ارائه مدل تعالی آموزش¬های مجازی در دانشگاه فرهنگیان در راستای توسعه منابع انسانی (مطالعه کیفی)
محورهای موضوعی :مژگان اسمعیل نیا 1 , حسینعلی کوهستانی 2 * , علی معقول 3 , حسن نودهی 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور،مدرس دانشگاه فرهنگیان بجنورد
2 - دانشگاه فردوسی
3 - دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور
4 - دانشگاه حکیم سبزواری
کلید واژه: الگوی مفهومی, آموزشگاهی, تعالی آموزش مجازي, تئوری داده ¬, بنیاد, دانشگاه فرهنگیان.,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل تعالی آموزش های مجازی در دانشگاه فرهنگیان در راستای توسعه منابع انسانی می باشد. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و راهبرد مبتنی بر تئوری داده بنیاد انجام شده است. در این راستا با استفاده از رویکرد هدفمند و بهکارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبه های نیمه ساختار یافته با 18 نفر از کارکنان صاحب نظر در حوزه آموزش-های مجازی و اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی انجام شد. بهمنظور اعتباربخشی یافته ها از راهبرد های بازبینی اعضا و تحلیل همگنان استفاده شده و نتایج طی چندین مرحله تعدیل شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از کد گذاری باز و محوری استفاده شد. درنهایت مقوله ها در قالب 14 مقوله اصلی در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی بهصورت موجبات علی (فعالیت های یاددهی و یادگیری، کنشگران انسانی، مدیریت)، مقوله اصلی:تعالی آموزش مجازی دانشگاه فرهنگیان(بهبود کیفیت)، راهبردها (سطح خرد، سطح میانی، سطح کلان) شرایط زمینه ای (ماهیت آموزش های مجازی دانشگاه فرهنگیان)، شرایط مداخله گر (اینترنت، امکانات سخت افزاری، وب) و پیامدها (پیامد های فردی، پیامد های سازمانی، پیامد های فرا سازمانی) قرار گرفتند.
The purpose of this research was to present the Quality Improvement Model of virtual education for Human Resource Development at Farhangian University. This research has been carried out in the framework of a qualitative approach based on the Grounded theory method. In this regard, semi-structured interviews were conducted using purposeful approach and application of theoretical saturation criterion with 18 experts and professors and students of Farhangian University of North, South and Razavi Khorasan. To evaluate the validity and reliability of data, two methods are implemented; the members' matching methods as well as peer review. Open and axial coding method was used to analyze the data. Finally, the categories are categorized into 14 main categories in the six dimensions of the paradigm model as causal (teaching and learning activities, human actors, management), phenomenon: quality improvement in virtual education of Farhangian University, strategies (micro level, intermediate level, macro level), contextual conditions (nature of virtual education of Farhangian University), intervening conditions (1. internet, 2. hardware facilities, 3.web) and consequences (individual, organizational and transactional outcomes).
استراس، آنسلم و کوربین، جولیت. (1390). اصول روش تحقیق کیفی. ترجمه بیوک محمدی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
تاری، فرزانه؛ شمس، غلامرضا و رضایی¬زاده، مرتضی. (1396). شناسایی و مدل¬سازی مهم¬ترین چالش¬های بکار¬گیری آموزش الکترونیکی با رویکرد ساختاری تغییری (ISM) در شرکت ملی گاز ایران. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال 4، شماره 14، صص 27-1.
رازقی، بدری و صابری، هاییده. (1395). مطالعه مقایسه¬ای خود نظم¬دهی و پیشرفت تحصیلی در میان دانشجویان کارشناسی ارشد سیستم¬های یادگیری الکترونیکی و حضوری.مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (پیاورد سلامت)، دوره 11، شماره 1، صص 105-98.
رحمانی، بهاالدین. (1384). بررسی تحلیل محتوای برنامه آموزشی مجازی دانشکده علوم و حدیث شهر ری بر اساس اهداف از پیش تعیین¬شده. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
فراستخواه، مقصود. (1388). دانشگاه ایرانی و مشکلات کیفیت. تهران، نشر آگاه.
کاکایی، فهیمه و حکیم زاده، رضوان. (1395). ارزیابی کیفیت برنامه آموزش الکترونیکی دوره کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه شیراز.فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال 6، شماره 3، صص 109-85.
محمدپور، احمد. (1388). ارزیابی کیفیت در تحقیق کیفی، اصول و راهبردهای اعتباریابی و تعمیم¬¬پذیری.فصلنامه علوم اجتماعی، دوره 17، شماره 48، صص 105-73.
محمدخانی، کامران؛ داودی، محمد و جلالی، امیرحسین. (1393). عاطفه ارزیابی عوامل موثر بر موفقیت آموزش مجازی در پژوهشگاه صنعت نفت. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی ، سال 5، شماره 1، صص 143-162.
مومنی راد، اکبر و علی آبادی، خدیجه. (1389). تضمین کیفیت در آموزش الکترونیکی با بهره گیری از استانداردهای آموزش الکترونیکی. فصلنامه راهبردهای آموزش، دوره 3، شماره 3، صص 92-89.
