بررسی و تحلیل یادگیری کوانتومی در بهینه سازی آموزش منابع انسانی
محورهای موضوعی :
1 - دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: رویکرد کوانتومی, یادگیری کوانتومی, مدیریت منابع انسانی, آموزش منابع انسانی,
چکیده مقاله :
پیشرفتهای شگرف مطالعات میان رشتهای فرصت مناسبی را برای پژوهشگران فراهم نموده تا درک بهتری از کاربرد فیزیک در دانش مدیریت به دست آورند. نفوذ علمی تئوری کوانتوم، موجب شده تا اصول و مفاهیم آن به صورت یک رویکرد علمی در دیگر رشتهها از جمله در علوم آموزشی و آموزش و بهسازی منابع انسانی مورد استفاده قرار گیرد. این مطالعه بر کاربرد مفاهیم نظريه فیزیک کوانتومی در تبیین مسايل عملي و مفهومی هسته اصلی این سیستمهای آموزشی یعنی یادگیری و یاددهی متمرکز میباشد. به نظر میرسد رویکرد کوانتومی در آموزش و یادگیری، به عنوان یکی از جدیدترین و پیشرفتهترین سیستمهای یاددهی– یادگیری، بتواند بسیاری از مسائل آموزش منابع انسانی را حل نماید. مقصود اصلی تحقیق حاضر، توضیح تفسیر مکانیک کوانتومی برای بهبود بخشیدن به سیستمهای آموزشی است؛ از این تفسیر میتوان برای اصلاح و بهبود تئوری و عمل آموزش منابع انسانی بهره گرفت. روششناسی مورد استفاده در این تحقیق، روش هرمنوتیک و تحلیل مبانی نظری است. نتایج این بررسی نشان داد رویکرد کوانتومی روشی اثربخش برای بهینه سازی عملکرد سیستمهای آموزشی در شرایط پیچیده و مبهم است، بنابراین از این رویکرد میتوان برای بهبود بخشیدن به آموزش منابع انسانی استفاده نمود.
Excellent advances of interdisciplinary studies have provided a suitable opportunity for researchers to gain a better understanding of the application of the physics in Management knowledge. Scientific influence of quantum theory, has led to the principles and concepts of this science as an approach in other disciplines including Educational science and Human Resources training and development, used to get. The study focused on application of the concepts of Quantum physic theory to explain the conceptual and practical issues of main core of educational systems in the area of instruction and learning. It seems that quantum approach in teaching and learning, as one of the newest and most advanced of teaching – learning systems, could solve many problems of human resources training. The main objective of this research was to explain the interpretation of quantum mechanics to improve training systems. This interpretation can be used to improve theory and practice of human resources training. The methodology used in this study is hermeneutic method and analysis of theoretical bases. The results showed that that quantum approach is an effective way to optimize the functionality of educational systems in ambiguity and complex situations; therefore, this approach can be used to improve human resources training.
آخشیک، سمیه سادات .(1391). نگاهی به مفاهیم سیبرنتیکی نهفته در نظریه کوانتومی اطلاعات. مجله مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، شماره 9، صص 37-52.
اسمیت، مارک ایسترباری؛ ثورپ، ریچارد و لو، اندی. (1384). درآمدی بر تحقیق در مدیریت، ترجمه سید محمد اعرابی و داوود ایزدی، تهران: دفتر نشر پژوهش های فرهنگی.
بازرگان، عباس .(1387). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری، تهران: نشر دیدار.
باقری، خسرو و میرزایی، عبدالوهاب. (1381). الگویی برای پژوهش در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی بر اساس دیدگاه هرمنوتیک. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال اول، شماره 1، پاییز، صص39- 57 .
پناهیزاده، مریم؛ فرزام پور، شاهرخ و شاهدی، عباس .(1390). رویکردی بر هرمنوتیک در پزشکی، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سال نهم، شماره 2،صص130-140.
سلطانی عربشاهی، سید کامران و نعیمی، لیلا. (1392). بررسی وضعیت موجود مهارتهای یادگیری خودراهبر در دانشجویان پزشکی. مجله علوم پزشکی رازی، دوره20 ، شماره 113، صص10- 19.
صوفیان، صفیه و صوفیان، معصومه. (1390). باور دینی، ژن و فیزیک کوانتوم، فصلنامه پژوهش های علم و دین. سال دوم، شماره 2، پاییز و زمستان، صص39-53.
داناییفرد، حسن؛ امراللهی بیوکی، ناهید و فاطمی عقدا، سید حمید رضا. (1395). پیوند هرمنوتیک انتقادی با مطالعات سازمان و مدیریت: تحلیلی بر مبانی و اسلوب اجرای آن در سازمانها، فصلنامه مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، دوره 8، شماره 2، صص29- 56.
رحمانپور، محمد و نصر اصفهانی، احمدرضا. (1392). روششناسی پژوهشهای داخلی و خارجی مربوط به حوزه برنامه درسی در آموزش عالی، دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، شماره 2، صص125- 148.
