبت به سایر سازمان¬ها داشته¬اند. همچنین سازمان¬های بزرگ نسبت به سازمان¬های کوچک عملکرد بالاتر و سازمان¬های خصوصی نسبت به سازمان¬های دولتی در هر چهار شاخص عملکردی، آمار بالاتری داشته¬اند. همچنین در شاخص میزان رضایت کلی از عملکرد آموزش، یافته¬ها حاکی از آن است که به ترتیب سازمان¬های بخش مالی و بانکی، تولید، درمان و پزشکی، آموزش و بخش خدمات پایین¬ترین میزان رضایت از عملکرد آموزش را نشان داده¬اند. جزييات مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی وضعیت انتقال آموزش و اولويت‌بندي عوامل مؤثر بر آن در صنعت پتروشيمي با تکنيک فرایند سلسله مراتبی گروهي
        محمدتقی تقوی‌فرد حمید رحیمیان مرتضی طاهری
        این مقاله به بررسی وضعیت موجود و مطلوب انتقال آموزش و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر آن در شرکت ملی صنایع پتروشیمی پرداخته است. روش این پژوهش با توجه به ماهیت، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی به تعداد 500 نفر بودند، از میان آ چکیده کامل
        این مقاله به بررسی وضعیت موجود و مطلوب انتقال آموزش و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر آن در شرکت ملی صنایع پتروشیمی پرداخته است. روش این پژوهش با توجه به ماهیت، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی به تعداد 500 نفر بودند، از میان آنان طبق جدول مورگان 220 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل دو پرسشنامه مجزا شامل پرسشنامه سیستم انتقال یادگیری با 46 گویه و پرسشنامه مقایسه زوجی با 16 عامل می باشد. نتايج حاصل از اجراي آزمون آماري t تک نمونه نشان داد که عوامل سازماني به همراه مؤلفه‌هاي آن شامل نتايج فردي مثبت، نتايج فردي منفي، تصديق سرپرست و بازخورد سرپرستان/ مربی‌گری عملکرد در شرکت ملی صنایع پتروشيمي در وضعيت نامطلوبي قرار دارند. لکن مؤلفه‌هاي حمايت همکار و حمايت سرپرست/ مديران در وضعيت مطلوبي مي‌باشد. عوامل آموزشي به همراه مؤلفه استعداد فردي براي انتقال در وضعيت مطلوب قرار دارد ولي مؤلفه‌هاي اعتبار محتوا، طرح انتقال و فرصت کاربرد در يادگيري در وضعيت نامطلوبي قرار دارد. عوامل فردي به همراه مؤلفه‌هاي آن شامل آمادگي يادگيرنده، خودکارآمدي عملکرد، انگيزش انتقال، انتظارات نتايج عملکرد و انتظارات تلاش عملکرد در شرکت پتروشيمي در وضعيت مطلوبي قرار دارد و در نهایت نتايج حاصل از بکارگيري تکنيک فرایند تحلیل سلسله مراتبی گروهی نشان داد عوامل سازمانی، عوامل آموزشی و عوامل فردی به ترتیب در اولویت اول، دوم و سوم بر روی انتقال یادگیری قرار دارند. جزييات مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تأثیر‌پذیری نیازهای روانشناختی محیط کار از آموزش ضمن خدمت؛ آزمون نقش میانجی جامعه‌پذیری کارکنان
        سیروس قنبری رقیه  بهشتی‌راد
        پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیرپذیری نیازهای روانشناختی محیط کار از آموزش ضمن خدمت؛ آزمون نقش میانجی جامعه‌پذیری کارکنان انجام شده است. روش تحقیق، توصيفي و طرح پژوهشي همبستگي از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه ارومیه می‌باشد که با ا چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیرپذیری نیازهای روانشناختی محیط کار از آموزش ضمن خدمت؛ آزمون نقش میانجی جامعه‌پذیری کارکنان انجام شده است. روش تحقیق، توصيفي و طرح پژوهشي همبستگي از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه ارومیه می‌باشد که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم هر طبقه 260 نفر به عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌های پژوهش