• فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی عوامل مؤثر بر انتقال آموزش در آموزشهای ضمن خدمت کارکنان غیرهیئت علمی دانشگاه تهران با استفاده از مدل هولتون
        مهدی وفایی‌زاده عباس عباس پور
        پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر انتقال آموزش در بین کارکنان غیر هیئت علمی دانشگاه تهران انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان دانشگاه تهران بوده و کارکنانی که طی شش ماهه اول سال 1392 در دوره‌های آموزش ضمن خدمت این سازمان شرکت کرده‌اند، به عنوان نمونه ا چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر انتقال آموزش در بین کارکنان غیر هیئت علمی دانشگاه تهران انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان دانشگاه تهران بوده و کارکنانی که طی شش ماهه اول سال 1392 در دوره‌های آموزش ضمن خدمت این سازمان شرکت کرده‌اند، به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند. نمونه مورد مطالعه برابر 291 نفر در نظر گرفته شد. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه 51 سؤالی مدل هولتون (پرسشنامه LTSI) استفاده شده است. روایی این ابزار از طریق تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه گردید. دوره‌های مذکور با استفاده از روش کرک پاتریک مورد ارزشیابی قرار گرفته و در اسفند ماه 1392 پس از اجرای مرحله سوم الگوی کرک پاتریک و مشخص شدن پایین بودن میزان انتقال آموزش (مرحله سوم مدل کرک پاتریک)، ابزار هولتون جهت تعیین علل این موضوع اجرا شد. به منظور تحلیل آماری یافته‌های حاصل از اجرای LTSI شاخص‌های آمار توصیفی، آزمون t و همبستگی پیرسون مورد استفاده قرار گرفت. نتایج مطالعه حاکی از آن بود که در بین کارکنان دانشگاه تهران عوامل فردی مؤثر بر انتقال آموزش با کسب میانگین 68/2 به عنوان مانع معمولی در برابر انتقال آموزش، عوامل سازمانی با میانگین 47/3 مانع معمولی و عوامل آموزشی با میانگین 07/3 نیز مانع معمولی انتقال محسوب می‌شوند. جزييات مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - آسیب‌شناسی نظام آموزش کارکنان با استفاده از الگوی سه‌شاخگی
        علی اصغر محمودی کوچکسرایی مهدی فراهانی آرش  رسته‌مقدم
        هدف پژوهش حاضر، آسيب¬شناسي نظام آموزش کارکنان یکی از شرکت‌های مادر تخصصی تابعه وزارت نیرو با استفاده از الگوي سه¬شاخگي است. در الگوي مذکور، سازمان¬ها از سه منظر ساختاري، رفتاري و زمينه¬اي مورد بررسي قرار مي¬گيرند. اين پژوهش به لحاظ روش¬شناسي، رويکردي کيفي دارد که به کمک چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر، آسيب¬شناسي نظام آموزش کارکنان یکی از شرکت‌های مادر تخصصی تابعه وزارت نیرو با استفاده از الگوي سه¬شاخگي است. در الگوي مذکور، سازمان¬ها از سه منظر ساختاري، رفتاري و زمينه¬اي مورد بررسي قرار مي¬گيرند. اين پژوهش به لحاظ روش¬شناسي، رويکردي کيفي دارد که به کمک ابزارهايي از جمله مصاحبه و پرسشنامه¬هاي باز پاسخ صورت گرفته است. روايي ابزار از طريق آزمون کرونباخ و پايايي آن به کمک روش بررسي همتايان مورد تأييد قرار گرفت. از روش سرشماري در نمونه¬گيري و گردآوري داده¬ها و از روش تحليل محتوا در تحليل يافته¬ها استفاده شده است. تحلیل یافته¬ها نشان داد بیشترین چالش¬ها، نقاط قوت و فرصت¬های قابل بهبود در مقوله ساختار قرار دارد. هم¬چنین بیشترین انتظارات دست¬اندرکاران بخش آموزش از مراجع بالادستی در شاخه ساختار جای می¬گیرد. این بدان معناست که در نظام آموزشی فعلی کانون توجه به سمت مسایل درون‌سازمانی است. بر این اساس می¬توان گفت در حال حاضر مقوله¬های رفتاری و محیطی کمتر مورد توجه واقع شده¬اند. در پايان پيشنهادهايي به منظور رفع آسيب¬هاي نظام آموزشي موجود ارایه شده است. جزييات مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی نقش مدیریت دانش و نوآوری در عملکرد کسب و کار شرکت‌های کوچک و متوسط (مورد مطالعه: مرکز رشد و واحدهای فناوری وکارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی)
        بهروز قلیچ‌لی الهام  اقتصاد
        فرایند نوآوری به شدت به دانش و مدیریت دانش بستگی دارد. برخی سازمان¬ها از پیامدهای واقعی که ممکن است مدیریت دانش داشته باشد آگاه نیستند. تحقیقات نشان می¬دهد که مدیریت دانش و نوآوری بر عملکرد سازمان¬ها به طور ¬مستقیم یا غیر‌¬مستقیم تأثیر می¬گذارد. هدف این پژوهش بررسی نقش چکیده کامل