علوی، اسماء. (1388). معرفی روش تحقیق هرمنوتیک. کتاب ماه علوم اجتماعی، شماره 22، دی ، صص95- 99.
محمدهادی، فریبرز؛ فتحی واجارگاه، کورش؛ پرداختچی، محمدحسن و ابوالقاسمی، محمود. (1389). تضمین کیفیت در آموزش منابع انسانی، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی، شماره6، صص117- 139.
محمدهادی، فریبرز. (1390). پارادایم کوانتومی در علم مدیریت، فصلنامه مدیریت فرهنگ سازمانی،شماره 23، صص71- 94 .
هومن، حیدر علی. (1385). راهنمای عملی پژوهش کیفی. تهران:انتشارات سمت.
Acat, M. B. & Ay, Y. (2014). An Investigation the Effect of Quantum Learning Approach on Primary School 7th Grade Student’s Science Achievement, Retention and Attitude. International Journal of Research in Teacher Education. 5(2), 11-23.
Barrett, J. A. (2006). A Quantum-Mechanical Argument for Mind–Body Dualism. Journal of Erkenntnis (An International Journal of Scientific Philosophy). 65(1) ,97-115.
Barrash, J. (2012). Quantum Leadership in an Evolutionary New Paradigm. Presented at the 20th annual Association on Employee Practices and Principles conference, Vancouver, BC; October 3-5, Canada.
Becker,B. E. & Huselid, M. A. (1999). Strategic Human Resource Management in five leading firms,Journal of Human Resource Management, 38(4) , pp. 287–301.
Cunningham, I. (2006).Quantum theory and self‐managed learning, Development and Learning in Organizations: An International Journal, 20(1), 4–6.
Crawford, C. (2004). Non-linear Instructional Design model: eternal, synergistic design and development. British Journal of Educational Technology. 35(4) , 413-420.
Chrisley, R. L. (1995). Quantum Learning, New directions in cognitive science:Proceedings of the international symposium, Saariselka, Helsinki, 4-9 August , Finnish AI Society, Finland.
DePorter, B.; Reardon, M. & Singer-Nourie, S. (2004). Quantum Teaching: Orchestrating Student Success. New York: Pearson.
DePorter, B. & Hernacki, M. (1992). Quantum Learning: Unleashing the Genius in You. New York: Dell.
Dyer, W.W. (1998). Wisdom of the Ages. New York: Harper- Collins.
Druhl, K.; Langstaff, J. & Monson, N. (2001). Towards a Synthesis of the Classical and Quantum Paradigms: Vedic Science as a Holistic Approach to Organizational Change. Journal of Organizational Change Management, 14(4), 379-407.
Fairholm, M. R. (2004). A new sciences outline for Leadership development. Leader and Development Journal, 25(4), 369-383.
Fris, J. & Lazaridou, A. (2006). An Additional Way of Thinking about Organization Life and Leadership: The Quantum perspective. Canadian Journal of Educational Administration and Policy, 48(5), 55-69.
Janzen, J. K.; Perry, B. & Edwards, M. (2011). Applying the Quantum Perspective of Learning to Instructional Design: Exploring the Seven Definitive Questions. International Review of Research in Open and Distance Learning. 12(7), 56-73.
Janzen, J. K.; Perry, B. & Edwards, M. (2012). Viewing Learning through a New Lens: The Quantum Perspective of Learing, Journal of Creative Education, (6),712-720.
Jones, M. W.(2013). Electromagnetic-Field Theories of Mind. Journal of Consciousness Studies, 20(11,12),124-149.
Hare, J. (2006). Towards an understanding of Holistic Education in the Middle years of Education. Journal of Research in International Education. 5(3), 301–322.
Hodges, J. A.(2013). The Impact of Brain-Based Strategies: One School's Perspective, Ed.D. Dissertation, Department of Teacher Leadership, Walden University, Minnesota, United States.
Given, B. K. & DePorter, B. (2015). Excellence in Teaching and Learning: The Quantum Learning System. Oceanside: Learning forum publication.
Garmston, R. & Wellman B. (1995). Adaptive Schools in a Quantum Universe. Educational Leadership Magazine, 52(7), 6-12.
Gummesson, E. (2006). Qualitative Research in Management: Addressing complexity, context and persona. Journal of Management Decision, 44(2), 167-179.
Gunarhadi, G. (2010). The Impact of Quantum Teaching Strategy on the Academic Achievements of Students in Inclusive Schools. Ph. D thesis, College of Art and Science, University Utara Malaysia.
Gunarhadi, G.; Kassim, M. & Shaari, A. S. (2014). The Impact of Quantum Teaching Strategy on Student Academic Achievement and Self-esteem in Inclusive Schools. Malaysian Journal of Learning and Instruction, 11, 191-205.
Carnell, E. (2005). Understanding and Enriching Young People’s Learning: Issues, Complexities, and Challenges, Journal of Improving School, 8(3), 269–284.
Kilmann, R. (2001). Quantum Organization. Palo Alto: Davies – Black.
