پیادهسازی یادگیری خُرد (میکرولرنینگ) در سازمانها
محورهای موضوعی : روش های نوین آموزش وتوسعه منابع انسانی
کامران مالکپور لپری
1
*
,
زهرا تقدیری
2
1 - دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
کلید واژه: یادگیری خُرد, میکرولرنینگ, ترویج و فرهنگسازی یادگیری خُرد,
چکیده مقاله :
پیادهسازی رویکرد نوین یادگیری خُرد در سازمانها ضرورت ویژهای دارد چرا که این رویکرد با ارائه آموزشهای کوچک، هدفمند و بهموقع، توانایی کارکنان را به سرعت ارتقا میبخشد و به سازمانها کمک میکند تا با تغییرات سریع محیطی و تکنولوژیکی سازگار شوند. لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل پیادهسازی یادگیری خُرد (میکرولرنینگ) در سازمانها بوده است. این پژوهش از لحاظ هدف، تحقیقی توسعهای و از لحاظ شیوه گردآوری یافتهها، تحقیقی کیفی و با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون انجام شده است. مشارکتکنندگان در این پژوهش شامل اساتید حوزه علوم تربیتی و مدیریت منابع انسانی و کارشناسان و مدیران یادگیری و آموزش سازمانی بود. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند معیار تعداد 35 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. یافتههای پژوهش از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری شدند و با استفاده از راهبرد کدگذاری سه مرحلهای مورد تحلیل قرار گرفتند. بر اساس نتایج پژوهش تعداد 308 مضمون پایه، 49 مضمون سازماندهنده 6 مضمون فراگیر شناسایی و طبقهبندی شدند. بدینترتیب تحلیل نیازها، طراحی و توسعه محتوا، استفاده از فناوری، مدیریت و پشتیبانی، ترویج و فرهنگسازی یادگیری خُرد و سازگاری و انعطافپذیری از عوامل پیاده سازی یادگیری خُرد در سازمانها بود. با توجه به این نتایج پیشنهاد میگردد که کارشناسان و مدیرانی که در بخش آموزش سازمانها و صنایع فعالیت دارند به عوامل شناسایی شده در این پژوهش توجه نمایند.
The implementation of the innovative microlearning approach in organizations is of particular importance, as it rapidly enhances employees' capabilities through the delivery of small, targeted, and timely training sessions, helping organizations adapt to fast environmental and technological changes. The purpose of the present study was to identify the factors influencing the implementation of microlearning in organizations. This research is developmental in nature, and its data collection method is qualitative, utilizing a thematic analysis approach. Participants in this study included professors in the fields of educational sciences and human resource management, as well as experts and managers in organizational learning and training. Using purposive sampling, 35 individuals were selected as the research sample. The research data were collected through semi-structured interviews and analyzed using a three-stage coding strategy. Based on the results, 308 basic themes, 49 organizing themes, and 6 overarching themes were identified and categorized. These findings revealed that the factors for implementing microlearning in organizations include needs analysis, content design and development, use of technology, management and support, promotion and cultural development of microlearning, and adaptability and flexibility. Given these results, it is recommended that experts and managers working in organizational training and industry pay attention to the identified factors in this research.
Beste, T. (2023). Knowledge transfer in a project-based organization through microlearning on cost-efficiency. The Journal of Applied Behavioral Science, 59(2), 288-313.
Buchem, I., & Hamelmann, H. (2010). Microlearning: a strategy for ongoing professional development. eLearning Papers, 21(7), 1-15.
Conde-Caballero, D., Castillo-Sarmiento, C. A., Ballesteros-Yánez, I., Rivero-Jiménez, B., & Mariano-Juárez, L. (2024). Microlearning through TikTok in Higher Education. An evaluation of uses and potentials. Education and Information Technologies, 29(2), 2365-2385.
Dennen, V. P., Arslan, Ö., & Bong, J. (2024). Optional embedded microlearning challenges. Educational Technology & Society, 27(1), 166-182.
