بازنمایی موانع و چالشهای رشد و بالندگی اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام: مطالعهای به روش پدیدارشناسی
محورهای موضوعی :مجید قاسمی 1 , کیوان صالحی 2 *
1 - دانشگاه کردستان
2 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
کلید واژه: رشد و بالندگی, سلامت روانی, اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام, پدیدارشناسی.,
چکیده مقاله :
از مهم ترین راهبردهای توسعه پایدار در دانشگاههای ارزش آفرین و پیشگام در عرصه خلق دانش و فناوری، بسترسازی برای فعالیت بهینه اعضای هیئت علمی است. در پژوهش حاضر، سعیشد چالش ها و موانع رشد و بالندگی اعضای هیئت علمي جدیدالاستخدام در دانشگاههای دولتی شهر تهران مورد مطالعه قرار گیرد. بدینمنظور از نمونهگیری هدفمند، از نوع ملاکی استفاده شد که پس از مصاحبه یازدهم، اشباع نظري دادهها حاصل گردید، اما در راستای اعتباربخشی به یافته ها، مصاحبه ها تا پانزدهمین نفر ادامه یافت. دادهها با استفاده از فن مصاحبه نیمهساختاریافته و در سه شیوه "حضوری"، "تلفنی" و "مکتوب" جمعآوري شده و مبتنی بر راهبرد هفت مرحلهای کُلایزی، تحلیل گردید. نتایج پژوهش، به شناسایی چالشها در دو بخش عمده «رشد و بالندگی» و «سلامت روانی» منتج گردید. چالشهای رشد و بالندگی شامل مقوله های: «حقوق و مزایای ناچیز در قبال حجم سنگین کار»؛ «ابهام در قوانین ارتقاء و نبود اطلاعرسانی کافی»؛ «ارایه نشدن خدمات لازم برای انجام وظایف سازمانی»؛ «مشکل فضا و مدیریت نامناسب آن»؛ «نبود مهد و شیرخوارگاه برای نگهداری فرزندان اساتید» است. در خصوص سلامت روانی، سه چالش عمده شامل: «فرسودگی شغلی بهدلیل حجم زیاد دروس ارائهشده»؛ «دغدغه عقد قرارداد طرح های پژوهشی با سازمانها»؛ «تحت فشار بودن برای چاپ مقاله نمایه شده در WOS برای تمدید قرارداد دو ساله»، شناسایی گردید. يافتهها نشان داد که اعضای هیئت علمی، با چالشهای متعدد و متفاوتي مواجهاند که استمرار آنها زمینه افت بهرهوری، تعهد، سلامتی و نشاط و پویایی ایشان را فراهم آورده و میتواند در سطوح، فردی، تیمی، سازمانی و اجتماعی، چالشها و آسیبهاي مضاعفي را بههمراه داشته باشد.
The most important sustainable development strategies in pioneer and top universities in the field of knowledge production is contriving for optimal activity of newly-hired faculty members. For this purpose, the present research attempted to study the challenges and barriers of growth and empowerment of newly-hired faculty members. A qualitative approach with phenomenological method was applied to conduct this research and state universities of Tehran were considered as the research environment. There was an attempt to interview the subjects who have necessary experience and understanding of the concept of the phenomenon under study and have necessary awareness of shortcomings and challenges of the research topics. Thus, sampling was conducted purposively of ccriterion type that after the eleventh interview theoretical saturation was achieved, however, for accreditation to the findings, interviews were continued until the fifteenth person. Interviews were carried out through forms of "in person", "by telephone" and "Letter”. Data were collected through semi-structured interviews technique and were analyzed with open and axial coding method. The results identified two factors of growth, empowerment, and mental health in faculty members. The challenges of growth and empowerment were categorized as: Lack of transparency and notification for promotion; absence of kindergartens and nursery care for masters and staffs’ children; not providing appropriate services; space problems and improper management of space and poor support management; high-volume work with indecent benefits and advantages. On the subject of mental health, three categories were recognized: burnout due to high volume of presented modules; concern of contracting for research projects with organizations and being under pressure to publish an ISI article for 2-year contract extension.
اجتهادي، مصطفي؛ قورچيان، نادرقلي؛ جعفري، پريوش و شفيع¬زاده، حميد (1390). شناسايي ابعاد و مولفه¬هاي بهسازي اعضاي هيات علمي به منظور ارائه يك مدل مفهومی. پژوهش و برنامه¬ريزي در آموزش عالي، 17(62)، 46-21.
