تأثیر پیادهسازی سیستم یادگیری همراه تعاملی بر عملکرد شخصی لوکوموتیوران
محورهای موضوعی :رضا شریفی 1 , قاسمعلی بازآیی 2 * , حسن اسدزاده 3
1 - دانشگاه آزاد علوم تحقیقات
2 - دانشگاه آزاد اسلامی
3 - دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: یادگیری همراه, تعامل, عملکرد شخصی, لوکوموتیوران.,
چکیده مقاله :
به كارگيري ابزارهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات، راهكارهاي نويني را برای بهبود و توسعۀ نظام آموزشي ارائه کرده است که يادگيري همراه ازجمله نتايج آن است. از مسائل مهم بخش آموزش در راهآهن، شرایط خاص برخی از مشاغل در حوزههای سیر و حرکت، ناوگان، خط، ارتباطات و علائم الکتریکی است که امکان حضور آنها را در دوره های مشخص و سیستمی کاهش می دهد. ازجمله این مشاغل حساس می توان به لوکوموتیورانی اشاره کرد که هدف این پژوهش نیز، بررسی اثر سیستم یادگیری همراه تعاملی بر عملکرد شخصی لوکوموتیوران است. بهمنظور بررسي مسئله تحقيق و آزمون فرضيه از روش تحقيق نیمه آزمايشي و از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. گروه ها با استفاده از روش نمونه-گيري خوشه ای از میان لکوموتیو رانان ایستگاه تهران انتخاب شدند. جامعۀ آماری شامل کلیۀ لوکوموتیورانان ایستگاه تهران به تعداد 420 نفر بود. سپس 45 نفر بهعنوان نمونۀ آماری که نمرۀ فرسودگی شغلی آنان در مؤلفۀ عملکرد شخصی پایین تر از 32 بود، به روش نمونه گیری خوش ای انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در سه گروه 15 نفری، دو گروه از شرکتکنندگان با رویکرد آموزش بزرگسالان (آندراگوژی) و سیستم یادگیری همراه تعاملی (IMLS) با رویکرد هیتاگوژی و یک گروه کنترل جایگزین شدند. یافتهها نشان داد که آموزش به شیوۀ یادگیری همراه تعاملی در افزایش فراوانی و شدت عملکرد شخصی شرکت کنندگان پژوهش مؤثر بود.
The use of information and communication technology tools has provided new solutions to the development and improvement of the educational system, which is an e-learning and mobile learning outcome. Among the important issues of the education sector in the railways are certain conditions for some occupations, including operation, fleet, track, communications, and signaling, which diminish the possibility of their presence in specific periods of time. This research was carried out using a semi-experimental research and a pretest-posttest with the control group. The aim of this study was to investigate the effect of interactive mobile learning system on the personal performance of drivers. In order to investigate the research problem and hypothesis testing, a quasi-experimental research method was used and a pre-test post-test design with the control group was used. The groups were selected through a purposeful sampling method from drivers in Tehran station and randomly divided into experimental and control groups. The statistical population consisted of all locomotives in Tehran station with 420 people. Purposefully, 45 people were selected as a sample of their job burnout score in their personal performance component below 32. Using random sampling method and randomly divided into three groups of 15, two groups of participants with adult education (andragogy) and interactive mobile learning system (IMLS) with a heutagogy approach and a control group. According to the test results, learning by interactive learning method was effective in increasing the frequency and intensity of the individual performance of the drivers.
اسدی، حسن، قنبر پور نصرتی، امیر و قربانی، محمدحسین و دوستی، مرتضی. (1388). رابطه بین یادگیری و عملکرد سازمانی در کارشناسان سازمان تربیتبدنی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه مدیریت ورزشی، تابستان 1388.
ظفری، سارم؛ نوروز علی کرمدوست و کمال درانی. (۱۳۹۰). یادگیری همراه؛ شیوهی نوین یادگیری، اولین همایش ملی آموزش در ایران 1404، تهران، پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت.
سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه. (1395). سامانه ملی قوانین و مقررات کشور.
