تعیین نیازهای آموزشی مربیان فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای
کورش فتحی واجارگاه
1
(دانشگاه شهید بهشتی)
فیروز نوری كلخوران
2
(استاديار گروه علوم تربيتي دانشگاه بوعلي سينا)
رضا فتحی
3
(پژوهشگاه مواد و انرژی)
نادر برزگر
4
کلید واژه: نیازهای آموزشی, فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای, مربیان, آموزش و توسعه.,
چکیده مقاله :
توسعه مربیان ورزشی هر کشوری دارای اهمیت فراوانی می باشد و موفقیت در حوزه ورزش نتایج مهم فرهنگی، تربیتی و اقتصادی را به همراه خواهد داشت. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می شود که فدراسیون جهانی رشته مورد مطالعه در داخل کشور باشد و متولی اصلی مدیریت این رشته در سطح بین المللی متعلق به کشور ایران باشد. توسعه مربیان می تواند منجر به تحول و ارتقاء در حوزه ورزشی گردد. تربیت و توسعه مربیان در همه سطوح دارای اهمیت است و از لحاظ اعتبار جهانی این گروه دارای بیشترین تأثیر را در کسب افتخارت بر عهده دارند. هدف از انجام این مطالعه، تعیین نیازهای آموزشی مربیان ورزشی در رشته های مرتبط با فدراسیون زورخانه ای و پهلوانی می باشد. برای تحقق چنین هدفی پژوهشی با رویکرد ترکیبی (آمیخته) انجام شد. در بخش کیفی با استفاده از روش اکتشافی و با دو ابزار دیکوم (تعداد مشارکت کنندگان 9 نفر) و مصاحبه نیمه ساختاریافته (تعداد مشارکت کنندگان 12 نفر و انتخاب شده با رویکرد گلومه برفی) و روش تحلیل آزمون با مدل آتراید و استیرلینگ، نیازهای مرتبط با مربیان فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای استخراج گردید و سپس با روش پیمایش (و به کارگیری آزمون های تی تگ گروهه، تحلیل واریانس یک طرفه یا آنوا و همچنین آزمون فریدمن) نیازهای آموزشی تعیین و اولویت بندی شد. نیازهای آموزشی پس از بررسی و تحلیل در قالب پنج گروه اصلی توانایی های اخلاقی، توانایی های بین المللی، توانایی های تخصصی، توانایی های نرم و توانایی های همراستایی سازمانی طبقه بندی و ارائه گردید.
چکیده انگلیسی :
The development of sports coaches of any country is very important and success in the field of sports will bring important cultural, educational and economic results. The importance of this issue increases when the international federation of the studied field is inside the country and the main trustee of the management of this field at the international level belongs to the country of Iran. The development of coaches can lead to transformation and promotion in the field of sports. The training and development of coaches at all levels is important, and in terms of global reputation, this group has the most influence in gaining honor. The purpose of this study is to determine the educational needs of sports coaches in fields related to Zorkhaneh and Pahlavi Federation. In order to achieve such a goal, a research was conducted with a mixed approach. In the qualitative part, using the exploratory method and with two DICOM tools (9 participants) and semi-structured interview (12 participants and selected with the Snowball approach) and the test analysis method with Atride and Stirling's model, related needs It was extracted with the coaches of the Pahlavi and Zorkhane Federations, and then the educational needs were determined and prioritized by the survey method (using T-tag group tests, one-way variance analysis or ANOVA, as well as Friedman's test). Educational needs were classified and presented in the form of five main groups of moral abilities, international abilities, specialized abilities, soft abilities, and organizational alignment abilities after .examination and analysis.
1. Ceyhan MA. Examination of Information and Communication Technologies Competencies of Teacher Candidates Studying at the Faculty of Sport Sciences. Education Quarterly Reviews. 2022 Mar 26;5(1).
2. Thornton JS, Grierson L, Vanstone M, Allice I, Mahmud M, Mountjoy M. A Win–Win for Sport and Exercise Medicine and Primary Care: A Qualitative Case Study of the Added Competence Model in Canada. Sports Medicine. 2022 Mar 16:1-7.
3. Loftus S, Taylor R, Grecic D, Harper DJ. Olympic and Paralympic coaches living with stress—is it such a problem? Potential implications for future coach education in sport. International Sport Coaching Journal. 2022 Jul 9;1(aop):1-3.
4. Kingsbury D. Coaches’ acquisition of sport science knowledge and the role of education providers (Doctoral dissertation, Sheffield Hallam University).
5. Subba, Rao (2009), “Essentials of Human Resource management and Industrial Relations” , Himalaya Publication House, 3rd Revised & Enlarged Edition.
6. Paradise A. (2007). State of the Industry: ASTD’s Annual Review of Trends in Workplace Learning and Performance. Alexandria, VA: ASTD
7. Shippmann, J.S., Ash, R.A., Battista, M., Carr, L., Eyde, L.D., Hesketh, B.J., Kehoe, J., Pearlman, K., Prien, E.P., & Sanchez, J.I. (2000). The practice of competency modeling. Personnel Psychology, 53, 703-740.
8. Kelessidis, Vassilis. (2000). BENCHMARKING. Report produced for the EC funded project. Available at:
9. Mueller, E. (2006). Production planning and operation in competence cell based networks, Production Planning & Control, 17 (2), 99–112.
10. Kuttim, M. Kallaste, m vensaar, U.and kiss. A. Entrepreneurship Educational University Level and students Entrepreneurial Intentions. Procedia-social and Behavioral science. 2014; 110: 658-668.
11. Braun, V., & Clark, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative in psychology.2006; 3(2): 77-101.
12. Attride – Stirling, J. Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative research,2001 ;1(3): 385-405.