تحلیل دوره¬های آموزش ضمن خدمت کارکنان شرکت ملی گاز کرمان بر اساس مدل سوات
محورهای موضوعی :مینا پور اسماعیلی 1 , مهرانگیز علی نژاد 2 * , اصغر سلطانی 3
1 - دانشگاه شهید باهنر
2 - دانشگاه شهید باهنر
3 - دانشگاه شهید باهنر
کلید واژه: آموزش ضمن خدمت مدل سوات شرکت ملی گاز. ,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش، بررسی دوره های آموزش ضمن خدمت کارکنان شرکت ملی گاز استان کرمان بر اساس مدل -سوات بود. این پژوهش از بعد هدف، پژوهشی کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها جزء پژوهش های توصیفی- پیمایشی محسوب می شود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه کارکنان شرکتکننده در دورههاي آموزش ضمن-خدمت شرکت ملي گاز استان کرمان بود (122 نفر) که از اين ميان 100 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری داده در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی ابزار با استفاده از روش نظر متخصصان برابر 88 .0 تعیین شد و پایایی ابزار بر اساس فرمول آلفای کرونباخ 86 صدم برآورد گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرمافزار آماری SPSS23 و تحلیل SWOT استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد بالاترین اولویت در میان نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای دوره مورد بررسی به ترتیب عبارتند از: «بازدهی بالای دورههای آموزشی برگزار شده در خارج از محل کار کارمندان، با ضریب اولیه (419)»، «یکسان نبودن سطح دانش شرکت کنندگان در هنگام شروع یک دوره آموزشی با ضریب اولیه (387)»، «تأثیر دوره های آموزشی خارج از استان بر افزایش سطح دانش کارمندان و شادابی و تغییر روحیه آنها با ضریب اولیه (430)» و «عدم توجه به نتایج ارزیابیها و ندادن بازخورد و پاداش های تشویقی متناسب با نیازهای کارمندان برای حضور آنها در دوره های آموزشی خارج از شرکت با ضریب اولیه (329)». بر این اساس ، بهترین راهبرد برای این شرکت، راهبرد تهاجمی است یعنی مسئولین مربوطه می توانند با عملی کردن راهبردهای تهاجمی ارائه شده در این تحقیق، تا حد زیادی با استفاده حداکثری از نقاط قوت دوره های آموزش ضمن خدمت شرکت گاز، فرصت های فراروی آن را به حداکثر برسانند و در نهایت بر اساس نتایج به دست آمده، مهمترین راهکارهای بهبود دوره های آموزش ضمن خدمت کارکنان شرکت ملی گاز ارائه شده است.
The purpose of this study was to analyze the in-service training courses for personnel of Gas National Company of Kerman province based on SWOT model. This study is an applied and descriptive-survey research. The statistical population consists of all Personnel of National Gas Company of Kerman province who has participated in in-service training courses (122) and the sample includes 100. The instrument was a researcher made questionnaire. The validity of instrument determined 0.88 via experts’ opinions and the reliability estimated 0.86 according to Cronbach's alpha. In order to data analysis, SPSS software and SWOT analysis were used. Results showed that the highest priority of strengths, weaknesses, opportunities and threats were as followed respectively: high outcome of training courses in out of company with primary coefficient of 419, inequality of knowledge level of participants at the beginning of a training course with primary coefficient of 387, influence of out of province training courses on increasing knowledge of personnel and their happiness and changing their moods with primary coefficient of 430, and inattention to evaluation results and do not pay persuasive reward harmonizing to personnel’s needs to their participations in out of company training courses with primary coefficient of 329. Accordingly, the best strategy for this company is attacking one, so that the authorities, using the attacking strategies that have presented in this research, could maximize the opportunities. At the end, we presented the most important ways to improve in-service training courses of personnel of Gas National Company of Kerman province based on the research results.
وریاصغری، فرهاد؛ جلیلیان، حمیدرضا. (1391). تأثیر آموزش ضمن خدمت کارکنان بر بهره آنان در جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه. فصلنامه علمی امداد و نجات، سال چهارم، شماره سوم، صص85-73.