شریفی، رضا و بازآیی، قاسمعلی، اسد زاده، حسن و غضنفری، مهناز و وهابزاده، حسین. (1395). کاربست یادگیری همراه تعاملی در راهآهن جمهوری اسلامی ایران، چهارمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی، تهران، ایران.
شفیعآبادی، عبدالله. (1391). راهنمای مشاوره شغلی و نظریههای انتخاب شغل با تجدیدنظر کلی و اضافات. تهران: انتشارات رشد.
فتحی واجارگاه، کورش و نوری، فیروز. (1395). مدیریت یادگیری در سازمانها (آموزش و بهسازی منابع انسانی در هزاره سوم)، تهران: علم استادان.
فرهادي، ربابه. (1384). آموزش الكترونيكي پارادايم جديد در عصر اطلاعات، فصلنامه علوم و فناوري اطلاعات، شماره 21، صص 49-66.
فضلی، سید سجاد، صفاریان، سعید و هاشم نژاد، فاطمه. (1391). بررسی تأثیر دورههای آموزشی فناوری اطلاعات بر بهبود عملکرد کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال 2، شماره 4.
کریمی، سید بهاءالدین، سلطانی، اکبر و نوظهوری، رامین. (1393). امکانسنجی اجرای آموزش مبتنی بر یادگیری همراه در دانشگاه (مطالعه موردی دانشگاه پیام نور شهرستان بوکان)، نشریه آموزش و ارزشیابی، سال هفتم، شماره 28.
مرشدي، لاله. كاظمي، حسين و اميدي نجفآبادی، مريم. (1390). نگرش دانشجويان ترويج و آموزش كشاورزي ورودي سالهای 89- 88 واحد علوم و تحقيقات تهران نسبت به يادگيري تلفن همراه، تحليل. مجله پژوهشهای ترويج و آموزش كشاورزي.
مصدق، هادي. (1388). امکانسنجی برگزاري يادگيري الكترونيكي در شركت گاز استاد يزد. پایاننامه كارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
Adair, J. (2002). Effective strategic leadership. London. Macmillan.
Byars, L.I & Rue, L.W. (2008). Human Resource Management: 9 th Edition. New York: Mc GrawHill.
Gorelick, C. (2005). Vioepoint Organizational learning vs the learning organization: a conversation with a practitioner” pace University, Lubin School of Business, New York, USA. The learning organization,12(4), 383-388.
Hoskyns-Long, E. (2009). Trends in mobile learning: A study of the adoption of podcasting as a learning tool at a community college. Theses of Doctor of Philosophy, Capella University. Retrieved from: http://gradworks.umi.com
Jiang, X & Li, Y. (2008). The relationship between organizational learning and firms’ financial performance in strategic alliances: A contingency approach. Journal of World Business, 43, 365-379
Johnson. L. Levine. A, Smith. R. (2009). The 2009 Horizon Report Texas: The New media consortium. Sparking innovative learning & creativity. Retrieved from: http://www.educause.edu/eli.
Joo, B. K. Shim, J. H. (2010). Psychological empowerment and organizational commitment: the moderating effect of organizational learning culture. Human Resource Development International, 13(4), 425 – 441.
Khalid, S.A; Abdul Rahma, N; Noor, A. N. (2015). Job Burnout and Work Values as Antecedents of Organizational. Jurnal Intelek, 9(2): 37-42.
Macmillan Crossan, C, & Vera, D. (2004). Strategic leadership and organizational learning. Academy of Management Review, 29, 222-240.
Sharifi, R; Bazaee, G & Asadzadeh, H. (2017). Intelligent Modelling of Interaction Mobile learning in Railway, 4th UIC world congress, Berlin/Potsdam 5-7 April 2017.
S para, E. G. (2007). Individual and Unit Level Goal Orientation as Predictors of Employee Development. A dissertation presented in partial fulfillment of the requirements for the degree Doctorate of Philosophy in the Graduate School of The University of Maryland.
Mendenhall, R. (2003). A model and principles for effective internet-based distance education [PhD Dissertation]. Provo Brigham Young University.