        فرایند نوآوری به شدت به دانش و مدیریت دانش بستگی دارد. برخی سازمان¬ها از پیامدهای واقعی که ممکن است مدیریت دانش داشته باشد آگاه نیستند. تحقیقات نشان می¬دهد که مدیریت دانش و نوآوری بر عملکرد سازمان¬ها به طور ¬مستقیم یا غیر‌¬مستقیم تأثیر می¬گذارد. هدف این پژوهش بررسی نقش مدیریت دانش و نوآوری بر عملکرد سازمان مورد مطالعه است. جامعه¬ آماری این پژوهش، تعداد 100 نفر از کارکنان مرکز رشد و فناوری و کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی می¬باشد. داده¬های این پژوهش از طریق پرسشنامه به روش نمونه¬گیری تصادفی ساده است و تعداد نمونه مورد استفاده در این پژوهش توسط فرمول نمونه¬گیری کوکران میزان 79 نفر محاسبه گردید. از این رو پرسشنامه در میان 90 نفر از کارکنان توزیع و در این میان 80 پرسشنامه عودت داده شد. همچنین روایی محتوا و سازه پژوهش با استفاده از اساتید صاحبنظر مورد تأیید واقع شد و پایایی هر 3 متغیر پژوهش از طریق آلفای کرونباخ شامل مدیریت دانش با ضریب0.830، نوآوری با ضریب 0.828 و عملکرد با ضریب 0.802 نیز تأیید گردید. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد، مدیریت دانش و نوآوری به شدت بر عملکرد سازمان تأثیر می¬گذارد. به عبارت دیگر، مدیریت دانش از طریق نوآوری عملکرد سازمان را تحت تأثیر قرار می¬دهد. جزييات مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ارزیابی فرایند استعدادپروری در واحد منابع انسانی شرکت خودروسازی سایپا
        خدایار  ابیلی سارا رحمتی
        هدف از این پژوهش تعیین وضعیت فرآیند استعدادپروری در واحد منابع انسانی شرکت خودروسازی سایپا می‌باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده¬ها جزء پژوهش¬¬های ارزشیابی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان واحد منابع انسانی شرکت خودروسازی سایپا به تع چکیده کامل
        هدف از این پژوهش تعیین وضعیت فرآیند استعدادپروری در واحد منابع انسانی شرکت خودروسازی سایپا می‌باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده¬ها جزء پژوهش¬¬های ارزشیابی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان واحد منابع انسانی شرکت خودروسازی سایپا به تعداد 260 نفر بوده که با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی، تعداد 155 نفر از آنان انتخاب و مورد سؤال قرار گرفته است. برای گردآوری داده¬ها از پرسش-نامه محقق‌ساخته شامل 20 سؤال بسته پاسخ استفاده شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر اساتید دانشگاهی بررسی و مورد تأیید قرار گرفته و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 5/94/0 محاسبه شده است. پس از جمع¬آوری و تلخیص داده¬ها به منظور تحلیل و تفسیر سؤال¬های پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج نشان داد که از نظر کارکنان وضعیت فرآیند استعدادپروری در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد. هم¬چنین نتایج نشان داد که بین وضعیت موجود در تمام مؤلفه¬های فرآیند استعدادپروری و حالت مطلوب آن‌ها فاصله معنادار وجود دارد که در راستای کاهش این فاصله در جهت رفع آن پیشنهاداتی نیز ارایه شده است. جزييات مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر توسعه منابع انسانی
        مصطفی عسکریان منصور دهقان نجم‌آبادی محمدعلی برجی خانی اوانکی
        هدف از این پژوهش بررسی تأثیر مؤلفه‏های سرمایه اجتماعی بر ¬¬¬توسعه منابع انسانی شرکت‏های گروه سایپا با استفاده از مدل گوشال و ناهاپیت از دیدگاه کارشناسان آموزش این شرکت‏ها می‏باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها، جزء پژوهش‌های توصیفی _ زمین چکیده کامل
        هدف از این پژوهش بررسی تأثیر مؤلفه‏های سرمایه اجتماعی بر ¬¬¬توسعه منابع انسانی شرکت‏های گروه سایپا با استفاده از مدل گوشال و ناهاپیت از دیدگاه کارشناسان آموزش این شرکت‏ها می‏باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها، جزء پژوهش‌های توصیفی _ زمینه‌یابی محسوب می¬¬¬شود. جامعه آماری این تحقیق کارشناسان آموزش شرکت‏های سایپا بوده که از این تعداد 104 نفر طبق جدول مورگان و کرجسی تعیین و به صورت نمونه‏گیری طبقه‏ای نسبتی انتخاب شده‏اند. پس از جمع‌آوری و تلخیص داده‌ها، به منظور تحلیل و تفسیر سؤال‌های پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. روایی پرسش‌نامه با استفاده از نظر اساتید دانشگاهی بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسش‌نامه با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می‏دهد که سرمایه اجتماعی بر توسعه منابع انسانی تأثیر دارد به نحوی که با افزایش و حفظ سرمایه اجتماعی، توسعه منابع انسانی درسازمان‏ها بهتر تحقق می‏یابد. جزييات مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ارزیابی کیفیت آموزش‌های ضمن خدمت بر مبنای رویکرد کیفیت خدمات در دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
