بررسی و اولویتبندی مؤلفههای مؤثر بر توسعۀ مهارتهای نوآوری و کارآفرینی در نظامهای آموزشی ضمن خدمت کارکنان؛ مورد مطالعه: سازمان ثبت احوال کشور
محورهای موضوعی :سید کمال واعظی 1 * , علی محمد رازقی 2
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه تهران
کلید واژه: آموزش ضمن خدمت, سازمان ثبت احوال, کارآفرینی, نوآوری,
چکیده مقاله :
دو جنبۀ نسبتا مرتبط به یکدیگر که تا به امروز در دورههای آموزش ضمن خدمت کارکنان مغفول مانده توسعۀ مهارتهای نوآوری و کارآفرینی میباشد.در این پژوهش در ابتدا با مطالعات کتابخانهای به چارچوبی کلی شامل مؤلفههای مؤثر برگسترش مهارتهای نوآوری و کارآفرینی در نظامهای آموزشی ضمن خدمت دست یافتهشد و سپس از طریق انجام مصاحبۀ نیمهساختاریافته با 16 تن از مدیران و کارشناسان ارشد که از طریق روش نمونهگیری هدفمند (قضاوتی) در جامعۀ هدف پژوهش که سازمان ثبت احوال کشور میباشد، انتخاب شدهبودند به چارچوبی مشخص که مؤلفههای شناسایی شده را در قالب ابعاد نوآوری و کارآفرینی دستهبندی کند رسیده شد. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها از طریق روش تحلیل تم که در زمره روشهای کیفی میباشد انجام شد. پس از شناسایی مؤلفهها، از طریق توزیع پرسشنامه و جمعآوری نظر خبرگان 5 مؤلفۀ اصلی کمیت و کیفیت دورههای برگزار شده، قابلیت مدرسان دورهها، محتوای دورههای آموزشی، نحوۀ ارزیابی و برنامهریزی دورههای آموزشی ضمن خدمت به ترتیب اولویت مشخص شدند.
Innovative and entrepreneurial skills are among two relatively related aspects of in-service training courses which have been neglected so far. In the current study, we first attempted to obtain a holistic framework including influential elements within innovative and entrepreneurial skill developments in in-service training systems through theoretical studies; then we applied a semi-structured interview with 16 participants comprised of senior managers and experts who have been chosen through intuitive sampling from the target population of the study which is National Organization For Civil Registration to reach a given framework that is able to classify identified elements into innovative and entrepreneurial aspects. Finally five detected elements were prioritized using a questionnaire which are as follows:1)Quantity and quality of in-service training courses, 2)Capabilities of instructors and mentors, 3)Contents of in-service training courses, 4)Manners of in-service training courses and 5)Planning for in-service training.