Koch, T. (1996). Implementation of a Hermeneutic Inquiry in Nursing: Philosophy, Rigor and Representation. Journal of Advanced Nursing,24, 174-184.
Kristiani, S. & Saragih, A. (2012). The Effect of Quantum Learning on the Students Achievement in Writing Argumentation. Genre Journal of Applied Linguistics of FBS Untimed, 1(1),1-20.
Kretschmann, D. & Werner, R. F. (2005). Quantum Channels with Memory. Journal of Physical Review, 72(66) , 1–20.
Le Tellier, J. P. (2006). Quantum Learning and Instructional Leadership in Practice. California: Corwin Press.
Lee, M. (2007). Human Resource Development from a Holistic Perspective. Journal of Advances in Developing Human Resources, 9 (1), 97-110.
Litt, A.; Eliasmith, C.; Kroon, F. W.; Weinstein, S.; & Thagard, P. (2006). Is the Brain a Quantum Computer, Journal of Cognitive Science. 30(3) , 593-603.
Mainzer, K. (2007). The Emergence of Mind and Brain, an Evolutionary, Computational and Philosophical Approach. Journal of Progress in Brain Research, 168,115-132.
Mulyanah, A. (2008). The Application of Quantum Teaching Method in Teaching English as Foreign (EFL) Language in Classroom Discourse: Model and Strategy. Conference on English Studies, Jakarta, Indonesia.
Pascale, R.T.; Millemann, M. & Gioja, L. (2000). Surfing the edge of chaos: The laws of nature and the new laws of business. New York: Crown Business.
Pritscher, C. P. (2001). Quantum Learning Beyond Duality, New York. NY, Rodopi Publication.
Purwanto, K. & Purwanto, J. (2011). Effectiveness of Quantum Learning for Teaching Linear Program at the Muhammadiyah Senior High School of Purwokerto in Central Java, Indonesia. International Journal for Educational Studies. 4(1) ,83-91.
Puk, T.G. (1995). Creating a Quantum Design Schema: Integrating Extra-Rational and Rational Learning Processes. International Journal of Technology and Design Education. 5(3), 255-266.
Putnam, H. (2005). A Philosopher Looks at Quantum Mechanics (again). British Journal for the Philosophy of Science. 56(4) ,615-634.
Pylkkänen, P. (1992). Mind, Matter and Active Information: The Relevance of David Bohm's Interpretation of Quantum Theory to Cognitive Science. Ph.D thesis, Department of Philosophy, University of Helsinki, Finland.
Rachmawati, R. (2012). The Implementation Quantum Teaching Method of Graduate Through Up-Grade Hard Skill and Soft skill: Case Study on Management Accounting Calss, Journal of Social and Behavioral Sciences, 57,477-485.
Saleh, S. (2011). The effectiveness of Brain-Based Teaching Approach in dealing with the problems of students' conceptual understanding and learning motivation towards physics. Journal of Educational Studies, 38(1), 19-29.
Selby,D.(1999).Global Education: Towards a Quantum Model of Environmental Education, Canadian Journal of Environmental Education, 4, 125-141.
Selman, V.; Selman, R. C. & Selman, J. (2003). Quantum Learning: Learn Without Learning. International Business & Economics Research Journal, 2(4), 37-50.
Shelton, C. (1999). Quantum Leaps, Boston: Butterworth- Heinemann.
Shelton, C. & Darling, J. R. (2001). The Quantum Skills Model in Management: a new Paradigm to Enhance Effective Leadership. Leadership and Organization Development Journal, 22(6), 264-273.
Shelton, C. & Darling, J. R. (2004). From Chaos to Order: Exploring new Frontiers Conflict Management. Organization Development Journal, 22(3), 22-41.
Stacey, R.D.; Griffin, D. & Shaw, P. (2000). Complexity & Management: Fad or Radical Challenge to Systems Thinking? London: Rutledge.
Stumpf,S.A. (1995). Applying New Science Theories in Leadership Development Activities. Journal of Management Development, 14(5), 39-49.
Suryani, N. (2013). Improvement of Students’ History Learning Competence through Quantum Learning Model at Senior High School in Karanganyar Regency, Solo, Central Java Province, Indonesia, Journal of Education and Practice, 4(14),55-63.
Suryani, I., Sari, S. A., Milfayetty, S., & Dirhamsyah, M. (2014). Increasing Knowledge of the Earthquake Preparedness through Quantum Teaching Model on State Primary School 19 Banda Aceh. International Journal of Social Sciences. 19(1), 39-44.
Thornton, J. S. (2005). Teaching social studies that matters Curriculum for Active Learning. New York: Teachers College Press.
Vella, J. (2002a). Learning to Listen, learning to Teach: The Power of Dialogue in Educating Adults. New York, NY: John Wiley & Sons.
Vella, J. (2002 b). Quantum Learning: Teaching as Dialogue. Journal of New Directions for Adult and Continuing Education. 93, 73-84.
Zohar, D. (1997). Rewiring the Corporate Brain; Using the New Science to Rethink How we Structure and Lead Organization. San Francisco: Berrett–Koehler.