Dolasinski, M. J., & Reynolds, J. (2020). Microlearning: A new learning model. Journal of Hospitality & Tourism Research, 44(3), 551-561.
Emerson, L. C., & Berge, Z. L. (2018). Microlearning: Knowledge Management Applications and Competency-Based Training in the Workplace. Knowledge Management & E-Learning, 10(2), 125-132.
Fialho, L. M. F., Neves, V. N. S., & do Nascimento, K. A. S. (2024). The use of microlearning in the educational field: an overview of worldwide scientific production. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (88), 7-23.
Fidan, M. (2023). The effects of microlearning-supported flipped classroom on pre-service teachers’ learning performance, motivation and engagement. Education and Information Technologies, 28(10), 12687-12714.
Fitria, T. N. (2022). Microlearning in teaching and learning process: A review. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa Dan Pendidikan, 2(4), 114-135.
Hamilton, J., Hall, D., & Hamilton, T. (2021). Microlearning in the workplace of the future. In microlearning in the digital age (pp. 240-263). Routledge.
Javorcik, T., Kostolanyova, K., & Havlaskova, T. (2023). Microlearning in the education of future teachers: Monitoring and evaluating students’ activity in a microlearning course. Electronic Journal of E-learning, 21(1), 13-25.
Kapp, K. M., & Defelice, R. A. (2019). Microlearning: Short and sweet. Association for Talent Development.
Karlsen, J. T., Balsvik, E., & Rønnevik, M. (2023). A study of employees’ utilization of microlearning platforms in organizations. The Learning Organization, 30(6), 760-776.
Kerres, M. (2007). Microlearning as a challenge for instructional design. Didactics of microlearning: Concepts, discourses and examples, 98-109.
King, T. (2021). Microlearning for personal and professional development. In Microlearning in the digital age (pp. 155-167). Routledge.
Kohnke, L., Foung, D., & Zou, D. (2024). Microlearning: A new normal for flexible teacher professional development in online and blended learning. Education and Information Technologies, 29(4), 4457-4480.
Lee, Y. M. (2023). Mobile microlearning: A systematic literature review and its implications. Interactive Learning Environments, 31(7), 4636-4651.
Lindner, M. (2007). What is microlearning. In Micromedia and Corporate Learning. Proceedings of the 3rd Microlearning 2007 Conference. Presented at the Microlearning (pp. 52-62).
Lohman, L. (2024). How can you deliver microlearning when learners don’t want it? Designing microlearning for socially oriented learners. Educational Technology & Society, 27(1), 147-165.
Margol, E. G. (2014). Microlearning to boost the employee experience. Association for Talent Development.
Mohammed, G. S., Wakil, K., & Nawroly, S. S. (2018). The effectiveness of microlearning to improve students’ learning ability. International Journal of Educational Research Review, 3(3), 32-38.
Samala, A. D., Bojic, L., Bekiroğlu, D., Watrianthos, R., & Hendriyani, Y. (2023). Microlearning: Transforming Education with Bite-Sized Learning on the Go--Insights and Applications. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 17(21).
Silva, E. S., Costa, W. P. D., Lima, J. C. D., & Ferreira, J. C. (2025). Contribution of microlearning in basic education: A systematic review. Education Sciences, 15(3), 302.
Sung, A., Leong, K., & Lee, C. (2023). A study of learners’ interactive preference on multimedia microlearning. Journal of Work-Applied Management, 15(1), 96-119.
Taylor, A. D., & Hung, W. (2022). The effects of microlearning: A scoping review. Educational technology research and development, 70(2), 363-395.
Torgerson, C., & Iannone, S. (2019). Designing microlearning. Association for Talent Development.
Yunianti, N. P. W., & Kusumawardani, D. (2025). Microlearning As A Digital Learning Strategy In Higher Health Education: Literature Review. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 22(1), 1-11.