طراحی مدل نیمرخ شایستگی سرمایه انسانی (مطالعه موردی: گروه صنعتی انتخاب سرویس حامی)
محورهای موضوعی : شایستگی های مورد نیاز رهبران منابع انسانیعلی کفعمی لادانی 1 , ناهید امراللهی بیوکی 2 * , محمد شاکر اردکانی 3 , مهدی گل وردی 4
1 - سیستان و بلوچستان
2 - استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه اردکان
3 - دانشگاه اردکان
4 - دانشگاه اردکان
کلید واژه: شایستگی نیمرخ شایستگی روش کیفی گروه صنعتی انتخاب مدل شایستگی,
چکیده مقاله :
چکیده با توجه به اهمیت رویکرد شایستگی به عنوان ابزاری در دست سازمان ها و مدیران منابع انسانی به منظور تامین، حفظ و نگهداری و توسعه منابع انسانی و همسوسازی آن ها با استراتژی ها و اهداف سازمان طراحی مدل نیم رخ شایستگی برای شرکت های بزرگ امروزه به یک خواسته ضروری تبدیل شده-است. این تحقیق با هدف تدوین مدل نیم رخ شایستگی کارکنان در گروه صنعتی انتخاب سرویس و با تمرکز بر کارکنان مرکز تماس و تکنسین ها انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش کیفی است. داده های کیفی این پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با مدیران، سرپرستان و کارشناسان ارشد، تکنسین ها، از استان های مختلف و سرپرستان و مدیران مرکز تماس ( کال سنتر) گروه صنعتی انتخاب سرویس حامی گردآوری شد. پس از شناسایی کدهای شایستگی و تدوین مضامین فرعی و اصلی به منظور اطمینان از تناسب این کدها با مضامین پرسشنامه ای تهیه شد و مورد تایید خبرگان قرار گرفت. 35 کد، 8 مضمون فرعی و 2 مضمون اصلی از یافته های این پژوهش بود که نهایتا با مشورت خبرگان، مدل نیم رخ شایستگی نهایی طراحی شد. مضامین اصلی مدل نیم رخ شایستگی کارکنان مرکز تماس و تکنسین های گروه صنعتی انتخاب سرویس، شامل دو مضمون اصلی شایستگی فردی و شایستگی سازمانی و 8 شایستگی فرعی شامل: ویژگی های شخصیتی، مهارت ارتباطی، تفکر سیستمی و تصمیم گیری، اخلاق حرفه ای، کارتیمی و مشارکت، توان رهبری، بهبود و توسعه سازمانی و توان اجرایی و عملیاتی تعیین شد.
Abstract Given the importance of the competency approach as a tool in the hands of organizations and human resource managers in order to provide, maintain and develop human resources, and align them with the strategies and goals of the organization, design a competency profile model for large companies today, become an essential demand. This research has been done with the aim of providing a competency profile model for employees in the Entekhab service industrial group and focusing on call center and technician’s staffs. This research is applied in terms of purpose and qualitative in terms of method. Qualitative data of this study were collected through semi-structured interviews with managers, supervisors and senior experts, technicians, from different provinces and supervisors and managers of the call center of the Entekhab service industrial group. After identifying the competency codes, and compiling the sub-main and main themes, a questionnaire was prepared and approved by experts in order to ensure that these codes fit with the themes. 35 codes, 8 sub-themes and 2 main themes were the findings of this study. After validation of experts, the final competency profile model was designed. The main themes of the competency profile model of the call center staff and technicians of the Entekhab service industrial group include two main themes of individual competence and organizational competence and 8 sub-competencies including: personality traits, communication skills, systems thinking and decision making, professional ethics, carte blanche and Participation, leadership ability, organizational improvement and development, and executive and operational capacity were determined
منابع الف): منابع فارسی 25-درگاهي، ح، عليپور فلاح پسند، م ح، حيدري قره باغ، ه. ارائه مدل شايستگي در توسعه منابع انساني، فصلنامه راهبرد توسعه، 1389 پاییز، شماره.23
39- زارعی متین, ح, رحمتی, م, موسوی, س م, ودادی, ا. طراحی مدل شایستگی مدیران در سازمانهای فرهنگی کشور. فصلنامه علمی مدیریت سازمانهای دولتی. 2014 Sep 23;2(شماره 4 (پیاپی 8)):19-36.
