شناسایی شایستگیهای کلیدی مدیران در عصر انقلاب صنعتی چهارم (موردمطالعه: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران)
محورهای موضوعی : شایستگی های مورد نیاز رهبران منابع انسانی
                                                    
                                                             فاطمه  کریمی جعفری
                                                        
                                                            1
                                                                *
                                                            
                                                                
                                                                     ,
                                                    
                                                             عباسعلی حاجی کریمی 
                                                        
                                                            2
                                                        
                                                    
    ,                                                    
                                                             زهرا مرادی گلریز
                                                        
                                                            3
                                                                
                                                        
                                                    
                                                    ,
                                                    
                                                             عباسعلی حاجی کریمی 
                                                        
                                                            2
                                                        
                                                    
    ,                                                    
                                                             زهرا مرادی گلریز
                                                        
                                                            3
                                                        
                                                    
                                    
                                               1 -     استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و علوم مالی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران.
                                               
                                               2 -     دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و علوم مالی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران.
                                               
                                               3 -     کارشناس ارشد، مدیریت دولتی گرایش توسعه منابع انسانی، دانشکده مدیریت و علوم مالی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران.
                                               
                                       
کلید واژه: مدل شایستگی, مدیران, انقلاب صنعتی چهارم, تحلیل تم.,
چکیده مقاله :
صنعت چهارم مستلزم آن است که مدیران رویکرد خود را برای پشتیبانی از پذیرش فناوریهای دیجیتال، مدیریت نیروی کار متنوع و توانمندسازی کارکنان، مورد بازنگری قرار دهند. مدیران باید بر توسعه اعتبار خود نه بر اساس جایگاه یا دانش حرفهای خود، بلکه بر اساس توانایی خود در انتقال مهارتهای مدیریتی تمرکز کنند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی شایستگیهای کلیدی مدیریتی در عصر انقلاب صنعتی چهارم (موردمطالعه: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران) میباشد. این پژوهش از حیث نتیجه، کاربردی؛ از نظر هدف، توسعهای- اکتشافی، از لحاظ نوع دادهها، کیفی است. جامعه موردمطالعه، مدیران سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران میباشند که 18 نفر از آنان بهمنظور انجام مصاحبه به روش هدفمند قضاوتی و گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدهاند. بهمنظور حصول اطمینان از روایی ابزار در بخش کیفی پژوهش، از نظرات ارزشمند اساتید آشنا با این حوزه و متخصصان دانشگاهی، استفاده شد. همچنین بهطور همزمان از مشارکتکنندگان در تحلیل و تفسیر دادهها کمک گرفته شد. در پژوهش کنونی از پایایی بین دو کدگذار برای محاسبه پایایی مصاحبههای انجام گرفته، استفاده شده است. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روش تحلیل تم شش مرحلهای کلارک و براون استفاده گردید. در مجموع 6 شایستگی اصلی مدیریتی در عصر انقلاب صنعتی چهارم شامل؛ شایستگیهای فردی، اجتماعی، روششناختی، حرفهای، فنی و مدیریتی، و 119 شایستگی فرعی مدیریتی شناسایی شده است. صنعت چهارم یک پدیده پیچیده است که فناوریهای متعددی را دربر میگیرد و به مجموعه گستردهای از شایستگیهای فردی، اجتماعی، روششناختی، حرفهای، فنی و مدیریتی نیاز دارد که مدیران و سازمانها باید در زمینههای عملکردی و تجاری خود توسعه دهند. شایستگیهای مدیریتی به سمت در اختیار داشتن ابزارها و فناوریهای دیجیتالی مختلف در زمینههای حرفهای گسترش مییابد که علاوه بر توسعه تواناییهای دیجیتال، توانایی کار با افراد در شرایط عدم اطمینان در یک محیط دیجیتال را نیز شامل میشود. از اینرو شایستگیهای موردنیاز برای صنعت چهارم بهطور گستردهای با شایستگیهای انقلابهای صنعتی پیش از آن متفاوت است. بنابراین، توسعه یک مدل شایستگی برای صنعت چهارم بهطور قابل توجهی به بحث در حال تحول در مورد مهارتهای سرمایه انسانی در این زمینه کمک میکند.
