کاربست و ارزیابی اثربخشی مدل آندراگوژی نولز در برنامههای آموزش مدیران
محورهای موضوعی :حسین اسفندیاری 1 , محمدرضا آهنچیان 2 , مرتضی کرمی 3 *
1 -
2 -
3 - دانشگاه فردوسی مشهد
کلید واژه: آموزش مدیران, مدیران گروههای آموزشی, آنداگوژی, اثربخشی آموزش,
چکیده مقاله :
امروزه بهبود اثربخشی برنامه های آموزش و توسعه قابلیت های مدیران یکی از مهم ترین و ارزشمند ترین دغدغه های سازمانهاست. این پژوهش با هدف کاربست و ارزیابی مدل آندراگوژی نولز در دوره های آموزش مدیران گروههای آموزشی دانشگاه فردوسی انجام شد. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه و از حیث هدف جزو پژوهش های کاربردی بود. جامعه آماری دوره های آموزشی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد در شش ماهه اول سال 1391 بودند؛ که شامل 11 دوره آموزشی بود؛ به طور تصادفی دوره رهبری در آموزش عالی انتخاب شد. مدیران به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند؛ که تعداد مدیران هر گروه 25 نفر بود. اثربخشی دوره با دو متغیر رضایت و میزان یادگیری فراگیران مورد ارزیابی قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه رضایت فراگیران، پیش آزمون یادگیری، پسآزمون یادگیری و پرسشنامه خود ارزیابی بود. روایی همه ابزار ها از طریق روایی محتوایی محاسبه گردید. میزان پایایی پرسشنامه رضایت فراگیران با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ۹۷/0، پایایی آزمون های یادگیری با استفاده از روش پایایی مصححان 88/0 و پایایی پرسشنامه خود ارزیابی با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ برابر ۸۹ /0 محاسبه گردید. داده های پژوهش با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیری و تحلیل کوواریانس تک متغیری تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که کاربست مدل آندراگوژی نولز سبب افزایش اثربخشی دوره آموزش مدیران شده است. همچنین نتایج رضایت، یادگیری و خود ارزیابی فراگیران نشان داد که آن ها از دوره رضایت داشتند و یادگیری خود را در سطح مطلوب ارزیابی کردند.
احمدی، سیدعلی اکبر و خایفالهی، احمدعلی. (1380). طراحی الگو مستمر مدیران وزارت جهاد سازندگی. پژوهش و سازندگی، دوره چهاردهم، شماره 2، صص 8 -17.
اکبری، طاهره. (1382). شیوههای یادگیری بزرگسالان. مجله تعاون.
آهی اندی، احمد. (1387). خلق مدیر توسعهیافته در سازمان توسعهپذیر. عصر مدیریت، سال دوم، شماره هفتم، صص 76-79
رضایی، فاطمه. (1387). کیفیت آموزش بزرگسالان مقطع راهنمایی شهر اصفهان. دانش و پژوهش در علوم تربیتی برنامهریزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)، شماره بیستم، صص 128-111
زندوانیان نائینی، احمد. (1388). ضرورت تأسیس رشته فلسفه آموزش بزرگسالان به عنوان حوزه میان رشتهای در مقطع کارشناسی ارشد در زیر مجموعه علوم تربیتی. فصلنامه مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، دوره دوم، شماره 1، صص 117-87
زندوانیان نایینی، احمد؛ صفاییمقدم، مسعود؛ پاکسرشت، محمدجعفر و سپاسی، حسین.(1388). شناسایی و تحلیل فلسفه آموزشی مربیان آموزش بزرگسالان استان یزد. مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره پنجم، شماره 3، صص 26-3
عیدی، اکبر؛ علیپور، محمدرضا و عبداللهی، جواد. (1388). سنجش اثربخشی دورههای آموزشی. ماهنامه تدبیر، شماره 200، صص1-8
کرمی، مرتضی. (1386). طراحی الگوی مناسب آموزش صنعتی حین خدمت بر اساس رویکردهای سازندهگرایی و سیستمی و سنجش اثربخشی آنها در دو گروه مدیران و کارگران مطالعه موردی: ايران خودرو خراسان. رساله دکترای برنامهریزی درسی، دانشگاه تربیت مدرس.
کرمی، مرتضی؛ فردانش، هاشم؛ عباسپور، عباس و مهناز، معلم. (1388). مقایسه اثربخشی الگوهای طراحی آموزشی سیستمی و سازندهگرا در آموزش مدیران. فصلنامه مدیریت و برنامهریزی در نظام آموزشی، دوره دوم، شماره 3، صص 30-9
گال، مردیت؛ بورگ، والتر و گال، جویس. (1389). ،(1389) روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. ترجمه: نصر اصفهانی و همکاران، تهران: سمت.
