آسیبشناسی بلوغ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ با رویکرد استراتژی¬محور (مطالعه موردی: شرکت برق منطقه¬ای خوزستان)
محورهای موضوعی :مهدی محمدی 1 * , هادی زمانی 2 , یدالله مهرعلی زاده 3 , جعفر ترک زاده 4 , قاسم سلیمی 5
1 - دانشگاه شیراز
2 - دانشگاه شیراز
3 - دانشگاه شهید چمران اهواز
4 - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
5 - دانشگاه شیراز
کلید واژه: مدیریت دانش, بلوغ, استراتژی.,
چکیده مقاله :
هدف اين پژوهش، آسیبشناسی بلوغ مدیریت دانش با رويكرد استراتژی محور در شرکت برق منطقهای خوزستان میباشد. روش این پژوهش، توصیفی– پیمایشی بود. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎري شامل 48 نفر از متخصصان این شرکت مرتبط با فرایند مديريت دانش بود ، که با توجه به محدودیت جامعه، از کل شماری استفاده شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه ارزیابی بلوغ مدیریت دانش استراتژی محور کروگر، بود که پس از محاسبه روایی و پایایی، بین جامعه پژوهش توزیع و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS20 و روش های آمار توصیفی شامل میانه و میانگین و انحراف استاندارد و کمینه و بیشینه استفاده گردید. لازم به ذکر است که برای ارزیابی میزان بلوغ تک تک گویه های مدیریت دانش استراتژی محور از مقایسه میانه با حد متوسط (چارک دوم معادل نقطه 50 درصدی) استفاده شد. نتایج نشان داد این شرکت از مراحل شش گانه بلوغ، در چهار مرحله تصمیم گیری، تدوین سیاست ها، تدوین استراتژی ها و پیاده سازی استراتژی های مدیریت دانش و از 97 شاخص در 34 شاخص امتیازی کمتر از حد متوسط کسب کرده است که به عنوان آسیب های بلوغ مدیریت دانش شرکت گزارش شدند و می بایست استراتژی موجود شرکت بازنگری شود و مدیریت دانش به عنوان یکی از ستون های اصلی استراتژی سازمان قرار گیرد.
The aim of this study was to assess the strategic based approach of knowledge management maturity in Khuzestan Regional Electric Company. The research method was descriptive. The statistical population included 48 experts of this company related to the knowledge management process, because limitation of population, all of them were selected. The research instrument was Kruger's Strategic-Oriented Knowledge Management Maturity Assessment Questionnaire. After calculating the questionnaire validity and reliability, it distributed among population. For data analyzing, SPSS20 software and descriptive statistics including mean and standard deviations, median and minima and maximum were used. It should be noted that for assessing the maturity of each individual strategy-oriented knowledge management phases, comparison of median with second quartile (equivalent to 50%) was used. The results showed from six stages of maturity, four stages included as follows: decision on knowledge management, formulation knowledge management strategies and Implementation of knowledge management strategies. From 97 indexes, 34 indexes were lower than average score that have been reported as inconvenience of company knowledge management. The strategy of the company should be reviewed and knowledge management should be one of the main pillars of the organization's strategy.