        داریوش مهری محمود غلامی شعبان  مرادی
        در قرن بیست و یکم به موازات توسعه کمی نظام‌های آموزشی مسأله کیفیت آموزش مطرح شده است. بهبود مستمر کیفیت آموزش ضمن خدمت کارکنان از ضروریات ارتقای قابلیت رقابت در مؤسسات آموزشی محسوب می‌شود. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت آموزش‌های ضمن خدمت بر مبنای رویکرد کیفیت خدمات با چکیده کامل
        در قرن بیست و یکم به موازات توسعه کمی نظام‌های آموزشی مسأله کیفیت آموزش مطرح شده است. بهبود مستمر کیفیت آموزش ضمن خدمت کارکنان از ضروریات ارتقای قابلیت رقابت در مؤسسات آموزشی محسوب می‌شود. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت آموزش‌های ضمن خدمت بر مبنای رویکرد کیفیت خدمات با روش توصیفی- همبستگی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، 140 نفر از شرکت‌کنندگان دوره‌های آموزشی در دانشگاه علوم وفنون هوایی شهید ستاری بودند که بین 92 نفر از آنان که به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند، پرسشنامه توزیع گردید. داده‌های به دست آمده با آزمون‌های آماری تی تک نمونه‌ای، همبستگی پیرسون و فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد کیفیت مؤلفه‌های گوناکون آموزش ضمن خدمت از دیدگاه فراگیران در حد مطلوبی قرار دارد و بین کیفیت کلی دوره‌های آموزشی و مؤلفه‌های آن و رضایت شرکت‌کنندگان از آموزش‌ها همبستگی مثبت و معنی‌داری وجود دارد. از میان عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش ضمن خدمت، کادر اداری از نظر پاسخ‌دهندگان مهمترین عامل بوده است. جزييات مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی تأثیر برنامه¬های آموزشی کارمندیاری بر تعادل کار– خانواده در بانک رفاه
        آرین  قلی پور عطیه رسولی
        محیط کار امروز، محیطی رقابتی همراه با فعالیت¬های متنوع و پیچیده است. برای اینکه سازمان¬ها بتوانند در چنین محیطی فعالیت کنند و اهداف خود را تحقق بخشند، نیازمند استراتژی¬های مناسبی برای بخش¬های مختلف هستند. منابع انسانی، اجراکننده این استراتژی¬ها و عامل اصلی و حیاتی در مو چکیده کامل
        محیط کار امروز، محیطی رقابتی همراه با فعالیت¬های متنوع و پیچیده است. برای اینکه سازمان¬ها بتوانند در چنین محیطی فعالیت کنند و اهداف خود را تحقق بخشند، نیازمند استراتژی¬های مناسبی برای بخش¬های مختلف هستند. منابع انسانی، اجراکننده این استراتژی¬ها و عامل اصلی و حیاتی در موفقیت سازمان هستند. پس آمادگی، توانایی و اثربخشی این سرمایه¬ها، برای سازمان اهمیت دارد. در حقیقت کارکنان سازمان¬ها با مسایل و مشکلات گوناگونی مواجه هستند که می¬تواند عملکرد آنها در محل کار و در خانواده را تحت تأثیر قرار دهد. پس مکانیزم¬هایی لازم است که راه‌حل¬هایی برای این مشکلات ارایه دهد. برنامه¬های کارمندیاری، که به منظور کمک به کارکنان در حل مسایل آن¬ها و اعضای خانواده ایجاد شده¬اند، یکی از این مکانیزم¬ها می¬باشند. در بین این مسایل می‌توان به بحث تعادل کار- خانواده و اهمیت آن در سازمان¬های امروزی توجه کرد. وجود تعادل بین این دو حوزه، اثرات مثبتی بر عملکرد در زندگی کاری و خانوادگی خواهد داشت. بانک رفاه نیز به این مهم واقف بوده و در این راستا بعضی از انواع برنامه¬های کارمندیاری را به کارکنان خود ارایه می¬دهد. یکی از مشکلاتی که پرداختن به موضوع تعادل کار- خانواده را در بانک مهم جلوه داده است، اضافه کاری و ساعات کار طولانی و پیامدهای آن برای بانک می¬باشد. براساس آنچه گفته شد، هدف اصلی این تحقیق بررسی اثرگذاری برنامه‌های کارمندیاری بر روی تعادل کار – خانواده می¬باشد. در این راستا 385 پرسشنامه در بین کارکنان بانک رفاه توزیع شد. روش تحقیق این پژوهش، پیمایشی می¬باشد و برای تحلیل داده¬ها از روش رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان می¬دهد که برنامه¬های کارمندیاری از طریق کاهش تعارض کار- خانواده و افزایش تقویت کار- خانواده، روی تعادل کار- خانواده کارکنان بانک، تأثیرگذار است. جزييات مقاله