مطلق، محمد اسماعیل؛ نصراللهپور شیروانی، سیدداود؛ ملکی، محمدرضا؛ توفیقی، شهرام؛ کبیر، محمدجواد و جعفری، ناهید. (1389). بررسی سطح آموزش مدیریتی و عمومی و کارشناسان مسئول حوزه ستادی معاونت بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی ایران در سال 1389. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دوره هشتم، شماره دوم، صص 158-151
مولایی، زهرا. (۱۳۸۶). طراحی مدل توسعه و پرورش مدیران میانی پژوهشگاه صنعت نفت تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
یگانه، غلامرضا. (1384). بررسی میزان کاربرد اصول و روشهای آموزش بزرگسالان در دورههای ضمن خدمت کوتاه مدت دوره ابتدائی در شهرستان فردوس. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
Alakazemi, A. (2002). Managerial problems in Kuwait. Journal of Manager, 21(1), 62-75
Bhupatkar, A. P .(2006). Research in Management Education needs overhauling. Times of India; Pune(Education Times), 14, P.2
Clair, R .(2002). Clair, R. S. ACVE-Andragogy Revisited: Theory for the 21st Century?. Retrieved from: http://www .cete.orglacve/testonly/docgen.asp
Cooke, A .(2010 ). Becoming an Andragogical Librarian: Using Library Instruction as a Tool to Combat Library Anxiety and Empower Adult Learners. New Review of Academic Librarianship, 16(2), 208-227
Grava, N., & Thomas, c. (2006). Handbook of Training & Development. pentagon press , New Dehli, man Resources Development
Henschke, J. A. (2008). Considerations regarding the future of andragogy. Practitioner's Journal" Adult Learning", 22(1).
Henschke, J. A. (2009). A perspective on the history and philosophy of andragogy: An international sketch.
Henschke, J. A .(2009c). Strengthening a global perspective on andragogy: An updatefor 2009. An Unpublished Paper presented at the Commission of Professors of Adult Education Conference, Cleveland, OH November 6, 2009.
Herrington, J., & Oliver, R. (2000). An Instructional design learning framework for authentic learning Enviorments. Educational Technology Research and Development, 48(3), 23-48
Hosseini, M. (2006). Role of traninig in crisis Management. Comprehensive collection of lectures, workshops and scientifion Roundtable:3 international congress of health, care and crisis management in uncxpectet disasters Institute of Applied Science & technology.
Jansen, P., & Mandy. V. D., & Win, M. (2001). A Typology of Managenemt Development. Journal of Managenem Developement, 20(2).
Yoshimoto, K., Inenaga, Y., & Yamada, H. (2007). Pedagogy and andragogy in higher education—A comparison between Germany, the UK and Japan. European Journal of Education, 42(1), 75-98.
Rothrauff-Laschober, T. C., Abraham, A. J., Bride, B. E., & Roman, P. M. (2011). Incentive-Related Human Resource Practices for Substance Use Disorder Counselors: Salaries, Benefits, and Training. Alcoholism treatment quarterly, 29(3), 230-244.
Malcolms, K., & Richard, A. S . (2005). The Adult Learner The Definitive Classic in Adult Education and Human Resource Development. Elsevier Burlington, USA Corporate Drive.
Maleki, M. R., Tofighi, S., Nasrollapour Shirvani, S. D., Motlagh, M. E., Jafari, N., & Kabir, M. J. (2010). Comprehensive Performance assessment models & Organizational Excellence. Babolsar. Nima.
Martell, R., & Richard, M. (2010). The Role of Continuing Education and Training in Human Resource Development: An Administrator's Viewpoint. Journal of Academic Librarianship, 4(3), 151-155
McDowall, A. (2010). UK managers’ conceptions of employee training and development. Journal of European Industrial Training, 34(7), 609-630
McPherson, B . (2010). Low-cost high-quality leadership development: a model for an affordable managers . Training & Management Development Methods, 2, 101-105
Merriam, S. B. (2001). Andragogy and self- directed learning: Pillars of adult learning theory. New directions for adult and continuing education, 2001(89), 3-14.
Moorhouse, C . (2007). Asystme approach to outcomes-based competence profile of education ,training and development practitioners in the south African nayional defence force ,magiste of education in university of south African student number ,799-329
Rai, V. (2011). A study of management training and educational institutes in Pune to develop new instructional models, so as to meet corporate's future requirements of professional managers at the entry point.
ROSS, B .(2011). Conflict coaching training for nurse managers: a case study of a two-hospital health. System Journal of Nursing Management, 19, 80–91
Sadler, S. E. (2005). Learning and Development for Managers: Perspectives from Researchand Practice. Integrating Individual and Organizational Learning, Blackwell, Oxford
Sikwese, A., Mwape, L., Mwanza, J., Kapungwe, A., Kakuma, R., Imasiku, M., ... & MHaPP Research Programme Consortium. (2010). Human resource challenges facing Zambia's mental health care system and possible solutions: Results from a combined quantitative and qualitative study. International Review of Psychiatry, 22(6), 550-557.
Tana, W. (2009). Current status of human resources and training in hospital pharmacy. American Journal of Health-System Pharmacy, 3, 56-60
Tomlinson, A. (2001). A DOSE OF TRAINING FOR AILING FIRST TIME MANAGERS. Canadian HR Reporter, 14(21).
Vodde, R. F. (2008). The efficacy of an andragogical instructional methodology in basic police training and education (Doctoral dissertation, University of Leicester).