ارائه مدلی به منظور تبیین توانمندسازي سرمايه¬هاي دانشي با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری
محورهای موضوعی :ابراهیم رجب پور 1 * , مهدی افخمی اردکانی 2
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه صنعت نفت
کلید واژه: توانمندسازی, سرمایه¬, های دانشی, مدلسازی ساختاری تفسیری, پژوهشگاه صنعت نفت,
چکیده مقاله :
با ظهور اقتصاد دانشی، قابلیت های انسانی به عنوان مهمترین مزیت رقابتی پایدار و منحصربهفرد برای سازمانها در محیط های متلاطم امروزی شناخته شده است؛ بنابراین، توجه به دانش و مهارت منابع انسانی و توانمندسازي این سرمایه های بی بدیل در سازمان ها و به خصوص در این دوران امری ضروری و غیرقابل انکار است. هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل تأثیرگذار بر توانمندسازي سرمايه هاي دانشي و در نهایت ارائه الگویی در پژوهشگاه صنعت نفت با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری در این راستا است. با بررسی های صورت گرفته از مرور ادبیات تحقیق به روش تطبیقی، هشت دسته عوامل تبیین توانمندسازي در پژوهشگاه صنعت نفت شناسایی شده و سپس با استفاده از روش مدل سازي ساختاري تفسیری در پنج سطح، قرار گرفتند. در ادامه پس از مشخص شدن سطوح هر کدام از عوامل و همچنین با در نظر گرفتن ماتریس در دسترسپذیری نهایی، مدل نهایی ساختار تفسیری ترسیم گردید. نتایج نشان داد عاملهایی همچون آموزش و توسعه، ویژگی های شخصیتی، ساختار سازمانی و ماهیت شغل در ارتباط با موضوع توانمندسازي در پژوهشگاه صنعت نفت از اثرپذیری بیشتری نسبت به بقیه عوامل برخوردارند.
With the emergence of the knowledge economy, human capabilities known as the most unique and sustainable competitive advantage for organizations in the current rapidly changing environment. Therefore, in this period it is essential and undeniable to paying special attention in the knowledge and skills of human resources and empowerment of these unmatched capitals in organizations. The aim of this study was to identify factors influencing the empowerment of knowledge capitals and ultimately provide a model for Research Institution of Petroleum Industry, using interpretative structural modeling. With comprehensive review of the literature, eight factors were identified to explain the empowerment of the Petroleum Industry Research; then using interpretation of structural modeling, factors graded at five levels. Then, after determining the levels each of the factors and taking into account the availability of the final matrix, the final model of interpretation were drawn. The results showed that factors such as training and development, characteristics of personality, organizational structure and the nature of the job effect more than other factors in relation to empowerment in Research Institute of Petroleum Industry.
آقايار، سيروس. (1385). قدرت توانمندسازي. پايگاه مقالات مديريت، برگرفته از سایت: http://www.system.parsiblog.com
انصاري، منوچهر؛ رحماني، حسين؛ اسكويي، وحيد و حسيني، احمد. (1390). شناسايي عوامل و طراحي مدل مفهومي توانمندسازي نيروي انساني در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات. مديريت دولتي، سال سوم، شماره 7.
ايران¬زاده، سليمان و بابايي هروي، صادق. (1389). شناسايي و اولويت¬بندي عوامل مؤثر در توانمند¬سازي به روش Topsis. فراسوي مديريت، سال چهارم، شماره 13، صص 59-84
جعفري قوشچي، بهزاد. (1381). جايگاه آموزش در فرهنگ تواناسازي. مجله علمی آموزشی تدبير، سال سیزدهم، شماره 128.
جهانیان، رمضان و صالحی، راحله. (1394). تأثیر آموزش¬های فنی و حرفه¬ای بر شاخص¬های توسعه انسانی. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال دوم، شماره 4، صص. 127-145.
خاكي، غلامرضا. (1390). روش تحقيق با رويكرد پاياننامه نويسي. تهران: نشر بازتاب.
خالدی، محمد. (1387). ارزیابی اثربخشی آموزش¬های فنی و حرفه¬ای هنرستان¬ها و دوره¬های علمی و کاربردی به تفکیک خصوصی و دولتی در اشتغال مؤسسه کار و تأمین اجتماعی. ماهنامه مؤسسه کار و تأمین اجتماعی، شماره دهم، صص 12-18.
درخشنده، حامد و انصاری، محمداسماعیل. (1393). بررسي تأثير شايستگي مديريتي و تعهد مديريت در برابر توانمندسازي كاركنان با عملكرد شغلي آنان (مورد مطالعه: كاركنان بانك). فصلنامه مدیریت و توسعه، شماره 87، صص 73-93.
