تسهیل انتقال یادگیری از مسیر حرفهایگرایی: حمایت همکاران و مدیر
محورهای موضوعی :
1 -
کلید واژه: حرفهایگرایی معلمان خودکارآمدی معلمان حمایت مدیر مدرسه حمایت همکار انتقال یادگیری,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی نقش ویژگیهای فردی و محیطی در انتقال یادگیری معلمان ششم ابتدایی است. برای بررسی روابط بین متغیرهای مؤثر بر انتقال یادگیری، پژوهش با روش همبستگی انجام شده است. جامعه آماری شامل معلمان پایه ششم ابتدایی ناحیه یک و دو شهر اردبیل میباشد که در دورههای آموزشی تابستان سال تحصیلی 1393-1392، شرکت کردهاند. با توجه به تعداد سؤالهای پرسشنامه، 205 پرسشنامه به صورت تصادفی بین شرکتکنندگان توزیع شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای حرفهایگرایی معلم، خودکارآمدی معلم، حمایت مدیر، حمایت همکار و انتقال یادگیری استفاده شده است. روایی سازه ابزار با استفاده از تحلیل عامل تأییدی مورد بررسی قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش و یافتههای تحلیل مسیر در قالب آزمون مدل درونداد و فرضیههای پژوهش بیانگر آن است: حمایت همکار به عنوان یکی از عوامل محیطی مدارس به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق حرفهایگرایی معلمان بر انتقال یادگیری اثر مثبت دارد، اما اثر این متغیر بر خودکارآمدی معلمان معنیدار نمیباشد. همچنین اثر غیرمستقیم حمایت مدیر از طریق حرفهایگرایی بر انتقال یادگیری معلمان مثبت است، اما اثر مستقیم حمایت مدیر و خودکارآمدی بر انتقال یادگیری معلمان معنیدار نمیباشد. نتایج پژوهش نشان میدهد انتقال آموختهها به محیط کار تا حد زیادی در گرو حرفهایگرایی معلمان و حمایت همکاران از فرایند انتقال و استفاده از آموختهها در کلاس درس است. این نتایج میتواند در جهت بهبود جو مدارس و مدیریت عوامل فردی و محیطی و در نهایت تسهیل انتقال یادگیری مؤثر واقع شود.
The present study intends to investigate the role of individual and environmental characteristics of teachers in transfer of learning in the sixth grade. A correlation method was performed to identify the relationships between variables that affect transfer of learning. The population was the sixth grade teachers in the district one and two of Ardabil City, who participated in summer training programs in school 1392-1393. Regarding the questionnaire items, 205 questionnaires were distributed randomly among the participants. Instruments including Teacher Professionalism Questionnaires, teacher self- efficacy, principal support, peer support and transfer of learning were used for data collection. Confirmatory factor analysis used to prove construct validity of the instruments. Path analysis results showed as follows: Peer support has- directly and indirectly- a positive effect on the transfer of learning as one of the school environmental factors through teacher professionalism (as a mediating variable), but the effect of this variable on teachers' self-efficacy was not significant. Also, principal support has an indirect positive effect on the transfer of learning, but the direct effect of principal support and self-efficacy on the transfer of learning was not significant. The results also shows that the transfer of learning to the workplace largely depends on teachers’ professionalism and peer support from the transferring process and the use of leanings in the classroom. The results can improve the schools’ environment and the management of personal and environmental factors, and finally can facilitate the transfer of learning.