افضل¬خانی، سمیه و نجابت، سمیه. (1392). بررسی راهکارهای کیفیتبخشی به دورههای آموزش ضمن خدمت معلمان و کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان سمنان. فصلنامه علمی¬- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. سال چهارم، شماره سوم، صص 98-83.
جلالی، حمیدرضا و رزاقی، محمدحسین. (1390). بررسی اثربخشی دوره¬های آموزش ضمن خدمت (کوتاهمدت) کارشناسان مرتع. فصلنامه جنگل و مرتع، شماره 98، صص34-28.
حیدری، حامد؛ نقشبندی، تحسین؛ توسلی، داوود و علیپور، رحمان. (1391). آسیبشناسی دورههای آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه شهید بهشتی بر اساس مدل هالتون. دومین همایش ملی آسیبشناسی سازمانی با رویکرد کاربردی مبتنی بر تجربیات اجرایی در سازمان، صص16-1.
خراسانی، اباصلت و مهدی، رضا. (1386). راهنمای طراحی و مدیریت سیستم آموزش کارکنان بنگاههای تولیدی و خدماتی. تهران: انتشارات آریا پژوه.
خراسانی، اباصلت؛ جوانبخت، علیرضا و چاوشی، سید شمسالدین. (1395). بررسی تأثیر آموزشهاي ضمن خدمت بر ابعاد توانمندسازي منابع انسانی. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال سوم، شماره9، صص20-1.
خراسانی، اباصلت و رشتیانی، برزو. (1391). رویکردی جامع به اثربخشی آموزش. تهران: انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
ساعدپناه، مسعود. (1386). ارزيابي اثربخشي دورههاي آموزش ضمن خدمت از ديدگاه کارکنان بانک مسکن شهر تهران طي سال 1386. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
فرجی، معصومه. (1390). ارزشیابی دوره آموزشی ضمن خدمت تولید محتوای الکترونیکی و ابزارهای آن بر اساس مدل کرک پاتریک. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تربیت معلم تهران.
فتحی واجارگاه، کوروش. (1390). ارزشیابی و اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت (بر اساس الگوی کرک پاتریک). تهران: انتشارات آییژ.
فتحی واجارگاه، کورش؛ پرداختچی، محمدحسن و ربیعی، مهدی. (1390). ارزشیابی اثربخشی دورههای آموزش مجازی در نظام آموزش عالی ایران (مطالعه موردی: دانشگاه فردوسی مشهد). فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال اول، شماره چهارم، تابستان1390، صص63-45.
فتحی واجارگاه، کوروش. (1392). برنامهریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان. تهران: انتشارات سمت.
فرجاد، شهروز. (1388). نیازسنجی آموزشی در سازمانها (مفاهیم، تکنیکها و چارچوب عملی). انتشارات: بال.
قلیچلی، بهروز. (1386). تعالی منابع انسانی: ارزیابی برنامهریزی و بهبود. تهران: مؤسسه بهرهوری و منابع انسانی.
قلعه¬ای، علیرضا. (1392). بررسی اثربخشی دوره¬¬های آموزشی ضمن خدمت پرستاران در مراکز درمانی وابسته به سازمان تامین اجتماعی( مطالعه موردی: بیمارستان های دکتر عالی نسب و 29 بهمن تبریز). مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه. دوره یازدهم، شماره دوازدهم، صص 970-961.
کدخدازاده، زهرهالسادات. (1392). ارائه مدل راهبردی و بررسی قوت¬ها، ضعف¬ها، فرصت¬ها و تهدیدهای فراروی فعالیت-های پژوهشی در دانشگاه شهید باهنر کرمان از دید اعضای هیئت علمی دانشکده¬های ادبیات، حقوق و علوم در سال تحصیلی 93-92. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه کرمان.
کدیور، پروین. (1387). روانشناسی تربیتی. تهران: سمت.
