امکانسنجی پیادهسازی مدیریت دانش (مدل پاولوسکی) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
محورهای موضوعی :محمود حقانی 1 , فریبا بیگی 2 *
1 - دانشگاه شهيد بهشتي
2 -
کلید واژه: امکانسنجی دانش مدیریت دانش مدل پاولوسکی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر نتیجه تحقیق در خصوص امکانسنجی پیادهسازی مدیریت دانش و همچنین بررسی تفاوت دیدگاه اعضای هیأت علمی و کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر میباشد. به این منظور برای سنجش ابعاد و مؤلفههای مدیریت دانش از مدل پاولوسکی استفاده شد. پژوهش مورد نظر از لحاظ ماهیت کاربردی و از نظر روش توصیفی_پیمایشی بوده است. جامعه آماری مشتمل بر 308 نفر عضو هیأت علمی و 320 نفر کارمند بوده است که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه به ترتیب 175و 169 نفر تعیین گردید و با در نظر گرفتن 20% ضریب افت پرسشنامه بین نمونهها توزیع گردید. روش نمونهگیری تصادفی ساده بوده است. ابزار سنجش پرسشنامه محققساختهای است که روایی آن توسط پنج نفر از استادان حوزه مدیریت مورد تأیید قرار گرفت و صحت و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ با ضریب 95% مورد تأیید قرار گرفت. در بررسي فرضیهها از آزمون تیتكنمونهاي استفاده شد. بر اساس نتایج به دست آمده: از نظر آزمودنیها امکان پیادهسازی مؤلفههای شناسایی دانش، تولید دانش، اشاعه دانش، یکپارچهسازی و انتقال دانش در سه بعد ساختار سازمانی، تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، و منابع انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر وجود ندارد. همچنین در بررسي تفاوت بین دیدگاه اعضاي هیأت علمي و كاركنان در خصوص آمادگي لازم براي پيادهسازي مديريت دانش از آزمون مقايسه ميانگين دو گروهي استفاده شده است و نتیجه حاصله نشاندهنده این است که تفاوت معناداری بین دیدگاه اعضاي هیأت علمی و کارکنان در هیچ یک از ابعاد و مؤلفهها وجود ندارد. با توجه به اهداف تحقيق از طريق آزمون رتبهای فريدمن مشخص شد که بين شاخصها به لحاظ ميزان آمادگي جهت پیادهسازی مدیریت دانش تفاوت وجود دارد و در مقايسه با ساير شاخصها تولید دانش در دانشگاه مورد نظر بیشتر از سایر مؤلفهها میباشد.
The present article aims to study the feasibility of implementing knowledge management as well as investigating the difference in views of scientific board members and personnel of Islamshahr Azad University. For this purpose, Pawlowsky model has been used to measure the dimensions and components of knowledge management, due to cultural consistency and identifiable evident dimensions with structures of Iran’s organizations. Measurement tool is a researcher-made questionnaire approved by 5 persons of scholars in field of management. Its validity was determined 95% through Cronbach’s alpha test, and it was implemented among scientific board members and personnel. Single sample T test was used for studying the feasibility of knowledge management implementation. According to the obtained results of subjects: there is not the possibility to implement the components of knowledge identification, knowledge generation, knowledge publication, knowledge integration, and knowledge transmission in 3 dimensions of organizational structure, information and communication technology, and human resources in Islamshahr Azad University. 2 groups average comparison test has been used for investigating the difference between views of scientific board members and personnel on necessary preparations to implement knowledge management system. The results show that there is not a significant difference between the views of scientific board members and personnel in any of dimensions and components. It was found by Freedman degree test with regarding to the goals of the research that there is difference between indexes in terms of preparation degree, and knowledge generation is more prepared rather than other indexes.