آسیب شناسی و ارزیابی عوامل موثر بر اثربخشی آموزش های سازمانی مهارت نرم در صنعت بر اساس مدل هالتون (مطالعه موردی شرکت پتروشیمی جم)
محورهای موضوعی : روش های نوین آموزش وتوسعه منابع انسانی
فهیمه کشاورزی
1
*
,
لیلا شاطر
2
,
رحمت اله مرزوقی
3
,
مهدی محمدی
4
1 - گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2 - دانشجوی دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
3 - گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
4 - گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
کلید واژه: آموزش¬های سازمانی, انتقال یادگیری, مهارت¬های نرم, صنعت نفت.,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر آسیبشناسی و ارزیابی عوامل موثر بر اثربخشی آموزشهای سازمانی مهارت نرم در صنعت بر اساس مدل هالتون میباشد. این پژوهش کمی از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش توصیفی- پیماشی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان آموزش دیده هستند که از این تعداد 232 نفر به روش نمونهگیری هدفمند و نمونهگیری دردسترس، افراد شرکتکننده در امور مختلف شرکت پتروشیمی جم به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهی انتقال یادگیری (والر، 2012) بود که پس از تایید روایی و پایایی آن با استفاده از روشهای تحلیل گویه و آلفای کرونباخ در بین افراد نمونه توزیع و دادههای جمعآوری شده با آزمونهای آماری تی تکنمونهای و تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر و با استفاده از نرمافزار 21SPSS تحلیل شدند. نتایج مطالعه نشان داد که: 1- در مقایسهی میانگین اهمیت عوامل فردی موثر بر عدم انتقال آموختهها با میانگین معیار، کارکنان پتروشیمی جم، به ترتیب، اهمیت عدم وجود نتایج فردی مثبت انتقال آموختهها به محیط کار و عدم تحقق انتظاراتشان از پیامدهای عملکرد را به عنوان عوامل موثر در عدم تمایلشان به انتقال آموختهها به محیط واقعی کار تلقی میکنند؛ اما سایر عوامل اثر معنیداری را بر عدمتمایل آنان نداشتهاند. 2- در مقایسهی میانگین اهمیت عوامل آموزشی موثر بر عدم انتقال آموختهها با میانگین معیار، کارکنان شرکت پتروشمی جم، اعتبار محتوا و طرح انتقال را عوامل مهمی در عدم انتقال آموختههایشان از دورههای آموزشی مهارتهای نرم به محیط کار ارزیابی ننمودهاند. 3- در مقایسهی میانگین اهمیت عوامل سازمانی موثر بر عدم انتقال آموختهها با میانگین معیار، کارکنان شرکت پتروشمی جم، اهمیت عدم حمایت همکار ، عدم حمایت سرپرست و فرصت کاربرد آموخته هایشان در محیط واقعی را به عنوان عوامل موثر در عدم تمایلشان به انتقال آموختههایشان به محیط واقعی کار تلقی میکنند؛ اما سایر عوامل اثر معنیداری را بر عدم تمایل آنان نداشتهاند. 4- بین اهمیت عوامل سهگانهی فردی، آموزشی و سازمانی در عدم انتقال آموختههای دورههای آموزشی مهارتهای نرم به محیط کار تفاوت معنیداری وجود ندارد.
The aim of the present study was to identify and evaluate the effective factors on organizational soft skills training in industry based on the Halton model. This study was quantitative with regard to purpose, and it was applied and descriptive-survey in terms of method. The statistical population of the study included all trained employees, of which 232 people were selected as research samples using purposive and available sampling who were engaged in different positions in Jam Petrochemical Company. The research tool included the Learning Transfer Questionnaire (Waller, 2012), for which validity and reliability was confirmed using item analysis and Cronbach's alpha methods. The questionnaire was distributed among the individuals and the collected data were analyzed with one-sample t-tests and repeated measures analysis of variance using SPSS 21 software. The results of the study indicated that: 1- for comparing the average importance of individual factors affecting the lack of transfer of learning with the standard average, employees of Jam Petrochemical Company, respectively, considered the lack of positive individual results of transferring learning to the workplace, and the failure to fulfill their expectations of performance outcomes as the most important factors affecting their unwillingness to transfer learning to the real work environment. In the same vein, other factors did not show any significant effects on their unwillingness; 2- for comparing the average importance of educational factors affecting the lack of transfer of learning with the standard average, employees of Jam Petrochemical Company did not evaluate the validity of the content and the transfer plan as important factors in the lack of transfer of their learning from soft skills training courses to the workplace; 3- for comparing the average importance of organizational factors affecting the lack of transfer of learning with the standard average, employees of Jam Petrochemical Company considered the importance of lack of support from colleagues, lack of support from supervisors, and the opportunity to apply their learning in the real environment as factors affecting their unwillingness to transfer their learning to the real work environment; However, other factors did not have a significant effect on their unwillingness; 4- there is no significant difference between the importance of the three factors of individual, educational, and organizational in the failure to transfer the learnings of soft skills training courses to the workplace.