The Fourth Industrial Revolution necessitates that managers reassess their approaches to supporting the adoption of digital technologies, managing an increasingly diverse workforce, and empowering employees. Managerial credibility in this new era should not rely solely on professional status or technical expertise but rather on the ability to effectively transfer managerial skills and adapt to dynamic digital contexts. The present study aims to identify the key managerial competencies required in the era of the Fourth Industrial Revolution, with a case study focusing on the Tehran Province Industry, Mining, and Trade Organization. The research is applied in terms of its outcome, developmental–exploratory in purpose, and qualitative in terms of data type. The study population comprised managers of the Tehran Province Industry, Mining, and Trade Organization, among whom 18 participants were selected through purposive and snowball sampling methods until theoretical saturation was achieved. To ensure the validity of the qualitative research instrument, expert opinions from academics and professors familiar with the subject area were utilized, and participants were consulted during data analysis and interpretation. Inter-coder reliability was employed to confirm the reliability of the interview data. Braun and Clarke’s six-phase thematic analysis method was used to analyze the qualitative data. The findings identified six core managerial competency categories for the Fourth Industrial Revolution era: personal, social, methodological, professional, technical, and managerial competencies, encompassing a total of 119 sub-competencies. The results highlight that the Fourth Industrial Revolution is a multifaceted phenomenon encompassing diverse technologies and requiring managers and organizations to cultivate a broad spectrum of competencies across functional and business domains. Managerial competencies are evolving toward the integration of digital tools and technologies within professional contexts—extending beyond digital proficiency to include the capacity to collaborate effectively and lead amid uncertainty in digital environments.
1. Hernandez-de-Menendez, M., Morales-Menendez, R., Escobar, C. A., & McGovern, M. (2020). Competencies for industry 4.0. International Journal on Interactive Design and Manufacturing (IJIDeM), 14, 1511–1524.
2. Więcek-Janka, E., Werner-Lewandowska, K., & Radecki, A. (2023). Expert’s Model of Managerial Competencies for Engineer 4.0 (EMMCE). Management and Production Engineering Review, 87–104.
3. Shet, S. V, & Pereira, V. (2021). Proposed managerial competencies for Industry 4.0–Implications for social sustainability. Technological Forecasting and Social Change, 173, 121080.
4. Yahaya, R., & Segbenya, M. (2023). Modelling the influence of managerial competence on managerial performance in the Ghanaian banking sector. Humanities and Social Sciences Communications, 10(1), 1–11.
5. Lopushniak, H., Mylyanyk, R., Lopushniak, V., Shandar, A., & Leontenko, O. (2022). Managerial competencies in the training of specialists in public and corporate management in Ukraine. Problems and Perspectives in Management, 20(4), 88–110.
6. Prifti, L., Knigge, M., Kienegger, H., & Krcmar, H. (2017). A competency model for" Industrie 4.0" employees.
7. Sliter, K. A. (2015). Assessing 21st century skills: Competency modeling to the rescue. Industrial and Organizational Psychology, 8(2), 284–289.
8. Sajdak, M., Młody, M., & Bartkowiak, P. (2022). In search of a competency gap in the era of Industry 4.0-the case of Manager 4.0 in Poland. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska.
9. Sabin, M., Alrumaih, H., & Impagliazzo, J. (2018). A competency-based approach toward curricular guidelines for information technology education. 2018 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), 1214–1221.
10. Duan, S., Exter, M., Tagare, D., Sabin, M., & Janakiraman, S. (2024). Essential competencies for computing managers: Skills and dispositions. Education and Information Technologies, 29(2), 2539–2578.
11. Čermáková, J. (2021). Development of the Key Competencies of Experts for Industry 4.0.
12. Chouhan, V. S., & Srivastava, S. (2014). Understanding competencies and competency modeling―A literature survey. IOSR Journal of Business and Management, 16(1), 14–22.
13. Krajcovicova, K., Caganova, D., & Cambal, M. (2012). Key managerial competencies and competency models in industrial enterprises. Annals of DAAAM for 2012 & Proceedings of the 23rd International DAAAM Symposium, 23(1), 1119–1122.
14. Li, Y., & Liu, X. (2023). Research on the Construction of Post Entrepreneurship Competency Model of Enterprise Employees. 2023 9th International Conference on Humanities and Social Science Research (ICHSSR 2023), 953–961.