از سه پرسشنامه آموزش ضمن خدمت، جامعه‌پذیری سازمانی و نیازهای روانشناختی محیط کار استفاده شد. نتایج الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که رابطه بین آموزش ضمن خدمت با نیازهای روانشناختی محیط کار و جامعه‌پذیری سازمانی مثبت و معنی‌دار است. رابطه بین جامعه‌پذیری سازمانی و نیازهای روانشناختی محیط کار مثبت و معنی‌دار است. همچنین رابطه آموزش ضمن خدمت و نیازهای روانشناختی محیط کار با نقش میانجی جامعه‌پذیری سازمانی مثبت و معنی‌دار می‌باشد. جزييات مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تأثیر آموزش رفتارهای رهبری اصیل بر افزایش عملکرد کارکنان پتروشیمی
        نسرین ارشدی محمد فروهر
        پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش رفتارهای رهبری اصیل بر عملکرد کارکنان انجام شد. روش تحقیق از نوع آزمایشی از نوع پیش¬آزمون - پس¬آزمون با گروه کنترل است. شرکت¬کنندگان در پژوهش 42 نفر از مدیران شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بودند که به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش رفتارهای رهبری اصیل بر عملکرد کارکنان انجام شد. روش تحقیق از نوع آزمایشی از نوع پیش¬آزمون - پس¬آزمون با گروه کنترل است. شرکت¬کنندگان در پژوهش 42 نفر از مدیران شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بودند که به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر کدام 21 نفر) گمارده شدند. علاوه بر این و به منظور بررسی تأثیر مداخلات آموزشی ،2 تا 3 نفر از کارکنان هر مدیر نیز به صورت تصادفی انتخاب شدند و سپس یک پیش‌آزمون از گروه¬های آزمایش و گواه به عمل آمد. بعد از آن به مدت 3 روز (20 ساعت آموزش) مداخلات آموزشی مربوط به رفتارهای اصیل بر روی مدیران اجرا گردید و پس از 6 ماه نیز یک پس¬آزمون از گروه¬های آزمایش و گواه به عمل آمد. داده¬ها با استفاده از دو پرسشنامه رهبری اصیل وولمبوا و همکاران (2008) و پرسشنامه عملکرد شغلی هیلمن و همکاران (1992) جمع¬آوری گردید. نتایج تحلیل آزمون آنکوا (ANCOA) آشکار ساخت که آموزش رفتارهای مثبت رهبری باعث افزایش عملکرد کارکنان می¬شود. جزييات مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی تأثیر ارتباطات چهره¬به¬چهره در رابطه‌ بین مربی¬گری الکترونیکی و تصمیم‌گیری مسیر شغلی دانشجویان
        مرجان  فیاضی مصطفی ایوب زاده
        از دیرباز فرایند مربی¬گری دارای اهمیت بسیاری بوده و امروزه نیز با استفاده از فناوری¬های اطلاعاتی در این زمینه، بر اهمیت این موضوع افزوده شده است. این پژوهش از نوع مطالعات شبه تجربی بوده و هدف از انجام آن، بررسی تأثیر یک برنامه‌ مربی¬گری الکترونیکی بر تصمیم‌گیری مسیر شغل چکیده کامل
        از دیرباز فرایند مربی¬گری دارای اهمیت بسیاری بوده و امروزه نیز با استفاده از فناوری¬های اطلاعاتی در این زمینه، بر اهمیت این موضوع افزوده شده است. این پژوهش از نوع مطالعات شبه تجربی بوده و هدف از انجام آن، بررسی تأثیر یک برنامه‌ مربی¬گری الکترونیکی بر تصمیم‌گیری مسیر شغلی دانشجویان مقطع کارشناسی رشته مدیریت و هم¬چنین بررسی اثر ارتباطات چهره¬به¬چهره در بهبود نتایج این روابط است. به منظور اجرای این پژوهش، یک رابطه مربی¬گری بین 12 مربی و 86 شاگرد، انجام گرفت؛ که به‌منظور بررسی اهمیت دیدار چهره به چهره بین مربی و شاگرد در این پژوهش، نیمی از شاگرد‌ها امکان ملاقات مربی خود را داشتند. یافته‌های این پژوهش نشان¬دهنده آن است که تصمیم‌گیری مسیر شغلی دانشجویان، در هر یک از پنج بعد خودارزیابی، کسب اطلاعات شغلی، هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی برای آینده، و حل مسأله، پس از برگزاری دوره‌ مربی‌گری الکترونیک نسبت به پیش از برگزاری آن ارتقا یافته است. سایر نتایج این پژوهش، نشان¬دهنده آن است که ارتباطات چهره¬به¬چهره سبب ایجاد رضایت بالاتری از رابطه‌ مربی¬گری و ارتقای بیشتر تصمیم‌گیری در مورد مسیر شغلی می¬شود. جزييات مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - شناسایی و مدلسازی انگیزه¬های بکارگیری نظام مدیریت عملکرد منابع انسانی در کسب و کارهای بزرگ ایرانی
