نیازسنجی شایستگی های حوزه مهندسی و خدمات شهرسازی (مورد مطالعه شهرداری کرج)
محورهای موضوعی : شایستگی های مورد نیاز رهبران منابع انسانیفاطمه منعمي 1 * , مژگان عبدالهی 2 , کورش فتحی واجارگاه 3 , فاطمه پرسته قمبوانی 4
1 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج.
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
3 - استاد دانشگاه شهید بهشتی
4 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
کلید واژه: دیکوم, شایستگی های شهرسازی, شهرسازی, شهرداری کرج.,
چکیده مقاله :
مدیریت شهری و خدمات شهرسازی از جمله حیطه های مهم در زندگی شهری محسوب می شود. از این رو توسعه این دسته از همکاران از راهبردهای اصلی توسعه سازمانی می باشد. رویکرد این پژوهش ترکیبی می باشد. پژوهش در بخش کیفی در دو قسمت سازماندهی شده است. بخش اول مربوط به اجرای کارگاه دیکوم می باشد. تعداد 12 نفر از کارشناسان خبره شهرسازی جهت شرکت در کارگاه دیکوم مشارکت داشتند در این بخش از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شده است. در بخش دوم مطالعات کیفی که شامل مصاحبه های تخصصی می باشد، مصاحبه گران مشتمل بر 8 نفر هستند. مصاحبه به صورت نیمه ساختار یافته انجام شده است. انجام مصاحبه ها تا حصول اشباع نظری استمرار یافت تا گویه های مورد نظر استخراج شدند. برای تعیین آماری شایستگی ها از روش پیمایش استفاده گردید. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه کارشناسان و مدیران بخش شهرسازی می باشد که تعداد آن ها 52 نفر می باشند و براساس روش سرشماری نمونه های مورد نظر انتخاب شدند و پرسش نامه های طراحی شده توزیع و دریافت گردید. برای تجزیه و تحلیل از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، آزمون تی و آنوا (تحلیل واریانس یک طرفه) استفاده شد. نتایج نشان می دهد آشنایی با آیین نامه های قوانین و مصوبات مرتبط با ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری، آشنایی با قانون تأسیس و مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و آشنایی با آیین نامه نحوه ارزیابی مهندسین مشاور از جمله مهمترین شایستگی های شهرسازی می باشند.
Abstract Urban management and urban development services are considered important areas in urban life. Therefore, the development of practitioners in this field is one of the main strategies for organizational development. The approach of this research was mixed. The qualitative research was organized into two parts. The first part included implementation of the DACUM workshop and12 urban development experts participated in the DACUM workshop. In this part, the purposive sampling method was used. In the second part of the qualitative study, which involved specialized interviews, the interviewers consist of 8 individuals. And the interview was conducted in a semi-structured manner. The interviews continued until theoretical saturation was reached and the desired items were extracted. The survey method was used to statistically determine the competencies. The study population included all experts and managers of the urban development sector (n=25). The desired samples were selected based on the census method, and the designed questionnaires were distributed and collected. In addition, Kolmogorov-Smirnov test, t-test and ANOVA (one-way analysis of variance) were used for analysis. The results revealed that familiarity with the regulations of laws and approvals related to the criteria and regulations of urban planning and architecture, familiarity with the law establishing and approvals of the Supreme Council of Urban Planning and Architecture of Iran, and familiarity with the regulations on how to evaluate consulting engineers are among the most important urban planning competencies.
1. Dale S. Beach (2020). Modularisation of Vocational Education in Europe. NVQs and GNVQs as a model for the reform of initial training provisions in Germany?, Oxford (Symposium Books .
2. Dessler, Gary, and Biju Varkkey. "Human Resource Management 15th ed." (2018).
3. Edwin B. Flippo (2018). White Paper on Education and Training: Teaching and Learning Towards the Learning Society (November 1995), Brussels (European Commission).
4. Jack Halloran (2020). Initiatives and Strategies to Secure Training Opportunities in the German Vocational Education and Training System, in: Journal of Adult and Continuing Education, vol. 10, no. 2, pp. 160-174.