41- رضایت, غ, یمنیدوزیسرخابی, ک, نوهابراهیم, ع. طراحی الگوی شایستگی های روسای دانشگاه های دولتی ایران. آموزش عالی ایران. 2011 Sep 23;13(4):47-84.
43-دهقانان، ح. مديريت بر مبناي شايستگي(ضرورتها و راهكارها). مجله مجلس و پژوهش، 1385 پاییز و زمستان، شماره 53 ،1 (13)، 17-153.
45- پورعابدی ضرابی، و، سجادی نائینی، ر. طراحی مدل شایستگی چندبُعدی مدیران و کارکنان. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی. 2016 Aug 1;8(2):27-52.
46-روشندل اربطانی، ط، جعفری زوج، س ج. ارائه مدل شایستگی نیروی انسانی در سازمانهای خبری: مطالعه موردی. فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه. 2015 Nov 10؛28(3):47-62.
47-خراساني، ا، زاهدي، ح، کميزي، ا. طراحي و تدوين مدل شايستگي مديريت بر کسب و کار، 1393 زمستان، 1، شماره 3، 1-21.
59- چرخاب، م، حسین پور، م، نصیری، م. ارائه چارچوب توسعه اخلاق حرفهای مدیران با رویکرد آینده پژوهی. علوم تربیتی. 2020 Aug 11.
63- حمیدی، ی. رهبری سازمانی در مدل TQM (در سازمانهای بهداشتی). فصلنامه مدیریت سلامت. ۱۳۷۸; ۲ (۴) :۵۸-۷۳64.
64- مظلومی، ن، زمانی، م، سید نقوی، م، ربانی، ع. رابطه یادگیری سازمانی، بهبود مستمر و اعتماد میانسازمانی با عملکرد سازمانی (شرکتهای نمایندگی خدمات بیمهای). فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهشنامه بیمه. 2014 Oct 23;29(2):163-82.
68- شمس مورکانی، غ، خراسانی, ا, عباسی کسانی, ح. تدوین مؤلفههای شایستگی مدیران گروههای آموزشی: مطالعۀ کیفی. دو فصلنامه مدیریت بر آموزش سازمان ها (علمی-پژوهشی). 2015 Feb 10;3 (2):. 37-64.
69- طبری، م، قربانی، م. نقش هوش هیجانی بر شیوه تصمیم گیری مدیران. پژوهشگر. 2009 Dec 22;16(6):30-46.
72- شیخ زاده، ر. طراحی الگوی راهبردی مدیریت بهرهوری سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی. فصلنامه مطالعات حفاظت و امنیت انتظامی. 2019 Sep 23;14 (51):1-32.
ب): منابع انگلیسی 1- Sanchez JI, Levine EL. What is (or should be) the difference between competency modeling and traditional job analysis?. Human resource management review. 2009 Jun 1;19(2):53-63.
2- Spencer LM, McClelland D, Spencer S. Competency assessment methods. What works: assessment, development, and measurement. 1997 Dec 1;1:1-36.
3- White RW. Motivation reconsidered: the concept of competence. Psychological review. 1959 Sep;66(5):297.
4- Boyatzis RE. The competent manager: A model for effective performance. John Wiley & Sons; 1982 Jan 22.
5- Ulrich D, Brockbank W, Yeung AK, Lake DG. Human resource competencies: An empirical assessment. Human resource management. 1995 Dec;34(4):473-95.
6- Norris N. The trouble with competence. Cambridge journal of education. 1991 Jan 1;21(3):331-41.
7- Le Deist FD, Winterton J. What is competence?. Human resource development international. 2005 Mar 1;8(1):27-46.