        مهسا فاضل حسن‌آبادی قنبر محمدی ‌الیاسی
        بکارگیری نظام مدیریت عملکرد به دغدغه¬ای مهم و اساسی برای کسب و کار¬ها تبدیل شده است. یافته¬های پژوهش¬ها نشان می¬دهد حدود 70 درصد برنامه¬های تحولی در کسب و کارها از قبیل: برنامه¬ریزی استراتژیک، مدیریت دانش، مدیریت عملکرد، مدیریت کیفیت جامع و مهندسی مجدد، به دلیل عدم احسا چکیده کامل
        بکارگیری نظام مدیریت عملکرد به دغدغه¬ای مهم و اساسی برای کسب و کار¬ها تبدیل شده است. یافته¬های پژوهش¬ها نشان می¬دهد حدود 70 درصد برنامه¬های تحولی در کسب و کارها از قبیل: برنامه¬ریزی استراتژیک، مدیریت دانش، مدیریت عملکرد، مدیریت کیفیت جامع و مهندسی مجدد، به دلیل عدم احساس نیاز و انگیزه لازم برای تحول با شکست مواجه می-شوند. برای کاهش نرخ شکست، شناسایی و افزایش انگیزاننده¬های کسب و کارها برای بکارگیری این برنامه¬های تحولی از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو، با توجه به تمرکز تحقیق حاضر بر روی نظام¬های مدیریت عملکرد به عنوان یکی از برنامه¬های تحولی در سازمانها، سؤال پژوهش حاضر این است که انگیزه¬های بکارگیری نظام مدیریت عملکرد منابع انسانی در کسب و کارهای بزرگ ایرانی کدامند؟ علاوه بر شناسایی انگیزاننده¬ها، این تحقیق همچنین بدنبال شناسایی میزان اهمیت و روابط بین این عوامل انگیزشی نیز می¬باشد. بدین منظور از روش تحقیق کیفی اکتشافی استفاده گردید، تا از نظر خبرگان و متخصصان برخوردار از تجربه و شایستگی لازم در زمینه نظام¬های مدیریت عملکرد بهره‌گیری شود. در مرحله اول براساس شاخص تعداد کارکنان شش کسب و کار بزرگ کشور برخوردار از تجربه بکارگیری نظام مدیریت عملکرد به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید و داده‌های لازم از طریق مصاحبه واقع‌محور استخراج، مستندسازی و با استفاده از مدل اشتراس کدگذاری گردید. در گام بعد یافته‌های حاصل از پژوهش¬ها و کدگذاری تجربیات بر اساس روش مدیریت تعاملی توسط خبرگان منابع انسانی برخوردار از تجربه لازم در زمینه بکارگیری نظام مدیریت عملکرد در کسب و کارهای بزرگ، مورد ارزیابی، غربال‌گری و سپس مدلسازی قرارگرفته است. در مرحله دوم از روش‌های ایده‌نویسی به منظور گردآوری داده‌ها استفاده گردید. براساس یافته¬های نهایی پژوهش، با اهمیت¬ترین انگیزه¬های کسب و کارهای بزرگ ایرانی در بکارگیری نظام مدیریت¬ عملکرد عبارتند از: فعالیت شرکت در فضای رقابتی، احساس نیاز رهبران به ایجاد تحول در کسب و کار، کنترل و اطمینان از تحقق اهداف، همراستایی اهداف فردی و سازمانی، پایش عملکرد و پاداش¬دهی براساس عملکرد و شناخته شدن بر اساس علمکرد. شناسایی روابط بین انگیزاننده¬ها نشان داد که وجود فضای رقابتی، به عنوان یکی از علل برانگیخته شدن کسب و کارها برای استفاده از نظام مدیریت عملکرد، بر سایر انگیزاننده¬ها تأثیر قابل ملاحظه¬ای داشته است. همچنین برخی دیگر از انگیزاننده¬ها از قبیل پاداش¬دهی براساس عملکرد، پایش عملکرد و شناخته شدن براساس عملکرد نیز تأثیر متقابلی بر یکدیگر دارند. کاربردهای یافته¬های تحقیق و پیشنهاداتی برای پژوهشگران آینده در انتهای مقاله مورد مطالعه قرار گرفته-اند. جزييات مقاله