رابطه رهبری معنوی با توانمندسازی در کارشناسان اداری وآموزشی دانشگاه گیلان
محورهای موضوعی :عباس صادقی 1 , حسین واحد چوکده 2 * , اسماعیل کاظم پور 3
1 -
2 -
3 -
کلید واژه: توانمندسازی معنویت رهبری معنوی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش و رابطه رهبری معنوی در توانمندسازی کارکنان دانشگاه گیلان انجام شد. این مطالعه یک پژوهش توصیفی – تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل 650 نفر (کارشناسان اداری و آموزشی) دانشگاه گیلان بودند که از این تعداد 100 نفر به عنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت جمع آوری دادهها از دو پرسشنامه رهبری معنوی فرای و دیگران (2005) و پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر (1995) که از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند، استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس، آزمون t مستقل و آزمون تعقیبی و از طریق spss انجام شد. نتايج یافته ها نشان داد که متغیرهای رهبری معنوی در توانمند سازی کارکنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به طوریکه رهبری معنوی با توانمندسازی کارکنان (53/0r=) در سطح معناداری همبستگی مثبت و معنادار دارند. در مقابل توانمندسازی کارکنان با چشمانداز سازمانی (36/0r=)، عشق به نوعدوستی(40/0r=) ، ایمان به کار (55/0r=) ، معناداری در کار (34/0r=) ، عضویت درسازمان (37/0r=)، تعهدسازمانی (62/0r=) و بازخورد عملکرد (31/0r=) رابطه علی معنادار و مثبتی دارند. پیشنهاد می شود که سازمان های امروزی برای بقای خود در دنیای رقابتی عصر حاضر برای نقش رهبری معنوی در فرآیند توانمندسازی کارکنان اهمیت بسزایی قایل شوند.
This research aims to investigate the relationship and role of spiritual leadership in enabling staff members. A descriptive-analytical survey is used. Statistical population consisted of all the official and educational staff of University of Gilan in 2012-13 except its faculty. They were 650 persons from whom 100 people were chosen as sample by random Stratified sampling. In order to gather data, two kinds of questionnaires were used: Fry spiritual questionnaire with 25 questions and Spritzer enabling questionnaire with16 questions. "Face validity" and "Cronbach’s method" were used to approve the validity and reliability of the questionnaire respectively. According to this, alpha coefficient of the spiritual and enabling questionnaires were acquired 0.85 and 0.89 respectively, and it shows the good validity of the instrument. Analysis of gathered data by the use of SPSS statistical software, and also testing hypothesizes by exploiting Pearson's correlation coefficient methods -to relate different variables- were used. The main hypothesis's results showed that according to (r=0.539) there is a meaningful and positive relationship between spiritual leadership and enabling staff members. The results from extraneous hypotheses also showed that there's a meaningful and positive causal relationship between enabling staff members and other factors as follows: dimensions of spiritual leadership (instructional landscape) (r=0.365), altruism (r=0.402), belief in the job (r=0.558), being meaningful in job (r=0.341), membership in the organization (r=0.377), institutional commitment (r=0.628), and function feedback (r=0.315). Also the amount of enabling has a relation with variables such as sex, age, educational degree, and the employment condition. Today’s organizations, in order to their survival in today's competitive world, need to care a great deal about the role of spiritual leadership in the process of enabling staff members.