15. Stacho, Z., Stachová, K., Varečková, Ľ., & Matúšová, J. G. (2021). Direction of businesses operating in Slovakia to develop key managerial competencies. Production Engineering Archives, 27(4), 291–295.
16. Mitrofanova, E., Mitrofanova, A., & Margarov, G. (2023). Impact of global challenges on managerial competencies. AIP Conference Proceedings, 2757(1).
17. Saniuk, S., & Grabowska, S. (2023). Knowledge and Skills Development for Implementing the Industry 5.0 Concept. ECKM 2023 24th European Conference on Knowledge Management Vol 2.
18. Tigre, F. B., Henriques, P. L., & Curado, C. (2024). The digital leadership emerging construct: a multi-method approach. Management Review Quarterly, 1–48.
19. Ahuett-Garza, H., Urbina Coronado, P. D., Noriega Velasco, J., Díaz de León López, E., Markert, B., & Kurfess, T. R. (2022). Train the trainers in industry 4.0: a model for the development of competencies in non-synchronous environments. International Journal on Interactive Design and Manufacturing (IJIDeM), 16(2), 775–789.
20. Fateri, Sedigheh, & Rahimi, Hamid. (2023). The effect of competencies of university managers on competitive advantage and organizational independence of universities. Applied Educational Leadership, 4(1), 155–172.
21. Moradi, S., Moradi, S., Salimi, J, Doshmanzyari, Esfandyar, & Faghiharam, B. (2023). Model of managers’ competency with e-learning approach (virtual) (Case study: Islamic Azad University, Khuzestan Branch). Information and Communication Technology in Educational Sciences, 1, 5–23. http://sanad.iau.ir/fa/Article/1005259.
22. Gholami, A. L. I., JAZANI, N., & Kazemi, Abolfazl. (2022). Competency model of human resource managers in crisis situations. Political Sociology of Iran, 5(7), 34–52. https://doi.org/10.30510/psi.2021.271732.1506.
23. Madani, Seyed Hosein, Daraei, Mehri, & Rahimikia, Amin. (2022). Designing the competence model of managers in the University of Medical Sciences. Educational Leadership and Administration, 3(1), 213–233. http://sanad.iau.ir/fa/Article/856998.
24. Simic, M., & Nedelko, Z. (2019). Development of competence model for Industry 4.0: A theoretical approach. Economic and Social Development: Book of Proceedings, 1288–1298.
25. Kumar Khanna, V., & Gupta, R. (2014). Comparative study of the impact of competency-based training on 5 “S” and TQM: a case study. International Journal of Quality & Reliability Management, 31(3), 238–260.
26. Babatunde, O. K. (2021). Mapping the implications and competencies for Industry 4.0 to hard and soft total quality management. The TQM Journal, 33(4), 896–914.
27. Grzybowska, K., & Łupicka, A. (2017). Key competencies for Industry 4.0. Economics & Management Innovations, 1(1), 250–253.
28. Grzelczak, A., Kosacka, M., & Werner-Lewandowska, K. (2017). Employees competences for Industry 4.0 in Poland–preliminary research results. 24th International Conference on Production Research (ICPR 2017), 139–144.
29. Santoso, W., Sitorus, P. M., Batunanggar, S., Krisanti, F. T., Anggadwita, G., & Alamsyah, A. (2021). Talent mapping: a strategic approach toward digitalization initiatives in the banking and financial technology (FinTech) industry in Indonesia. Journal of Science and Technology Policy Management, 12(3), 399–420.
30. Fitsilis, P., Tsoutsa, P., & Gerogiannis, V. (2018). Industry 4.0: Required personnel competences. Industry 4.0, 3(3), 130–133.
31. Bermúdez, M. D., & Juárez, B. F. (2017). Competencies to adopt Industry 4.0 for operations management personnel at automotive parts suppliers in Nuevo Leon. Proceedings of the International Conference on Industrial Engineering and Operations Management Bogota, Colombia, 736–747.
32. Hecklau, F., Galeitzke, M., Flachs, S., & Kohl, H. (2016). Holistic approach for human resource management in Industry 4.0. Procedia Cirp, 54, 1–6.
33. Ribeiro, A., Amaral, A., & Barros, T. (2021). Project Manager Competencies in the context of the Industry 4.0. Procedia Computer Science, 181, 803–810.
34. Obradović, T., Vlačić, B., & Dabić, M. (2021). Open innovation in the manufacturing industry: A review and research agenda. Technovation, 102, 102221.
35. Kannan, K. S. P. N., & Garad, A. (2020). Competencies of quality professionals in the era of industry 4.0: a case study of electronics manufacturer from Malaysia. International Journal of Quality & Reliability Management, 38(3), 839–871.
36. Lee, J. J., & Meng, J. (2021). Digital competencies in communication management: a conceptual framework of Readiness for Industry 4.0 for communication professionals in the workplace. Journal of Communication Management, 25(4), 417–436.
37. Dzwigol, H., Dzwigol-Barosz, M., Miskiewicz, R., & Kwilinski, A. (2020). Manager competency assessment model in the conditions of industry 4.0. Entrepreneurship and Sustainability Issues, 7 (4), 2630-2644.
 
                                