یمانی، نیکو. (1396). نیازسنجی توسعه آموزش مجازی: ارزیابی میزان آمادگی در دانشکده¬های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی ویژه نامه بستههای تحول و نوآوری در آموزش پزشکی، سال 6، شماره 17، صص 76-70.
Al-Hujran, O., Aloudat, A., Al-Hennawi, H., Nabeel Ismail, H. (2013). Challenges to E-Learning Success: The student Perspective, In Proceedings of the 2013 International Conference on Information, Business and Education Technology (ICIBET 2013), Atlantis press.
Ali Mosa, Mahrin, M.N., Ibrrahim, R. (2016). Technological Aspects of E-Learning Readiness in Higher Education: A Review of the Literature. Computer and Information Science, 9(1), 100-121.
Bangert, M. (2008). The Development and Validation of the Student Evaluation of Online Teaching Effectiveness, Computers in the School, 25(1), 25-47.
Boettcher, J.V. (2007). Ten Core Principles for designing Effective Learning Environments: Insights from Brain Research and Pedagogical Theory. Innovate Journal of Online education 3(3). Retrieved from http:// www.innovateonline.info/index.php.
Chickering, A.W. and Gamson, Z.F. (2003).Seven Principles for Good Practice in Undegraduate Education. AAHE Bulletin, 39(7), 3-7.
David, H. (2007). Measuring Quality of Electronic Learning. British Journal of Educational Technology, 39(6), 1037-1056.
Ehlers, U.D. (2007). Quality Literacy Competencies for Quality Development in Education and E-Learning. Educational Technology & Society, 10(2), 96-108.
Healey, M. (2008). What Is Branding. Switzerland: RotoVision Book.
Hollandsworth, R.J. (2005). The Theorical and Practical Consideration for Effective Design, Development and Evaluation of an Asynchronous Review Module on Interpersonal Communications. Ph.D. Dissertation. Instruction and Curriculum in Virginia Ploytechnic Institute and State University.
Khan, B. H. (2005). Managing E-Learning: Design, Delivery, Implementation and Evaluation. Hershey: PA Information Science Pub.
Kilfoil, W. R. (2005). Quality Assurance and Accreditation in Open Distance Teaching, Progressio, 27 (1), 4-13.
Lincoln, Y.S.& Guba, E.G. (1985). Naturalistic Inquiry. Beverly Hills, CA: Sage.
Lozen, B. & Moor, D. (1986). Cross National Policies and Practices on ICT in Education, New Zealand: Becta.
Marshall, S. (2013). Evaluating the Strategic and Leadership Challenges of MOOC. Journal of Online Learning and Teaching, 15(1), 216-227.
Mothibi, G. (2015). A Meta-Analysis of the Relationship between E-Learning and Students’ Academic Achievement in Higher Education. Journal of Education and Practice, 6(9), 6-9.
Muller, C.L. (2001). Masters in Nursing Students Experiences as a Member of a Virtual Classroom on the Internet. Ph.D. Dissertation. Indiana University.
Palloff, R. and Pratt, K. (2007). Building Online Learning Communities. Computer Medicated Communication, 23(3), 121-132.
Rappa, N.A., Yip, D. K.H., & Baey, S.C. (2009). The Role of Teacher, Student and ICT in Enhancing Student Engagement in Multiuser Virtual Environments. British Journal of Educational Technology, 40(1), 61-69.
Roy, A. (2015). Barriers to E-Learning in SMEs. Are they still there? E-learning-Instructional Design, Organizational Strategy and Management. Retrieved from :http://dx.doi.org/10.5772/61131.
Salmon, G. (2003). E-moderating: The Key to Teaching and Learning Online. (2nd ed), London: Routledge Falmer.
Shelton, K. (2010). A Quality Scorecard for the Administration of Online Education Programs: A delphi study. Ph. D Dissertation. The Graduate College, University of Nebraska.
Smith, D. A. (2011). The Role of Employer Brand in Retail Labor Process Control. Ph.D. Dissertation. Minnesota University.
Swan, K. (2003). Learning Effectiveness: What the Research Tells us. In J. Bourne & J. C. Moore (Eds) Elements of Quality Online Education, Practice and Direction. Needham, MA: Sloan Center for Online Education.
Turab-Nkhosi, D., Marshall, S. (2009). Quality Management in Course Development and Delivery at the University of the West Indies Distance Education Centre. Quality Assurance in Education, 17(3), 264-280.
Uppal, M. A., Gulliver, S. R. & Ali, S. (2015). Factors Determining E-Learning Service Quality. Advances in Computers and Technology for Education Conference, Dubai.
Villar-Onrubia & Rajpal,B. (2015). Internationalising the Curriculum Through Virtual Mobility at Coventry University. Journal of Online International Learning, 11(2). 75-82. Retieved from: http://dx.doi.org/10.1080/13603108.2015.1067652.