5. Lindsay Crawford , Nicholas Cofie , Laura McEwen Damon Dagnone, FRCPC,
6. Megahed, G., Elshater, A., & Afifi, S. (2019). Competencies urban planning students need to succeed in professional practices: Lessons learned from Egypt. Archnet-IJAR: International Journal of Architectural Research, 14(2), 267-287.
7. Michael J. Julius (2017). White Paper on Growth, Competitiveness and Employment: The Challenges and Ways forward into the 21st Century (December 1993), Brussels (European Commission )
8. Panagiotakopoulos, T., Lazarinis, F., Stefani, A., & Kameas, A. (2024). A competency-based specialization course for smart city professionals. Research & Practice in Technology Enhanced Learning, 19.
9. Steven, Vaughn , Cates, Sean Doyle, Lisa Gallagher, Gary Shelton, Noel Broman, Blake Escudier , Making the case for virtual competency-based education: Building a twenty-first century small business workforce , Higher Education, Skills and Work-Based Learning , 25 April , ISSN: 2042-3896
10. Megahed, G., Elshater, A., & Afifi, S. (2019). Competencies urban planning students need to succeed in professional practices: Lessons learned from Egypt. Archnet-IJAR: International Journal of Architectural Research, 14(2), 267-287.
11. Ivanova, Z. I., Yudenkova, O. V., Ishkov, A. D., & Shnyrenkov, E. A. (2015). Implementation of the Biosphere Compatibility Principle in Urban Planning: How to Train Next-Generation Specialists. International Education Studies, 8(5), 232-239.
12. الهوئی نظری، احمد. زاهدی، فرهاد و رضاخانی، مجید (1395). بررسی تاثیر حسابرسی عملکرد بر کارایی فعالیت ها در شهرداری ها (مورد مطالعه مناطق و سازمان های تابعه شهرداری کرج)، سومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت ، اقتصاد و علوم انسانی، ص 709، تهران، ایران.
13. بابایی نادینلویی، کریم، امیری، سهراب، فرضعلیزاده، ویدا، و ستاری، مرضیه. (1397). بررسی ابعاد اضطراب سلامت در پرستاران در مقایسه با افراد عادی: بر اساس نقش ابعاد شخصیتی ناسازگارانه (PID-5). پرستار و پزشک در رزم، 6(20 )، 28-35. SID. https://sid.ir/paper/404403/fa
14. حاجی بزرگی, جعفر, جعفر, نیک زاد, حسن. "بررسی ارتباط بین اقدام های مدیریت منابع انسانی با شایسته سالاری (مطالعه موردی در شهرداری منطقه 9 تهران)." مطالعات منابع انسانی، دوره 7، شماره 1، خرداد 1396، صفحه 119-138
15. حمزه جمشیدی کهساری حسن زارعی متین محمدعلی بابایی زکیلکی غلامرضا جندقی (1395) طراحی الگوی توسعه شایستگی های رهبری در سازمان های خدمات شهری، نشریه مطالعات مدیریت راهبردی، سال هفتم، تابستان 1395، شماره 26.
16. شاهنوشی مجتبی و دادخواه میترا. (1396). موانع تحقق شایسته سالاری در سازمان های دولتی شهر شیراز از دیدگاه کارشناسان استانداری فارس. نشریه: جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، سال:1396 | دوره:28 | شماره:3 (پیاپی 67)
17. مولائی علی آباد، حسین، مهرآورگیگلو، شهرام، خراسانی، اباصلت، و فتحی واجارگاه، کوروش. (1395). عوامل موثر بر موفقیت پیاده سازی یادگیری از طریق موبایل با استفاده از نظریه کنش منطقی. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 6(3 (پیاپی 23))، 67-83. SID. https://sid.ir/paper/175422/fa
18. ویلیام جی راسول. (1396) مبانی آموزش مبتنی بر شایستگی، ترجمه مرتضی طاهری، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، تهران. ایران.