اکبری، مرتضی و غفوریان، فاطمه السادات (1393). تحلیل داده¬های کیفی با استفاده از نرم افزار اطلس تی آی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
جانعلیزاده چوببستی، حیدر؛ فرزانه، سیف¬الله و غلامی، علی¬اصغر (1392). همبستگی کیفیت زندگی و بهره¬وري علمی اعضاي هیئت علمی. فصلنامه مطالعات جامعه شناختی جوانان، 4(12)، 56-31.
جمشیدی، لیلا (1386). بررسی وضعیت بالندگی اعضاي هیئت علمی در دانشگاه شهید بهشتی و ارائه الگویی به-منظور بهبود مستمر آن. پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
درودی، هما و کنگری، سهیلا (1393). تبیین رابطه فرهنگ سازمانی دربالندگی نیروی انسانی. مطالعات کمی در مدیریت، 5(1)، 120-103.
داداشزاده اصل، محمد؛ کوثری، مسعود و نوبخت، محمد باقر (1392). نقش عوامل موثر در ایجاد انگیزش اعضای هیئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد آستارا. مطالعات کمّی در مدیریت، 4(4)، 230-211.
رحیمی، حمید؛ رجایی¬پور، سعید و سلیمی؛ قربانعلی (1385). میزان کیفیت زندگی کاري اعضاي هیئت علمی دانشگاه¬هاي دولتی شهر اصفهان، فصلنامه دانش و پژوهش در علوم تربیتی، 12، 54-41.
رجايي پور، سعيد؛ پورپيرعلي، زهرا و سليمي، قربانعلي (1386). رابطه ميزان مشاركت در تصميم¬گيريهاي مديريتي با سطح روحيه اعضاي هيات علمي. مدیریت اطلاعات سلامت، 4(1)(7)، 105-99.
صالحی عمران، ابراهیم (1385). بررسی نگرش اعضای هیئت علمی نسبت به علل مهاجرت نخبگان به خارج از کشور، نامه علوم اجتماعی، 28، 80-57.
فراستخواه، مقصود (1388). دانشگاه و آموزش عالی، منظرهای جهانی و مسئله¬های ایرانی. تهران: نشر نی.
محمدزاده، زینب و صالحی، کیوان (1394). آسیب¬شناسی نشاط و پویایی علمی در مراکز علمی و دانشگاهی مطالعه-ای با رویکرد پدیدارشناسی. سیاست¬های راهبردی و کلان، 3(11)، 25-1.
محمدزاده، زینب و صالحی، کیوان (1395). تبیین پدیده نشاط و پویایی علمی در مراکز علمی از منظر نخبگان دانشگاهی: مطالعهای با رویکرد پدیدارشناسی. راهبرد، 25(79)، 227-258.
مرزبان، زهرا (1388). بررسي ضرورت ایجاد مرکز توسعه دانشکده در دانشگاه شهید بهشتی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
شریتمداری، مهدی (1390). آسیب شناسی موانع اجرای پژوهش در میان اعضای هیئت علمی و ارائه راهکارهای کاربردی. تحقیقات مدیریت آموزشی، 3(1)، 59-45.
طوسی، محمدعلی (1380). مدیریت منابع انسانی. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
کیان، مریم (1393). چالشهاي آموزش مجازی: روایت آنچه در دانشگاه مجازي آموخته نمیشود. چالشهاي آموزش مجازي، 5(3)، 22-11.
نورشاهی، نسرین و فراستخواه، مقصود (1391). کیفیت زندگی کاری اعضای هیئت علمی بر اساس تجربه زیسته آن-ها. انجمن آموزش عالی ایران، 4(2)، 64-37.
نورشاهی، نسرین و سمیعی، حسین (1390). بررسی کیفیت زندگی کاري اعضاي هیئت علمی دانشگاه¬هاي دولتی ایران و ارائه راهکارهایی براي بهبود آن، فصلنامه پژوهش و برنامهریزي در آموزشعالی، 59، 114-91.
وثوقي نيري، عبداله؛ روح الهي، احمدعلي و محمدحسين، حميد (1395). بررسي تاثير استرس شغلي بر سلامت عمومي و عملکرد شغلي کارکنان مراقبت پرواز. سلامت كار ايران، 13(1)، 47-57.
یاوري، یوسف؛ امیرتاش، علی محمد و تندنویس، فریدون (1387). مقایسه کیفیت زندگی کاري و خرده مقیاس¬هاي آن در بین اعضاي هیئت علمی دانشکده¬ها و گروه¬هاي آموزشی و تربیت بدنی دانشگاه¬هاي دولتی، نشریه علوم حرکتی و ورزش، 7 (12)، 58-41.