دونبودت، توماس اج. (1390). زندگي در سايه تفكر، بسترسازي براي ترغيب كاركنان دانشي و عملكرد و نتايج بستر. ترجمه: غلامرضا اصيلي، تهران: پژوهشگاه صنعت نفت.
رجاييپور، سعيد؛ جمشيديان؛ عبدالرسول و نادري، ناهيد. (1386). مفاهيم و راهبردهاي توانمندسازي كاركنان. ماهنامه تدبیر، سال هجدهم، شماره 186.
رستگار، عباسعلی و بوربورجعفری، مریم. (1394). فصلنامه پژوهش¬های مدیریت منابع سازمانی، سال پنجم، شماره 1 ، صص 1-17.
صمدی میارکلایی، حسین؛ آقاجانی، حسنعلی و صمدی میارکلایی، حمزه. (1394). مدل معادلات ساختاری ارتباط میان ساختار سازمانی و توانمندسازی روانشناختی کارکنان (شاهد تجربی: اداره آموزش و پرورش شهرستان بابلسر و بهنمیر). فصلنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال ششم، شماره 1، صص 147-166.
عابسي، سعيد و كرد، باقري. (1388). شناسايي و تبيین مدل توانمندسازي كاركنان در سازمان¬هاي دولتي ايران. پژوهشهاي مديريت، شماره 3.
فراهاني، داود. (1392). شناسايي، اندازه¬گيري و تحليل عوامل مؤثر بر توانمندسازي پژوهشگران. پاياننامه کارشناسي ارشد مديريت آموزشي، دانشکده روانشناسي و علوم اجتماعي، دانشگاه آزاد اسلامي (واحد تهران مرکزي).
محمدي، محمد. (1380). ارزيابي راههاي توانمندسازي كاركنان دانشگاه بيرجند. پاياننامه كارشناسي ارشد، دانشكده علوم انساني، دانشگاه تربيت مدرس.
معمارزاده، غلامرضا؛ طاهرپور كلانتري، حبيب اله و مرادي، محمدرضا. (1389). شناسايي عوامل مؤثر بر توانمندسازي كاركنان در شركت مجتمع گاز پارس جنوبي. فرايند مديريت و توسعه، شماره 73.
مولر وترنر. (1390). رهبري پروژه محور . ترجمه: غلامرضا اصيلي، تهران: پژوهشگاه صنعت نفت.
یزدانپناه، احمدعلي. (1384). تأثير فناوري اطلاعات در توانمندسازي منانع انساني در كشورهاي درحال توسعه. فصلنامه تحول اداري، دوره هشتم، شماره 48.
Child. J. (2008). Organization structure, environment, and performance: the role of strategic choice. sociology, 6(1), 1-22.
Chiang, C. F., & Hsieh, T. S. (2012). The impacts of perceived organizational support and psychological empowerment on job performance: The mediating effects of organizational citizenship behavior. International Journal of Hospitality Management, 31(1), 180-190.
Conger, J. A., & Kanungo, R. N. (1988). The empowerment process: Integrating theory and practice. Academy of management review, 13(3), 471-482.
Garshon, D & Straub, G. (2011). Empowerment: The art of creating your life as you want it, Sterling Ethos, pp. 6 .
Grassley, K., & Bryman, A. (2008). Understanding Empowerment from an Employee Perspective.
Hill, N. S., Kang, J. H., & Seo, M. G. (2014). The interactive effect of leader–member exchange and electronic communication on employee psychological empowerment and work outcomes. The Leadership Quarterly,25(4), 772-783.
Li, Z. (2016). Psychological empowerment on social media: Who are the empowered users?. Public Relations Review, 42(1), 49-59.
Littrell, R. F. (2007). Influences on employee preferences for empowerment practices by the “ideal manager” in China. International Journal of Intercultural Relations, 31(1), 87-110.
Sun, L. Y., Zhang, Z., Qi, J., & Chen, Z. X. (2012). Empowerment and creativity: A cross-level investigation. The Leadership Quarterly, 23(1), 55-65.
Nelson, B. (2004). Build Intrinsic Motivation Into Your Incentive Programs. Foundation for Enterprise Development. The entrepreneurial employee ownership resourse.
Powell, L. (2002). Shedding a tier: flattening organisational structures and employee empowerment. International Journal of Educational Management,16(1), 54-59.
Shelton, S.T. (2002). Employee, Supervisors, and Empowerment in the public sector: the Role of Employee Trust. Ph.D Dissertation.
Smith, E., & Comyn, P. (2007). The Development of Employability Skills in novice Workers. NCVER.
Vazifedoust, H., Nasiri, M., & Norouzi, A. (2012). Analyzing the relationship between organizational structure and employee empowerment in Eastern Azerbaijan. Interdisciplinary Journal of Research in Business, 2(6), 10-24.