8- Chen HM, Chang WY. The essence of the competence concept: Adopting an organization's sustained competitive advantage viewpoint. Journal of Management & Organization. 2010 Nov;16(5):677-99.
9- Pikkarainen E. Competence as a key concept of educational theory: A semiotic point of view. Journal of Philosophy of Education. 2014 Nov;48(4):621-36.
10- Stevens GW. A critical review of the science and practice of competency modeling. Human Resource Development Review. 2013 Mar;12(1):86-107.
11- Woodruffe C. What is meant by a competency?. Leadership & organization development journal. 1993.
12- Spencer LM, Spencer PS. Competence at Work models for superior performance. John Wiley & Sons; 2008 Apr 25.
13-Sun, L., & Shi, K. (2008). The human resource competency studies and the IPMA-HR competency training and certification program in China. Public Personnel Management, 37(3), 353-362.
14- Boselie P, Dietz G, Boon C. Commonalities and contradictions in HRM and performance research. Human resource management journal. 2005 Jul;15(3):67-94.
15- McClelland DC. Testing for competence rather than for" intelligence.". American psychologist. 1973 Jan;28(1):1.
16- Rothwell WJ. Beyond training and development. Management Review. 1995 Sep 1;84(9):S4-.
17- Soderquist KE, Papalexandris A, Ioannou G, Prastacos G. From task‐based to competency‐based: A typology and process supporting a critical HRM transition. Personnel Review. 2010 Apr 13.
18- Shippmann JS, Ash RA, Batjtsta M, Carr L, Eyde LD, Hesketh B, Kehoe J, Pearlman K, Prien EP, Sanchez JI. The practice of competency modeling. Personnel psychology. 2000 Sep;53(3):703-40.
19- Stoof A, Martens RL, Van Merrienboer JJ, Bastiaens TJ. The boundary approach of competence: A constructivist aid for understanding and using the concept of competence. Human resource development review. 2002 Sep;1(3):345-65.
20- Ehnert I, Harry W. Recent developments and future prospects on sustainable human resource management: Introduction to the special issue. Management revue. 2012 Jan 1:221-38.
21- Bacharach SB. Organizational theories: Some criteria for evaluation. Academy of management review. 1989 Oct 1;14(4):496-515..
22- Gerhart B. Construct validity, causality, and policy recommendations: The case of high performance work practices systems. Human Resource Management Review. 2012;2(22):157-60.
23- Suddaby R. Construct clarity in theories of management and organization: Editor’s comments. Academy of Management Review. 2010;35(3):346-57.
24- Prahalad CK, Hamel G. The core competence of the corporation. InStrategische Unternehmungsplanung/Strategische Unternehmungsführung 1997 (pp. 969-987). Physica, Heidelberg.
27- Yuvaraj R. Competency mapping. International Journal of scientific & Engineering research. 2011 Aug;2(4):53-72.
28- Vathanophas V. Competency requirements for effective job performance in Thai public sector. Contemporary management research. 2007;3(1):45-.
29- Rothwell WJ. The workplace learner: How to align training initiatives with individual learning competencies.
30- Barman A, Konwar J. Competency based curriculum in higher education: A necessity grounded by globalization. Romanian journal for multidimensional education. 2011 Apr;3(6):7-15.
31- Dutta S, Narasimhan OM, Rajiv S. Conceptualizing and measuring capabilities: Methodology and empirical application. Strategic management journal. 2005 Mar;26(3):277-85.
32- Boselie P, Paauwe J. Human resource function competencies in European companies. Personnel review. 2005 Oct 1.
33- Moyer R. Defining and measuring competencies: An overview of approaches. Click2learn Inc. 2001.
34- Holt J, Perry S. A pragmatic guide to competency: Tools, frameworks and assessment. BCS, The Chartered Institute; 2011 Apr 14.
35- Lawler III EE. From job‐based to competency‐based organizations. Journal of organizational behavior. 1994 Jan;15(1):3-15.