1. 1. Asbari, M. (2024). The Influence of Hard skills, Organizational learning and Soft skills on Teacher innovation capability during digital era. JOURNAL OF P ROFESOR, Vol. 1 No.
2. 2. Sharaf Z, Nili Ahmedabadi M, Leyaghatdar M J. Investigation and pathology of organizational training of water and electricity industry engineers. Traning and development of human resources, 2023, 38(10): 154-181.
3. 3. Fathi Vajargah, Korosh. (2004). Planning in-service training for employees. Tehran, Samit Publications.
4. 4. Erfani Khanghahi M, Bagheri S. Study of the Effective Factors on Transfer of Education among the Staff Universities of Medical Sciences in Tehran (Model Presentation). Educ Strategy Med Sci 2023; 16(2):183-189
5. 5. García EE.(2005). Teaching and learning in two languages: Bilingualism & schooling in the United States: Teachers College Press;
6. 6.Gura, O. (2019). Specifics of soft skills development of IT-students by the means of educational scrum projects. ScienceRise: Pedagogical Education, 4(31), 8-15. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.172007
7. 7.Blankenship, C. M. (2017). Human resource managers' perceptions of soft skills, involuntary employment turnover, and the efficacy of a proposed career pathway model. (Publication No. 10260656) [Doctoral dissertation, Mississippi State University]. ProQuest Dissertations and Theses Global.
8. 8.Barwick, T. (2018). Is your company “soft” enough. Forbes. https://www.forbes.com/sites/insights-intelai/ 2018/11/29/is-your-company-soft-enough/?sh=4c5f2410552e
9. 9. Cacciolatti, L., Lee, S. H., & Molinero, C. M. (2017). Clashing institutional interests in skills between government and industry: An analysis of demand for technical and soft skills of graduates in the UK. Technological Forecasting & Social Change, 119, 139-153.
10. 10. Mitsea ,E.,Drigas.,A,and Mantas,p .(2021). Soft skills & Metacognition as Inclusion Amplifiers in the 21 st century. International Journal of Online & Biomedical Engineering, 17(14).121-132.
11. 11. Basiri, M., Rafati Khosrow Shahi, S. (2022). The book of soft skills for improving individual and organizational performance based on the recommendations of the World Trade Organization, Dibagaran Cultural and Artistic Institute, Tehran, 154.
12. 12. Tomić, B., Jovanović, J., Milikić, N., Devedžić, V., Dimitrijević, S., Đurić, D., & Ševarac, Z. (2019). Grading students' programming and soft skills with open badges: A case study. British Journal of Educational Technology, 50(2), 518-530. https://doi.org/10.1111/bjet.12564
13. 13. Latorre, F., Guest, D., Ramos, J. and Gracia, F.J. (2016), “High commitment HR practices, the employment relationship and job performance: a test of a mediation model”, European Management Journal, Vol. 34 No. 4, pp. 328-337, doi: 10.1016/j.emj.2016.05.005.
14. 14. Stek, K. and Schiele, H. (2021), “How to train supply managers – necessary and sufficient purchasing skills leading to success”, Journal of Purchasing and Supply Management, Vol. 27 No. 4, 100700, doi: 10.1016/j.pursup.2021.100700.
15. 15. Wesley, S.C., Jackson, V.P. and Lee, M. (2017), “The perceived importance of core soft skills between retailing and tourism management students, faculty and businesses”, Employee Relations, Vol. 39 No. 1, pp. 79-99, doi: 10.1108/ER-03-2016-0051.
16. 16. Wats, M. and Wats, R.K. (2009), “Developing soft skills in students”, The International Journal of Learning, Vol. 15 No. 12, pp. 1-10, doi: 10.18848/1447-9494/cgp/v15i12/46032.
17. 17. Foutty, J. (2019), “Wall Street Journal”, available at: https://deloitte.wsj.com/articles/aspire-to-lead-inindustry-4-0-hone-your-soft-skills-01548295335#
18. 18. Onsardi, Ranidiah, F. and Bahrun, K. (2019), “Human resource competencies in the era of globalization. Bengkulu, Indonesia”, International Conference on Islamic Studies, pp. 213-223.