Abdel-Razek, W. A. (2011). Factors Affecting the Effectiveness of the Job Performance of the Specialists Working in the Youth Care at Helwan University. World Journal of Sport Sciences, 4 (2), 116-125.
Al-Shammari, M. O., & Higgins, P. S. (2011). Obstacles Facing Faculty Members in the Effective Implementation of e-learning at Some Universities in Saudi Arabia. International Journal of Information Technology & Computer Science, 19, 1-13.
Ballon, B., & Godwin N. H. (2007), Quality of Work Life Strategic Finance. 89(4), 101-112.
Bangkoedfhol, P. (2007). Relationships between personal factors; quality of working life and Job performance of professional nurses in private hospitals''; A Thesis submitted in partial fulfill ment of the requirements for the degree of nursing management; Mahidol university.
Blehar, M. C. (2006). Woman`s mental health research, the emergence of a biomedical field. Jof Psychology, 2, 54-61.
Brutkiewicz, R. R. (2012). Research faculty development: an historical perspective and ideas for a successful future. Advances in health sciences education, 17 (2), 259-268.
Bonaparte, I., Abbey, A., & Okoro, E. (2015). Challenges facing beginning Faculty in the 21st Century Higher Education: Evaluating Research Productivity, Teaching Effectiveness, And Service. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 4(1), 143-163.
Costa LST, et al. (2013). Prevalencia da Sindrome de Burnout em uma Amostra de Professores Universitarios Brasileiros. Psicologia: Reflexao e Critica. 26 (4), 636-642.
Dos Santos, S. R., Fonseca, L. C. T., Barros, E. O., Batista, J. B. V., Carlotto, M. S., & Holmes, E. S. (2016). Burnout Syndrome and Quality of Life in Nursing Professors of a Public University. Global Health & Health Policy, 9, 99, 1-11.
Duda, R.B. (2004). Faculty development programs promote the Academic advancement of the faculty. Current Surgery, Elsevier, 61(1), 73-79.
Fogg, P. (2006). Young Ph.D. Say Collegiality Matters More than Salary; The Chronicle of Higher Education, 53(6), 1.
Hammons, J. O., & Wallace, T. H (1976). Sixteen Ways to Kill a College Faculty Development Program. Educational Technology, 10(12), 15-20.
Grant, M. (2005). Faculty development in community colleges: A model for Part-time faculty, to improve the academy: Resources for faculty. Instructional and Organizational Development, 23(6), 122-131.
Karakaya, A., Yelmaz, K. (2013). Prablem solving approach at organizational development activities: A Research at Karbuk University, 9th International Strategic Management Conference, and Retrieved from: www.sciencedirect.com.
Matthew, N., Mines, C., & Brown, B. (2007). Evolving as nurse education in problem-based learning through a community of faculty development. Journal of Professional Nursing, 23(2), 75-82.
Mclean, M., Cilliers, F., & Van Wyk, J. (2008). Faculty development: Yesterday, today and tomorrow. Medical Teacher, 2(36), 555-584.
Mokgele, F. (2005). The quality of work life South African worker. International journal of the humanities, 2, 45-58.
Mukhtar, F. (2012).Work life balance and job satisfaction among faculty at Iowa State University. A dissertation submitted to the graduate faculty in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of Philosophy, Iowa State University.
Sabagh, Z., & Saroyan, A. (2014). Professors’ Perceived Barriers and Incentives for Teaching Improvement. International Education Research, 2(3), 18-40.
Sorcinelli, M., Austin, A., Eddy, P., & Beach, A. (2006). Creating the future of faculty development, learning from the past, understanding the present. Bolton: Anker Publishing.
Rowbotham, M. (2015). The Impact of Faculty Development on Teacher Self-Efficacy, Skills and Perspectives (faculty fellow report).
Tagg, J. (2012). Why does the faculty resist change? Change. The Magazine of Higher Education Learning, 44(1), 6-15.
Vilas Boas, A. A., & Morin, E. M. (2013). Quality of Working Life in Public Higher Education Institutions: the perception of Brazilian and Canadian professors. International Journal of Business and Social Science, 4 (12), 67-77.
Witek, C. A. (2014). Business growth versus organizational development reflected in strategic management of polish small, medium and large interpris, 10th International Strategic Management Conference, Retrieved from: www.sciencedirect.com.
Wu, Y., Chu, N. (2015). Introduction of the transtheoretical model and organizational development theory in weight management: A narrative review, Obesity Research & Clinical Practice, In Press, Corrected Proof, Retrieved from: www.sciencedirect.com.