36- Rodriguez D, Patel R, Bright A, Gregory D, Gowing MK. Developing competency models to promote integrated human resource practices. Human Resource Management: Published in Cooperation with the School of Business Administration, The University of Michigan and in alliance with the Society of Human Resources Management. 2002 Sep;41(3):309-24.
37- Sydänmaanlakka P. Intelligent leadership and leadership competencies: developing a leadership framework for intelligent organizations.
38- Abdullah AH, Sentosa I. Human resource competency models: changing evolutionary trends. Interdisciplinary Journal of Research in Business ISSN. 2012;2046:7141.
40- Dubois DD, Rothwell WJ. Competency-based human resource management: Discover a new system for unleashing the productive power of exemplary performers. Nicholas Brealey; 2004 Dec 1.
42- Lucia AD, Lepsinger R. Art & science of competency models. San Francisco, CA: Jossey-Bass; 1999 Jan.
44- Getha-Taylor H, Hummert R, Nalbandian J, Silvia C. Competency model design and assessment: Findings and future directions. Journal of Public Affairs Education. 2013 Mar 1;19(1):141-71.
45- Sabuncu KU, Karacay G. Exploring professional competencies for talent management in hospitality and food sector in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2016 Nov 24;235:443-52.
49- Matook S, Maruping LM. A competency model for customer representatives in agile software development projects. MIS Quarterly Executive. 2014 Jun 1;13(2).
50- Patanakul P, Milosevic DZ, Anderson TR. A decision support model for project manager assignments. IEEE Transactions on Engineering Management. 2007 Jul 23;54(3):548-64.
52- Parry SB. The quest for competencies. Training. 1996;33(7):48.
53- Hoffmann T. The meanings of competency. Journal of european industrial training. 1999 Aug 1.
54- Campion MA, Fink AA, Ruggeberg BJ, Carr L, Phillips GM, Odman RB. Doing competencies well: Best practices in competency modeling. Personnel psychology. 2011 Mar;64(1):225-62.
55- MITAREE PD. AN EVALUATION OF A COMPETENCY MODEL DEVELOPED AND IMPLEMENTED FOR EXECUTIVES AT A THAI SERVICE BUSINESS STATE ENTERPRISE. AU Journal of Management. 2006;4(2):1-8.
56- Hayton JC, Kelley DJ. A competency‐based framework for promoting corporate entrepreneurship. Human resource management: Published in cooperation with the School of Business Administration, The University of Michigan and in Alliance with the Society of Human Resources Management. 2006 Sep;45(3):407-27.
58- Churchman CW. The Systems Approach (Reprinted 1979).
60- Matteson MT, Ivancevich JM, Smith SV. Relation of Type A behavior to performance and satisfaction among sales personnel. Journal of Vocational Behavior. 1984 Oct 1;25(2):203-14.
61- Sembiring N, Nimran U, Astuti ES, Utami HN. The effects of emotional intelligence and organizational justice on job satisfaction, caring climate, and criminal investigation officers’ performance. International Journal of Organizational Analysis. 2020 Jun 17.
65- Lubbers CA. An assessment of predictors of student peer evaluations of team work in the capstone campaigns course. Public Relations Review. 2011 Dec 1;37(5):492-8.
66- Logan TR. Influence of Teamwork Behaviors on Workplace Incivility as It Applies to Nurses. Creighton Journal of Interdisciplinary Leadership. 2016 May;2(1):47-53.
67- Bennett-Levy J, McManus F, Westling BE, Fennell M. Acquiring and refining CBT skills and competencies: which training methods are perceived to be most effective?. Behavioural and cognitive psychotherapy. 2009 Oct;37(5):571-83.
70- Mohamad M, Jais J. Emotional intelligence and job performance: A study among Malaysian teachers. Procedia Economics and Finance. 2016 Jan 1;35:674-82.
71- Rothwell WJ, Lindholm JE. Competency identification, modelling and assessment in the USA. International journal of training and development. 1999 Jun;3(2):90-105.