کردستانی، فرشته و میردامادی تهرانی، فرناز. (1392). ارزشیابی اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت کارکنان شرکت گاز استان تهران (مطالعه موردی). دومین همایش ملی آسیب شناسی آموزش سازمانی با رویکرد کاربردی مبتنی بر تجربیات اجرایی در سازمان¬ها. صص15-1.
مطلبینژاد، علیرضا. (1389). ارزشیابی اثربخشی دورههای آموزشی کاربردی کامپیوتر کارکنان شرکت ملی نفت تهران بر مبنای مدل کرک پاتریک. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
محمدی، زهره. (1388). بررسی میزان اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت مدیران دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دیدگاه شرکتکنندگان در دورهها. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی.
والی¬پور، فتانه و فتاح¬پور، امیرحسین. (1394). عوامل انگيزشي موثر بر شركت پرستاران در برنامههاي آموزش ضمن خدمت: مطالعه موردي پرستاران شاغل در بيمارستانهاي آموزش ¬عمومي دانشگاه علوم پزشكي كرمان. مجله مدیریت بهداشت و درمان، شماره 6، دوره 6. شماره 2، صص72-65.
هداوند، سعید و فاضل، رضا. (1393). بررسی رابطه آموزشهای ضمن خدمت و توانمندسازی حرفهای کارکنان. فصلنامه مدیریت بر آموزش انتظامی، شماره، 28، دوره هفتم، صص52-35
کولیوند، حسن؛ زراعتی، محسن و زکیپور، مهدی. (۱۳۹۳). مطالعه رابطه آموزشهای ضمن خدمت و توانمندسازی روانشناختی کارکنان؛ مطالعه موردی. فصلنامه مطالعات منابع انسانی، شماره، 3، دوره، 11، صص 149
Acton, T, & Golden, W .(2003). Training the knowledge worker: A Discriplive Study of Training Practice In Irish Software Componies. Journal of European Industitral Training, 2(5), 127-146.
Amanatidis, N. (2015). Unveiling the teachers’ profiles through an INSET (in service training) course of Greek primary school teachers in the pedagogy of IC (information and communications technology) in-classroom instruction. Educ Inf Technol ,20, 221–240.
Andersson, B. (2009). Pupils’ conceptions of matter and its transformations (age 12–16). Studies in Science Education, 18, 53–55.
Bluestone, J. Johnson , P. Fullerton, J, Carr ,C. (2013). Effective in-service training design and delivery: evidence from an integrative literature review. Human Resources for Health 11:51.
Cabrita, I. (2015). Maths in-service Teacher Training and The Restructuring of Secondary Education in East-Timor. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 186 , 649 – 655.
Chakalisa, P. A., Kaino, L. M., Garegae, K. G., Nkhwalume, A. A., Kesianye, S., & Ramatlapana, K. A. (2007). Implementing innovative approaches to the teaching of mathematics: The case of Botswana schools. In Proceedings of 2nd Africa regional congress of the international commission on mathematical instruction, Nairobi, Kenya , 276–288.
Isiaka, S. B. (2011). Motives for Training and Management Development in the Nigerian Banking Industry. journal Asian Social Science, University of Ilorin, 7(3).1-13
Mat Nor, N. and Mohd Daud, N. (2011). The Relationship betweenHuman Resource Management and Knowledge-Based Economy in Malaysian Multimedia Super Corridor (MSC) Status Companies. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 5(8): 240-257.
Nicolai, S. (2009). Opportunities for Change: Education Innovation and Reform During and After Conflict (Education in Emergencies and Reconstruction). UNESCO-IIEP.
Selter, C. Gräsel, C. Reinold, M Trempler, K. (2015). Variations of in-service training for primary mathematicsteachers: an empirical study. ZDM Mathematics Education, 47 (1), 65–77.
Velada, R. Caetano, A. (2009). Learning transfer validation of the learning transfer system inventory in Portugal. Journal of European Industrial Training, 33(7), 635-656.