نقش مدیریت دانش در توسعه منابع انسانی (مورد مطالعه: شهرداری منطقه 4 تهران)
محورهای موضوعی :شهرام خلیل نژاد 1 * , امیر مهری 2
1 - مدیریت و حسابداری
2 - دانشگاه علوم تحقیقات
کلید واژه: مدیریت دانش, توسعه منابع انسانی, شهرداری تهران, ایران,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش مطالعه تأثیر مدیریت دانش بر توسعه منابع انسانی در شهرداری منطقه 4 تهران جهت ارایه پیشنهادات کاربردی برای افزایش سطح توانمندیهای سرمایه انسانی از مجرای استقرار نظام مدیریت دانش بوده است. پس از مرور ادبیات و پیشینه پژوهش به منظور تعریف مدیریت دانش چهار مؤلفه شناسایی، کسب، توسعه و تسهیم و برای توسعه منابع انسانی چهار مؤلفه توسعه نگرشی، دانشی، رفتاری و مهارتی حاصل شدند. با پیروی از فسلفه اثباتباوری، رویکرد قیاسی (کمی) و روش پیمایش، از پرسشنامه (مشتمل بر 45 پرسش) جهت گردآوری دادهها استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه از طریق انتخاب پرسشنامه استاندارد و ارایه آن به خبرگان، روایی سازه از طریق انجام تحلیل عاملی تأییدی و پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ (91/0) تأیید شدند. جامعه آماری پژوهش کارشناسان، کارشناسان ارشد و مدیران این سازمان به تعداد 1100 نفر بود و نمونه آماری به روش تصادفی ساده و به حجم 285 نمونه انتخاب شدند. نرمال بودن دادهها از مجرای آزمون کولموگروف اسمیرنوف و روابط بین متغیرها و برازش مدل مفهومی پژوهش از طریق آزمون همبستگی پیرسون و آزمون معادلات ساختاری تأیید شدند. در نهایت مشخص شد که مدیریت دانش در توسعه منابع انسانی نقش معناداری (ضریب همبستگی 857/0 و بار عاملی 81/0) را ایفا میکند. همچنین مشخص شد که شناسایی، کسب، توسعه و تسهیم دانش بر توسعه دانشی، نگرشی، رفتاری و مهارتی سرمایه انسانی مؤثر است. در نتیجه یکی از نتایج مورد انتظار از توسعه نظام مدیریت دانش میتواند توسعه سرمایه انسانی در تمامی ابعاد باشد. همچنین، میتوان نتیجه گرفت که یکی از ابزارهای توسعه منابع انسانی استقرار نظام مدیریت دانش است.
This study investigated the effect of knowledge management on human resource development in Tehran Municipality Region 4 to provide practical suggestions for increasing the capabilities of human capital in the organization through knowledge management. The literature review identified four components consisting of identifying, acquiring, developing and sharing for knowledge management concept and four components consisting of attitude, knowledge, behavior and skill for human resource development concept. Following the positivism philosophy, deductive (quantitative) approach, and the survey method, a questionnaire (consisting of 45 questions) was used to collect field data. Face and content validity of the questionnaire were confirmed through selecting a standard questionnaire and submitting it to the experts, construct validity through confirmatory factor analysis and reliability through Cronbach's alpha coefficient (0.91). The number of population including undergraduate, graduate and managers of the organization, was 1,100 and the sample volume of 285 randomly selected. Data normality through the Kolmogorov-Smirnov test and relationships between variables and conceptual models through Pearson correlation and structural equation model approved. It turned out that knowledge management plays a significant role in the development of human resources (The correlation coefficient: 0.875; load factor: 0.81). It also became clear that identifying, acquiring, developing and sharing knowledge have impact on the development of knowledge, attitudes, behaviors and skills of human capital. As a result, one of the expected outcomes of knowledge management system can be development of human capital in all dimensions. Also, it can be concluded that one of the tools of human resource development is the establishment of a knowledge management system.
ابطحی، سید حسین و صلواتی، عادل. (1385). مدیریت دانش در سازمان. تهران: پیوند نو.
اسدالله، حمید رضا. (1384). آموزش و نقش آن در توسعه منابع انسانی. مجله مدیریت، شماره 105 و 106، صص 1-12.
حیدرزاده مقدم، حجت و رجبزاده، سولماز. (1389). نقش مدیریت دانش در توسعه منابع انسانی. اندیشهگستر سایپا، 101.
روزدار، نگین. (1382). بررسی مدیریت دانش و و تأثیر آن بر عملکرد مدیران گروه بهمن در شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
سلطانی، ایرج. (1384). پرورش منابع انسانی (با رویکرد استاندارد مدار). اصفهان: ارکان.
سیدجوادین، سید رضا؛ شریفی، سید مهدی و رایج، حمزه. (1388). نقش منابع انسانی در دستیابی به چشمانداز 1404 صنعت نفت. مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، سال سوم، شماره 8، صص 77-99.
شاهقلیان، کیوان. (1385). طراحی الگوی ارزیابی سطح مدیریت دانش در سازمانهای صنعتی ایران (مورد صنعت خودرو). پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم تحقیقات.
فقیه میرزایی، سمیه. (1386). مفهوم توسعه منابع انسانی. تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
گرنت، رابرت. (1394). مدیریت استراتژیک با رویکرد امروزی (نسخه 1). ترجمه: آرش خلیلی نصر، تهران: آریانا.
مقیمی، محمد و رمضان، مجید. (1390). پژوهشنامه مدیریت. تهران: راهدان.
موسیخانی، محمد، حسنقلیپور، طهمورث و وظیفه، زهرا. (1392). ارایه مدل تبیین رابطه فرآیندهای مدیریت دانش با توسعه منابع انسانی در آموزش عالی. پژوهشهای مدیریت عمومی، 49-71.
یزدانشناس، مهدی. (1394). مبانی توسعه منابع انسانی (نسخه 2). قم: دانشگاه حضرت معصومه.
Abou-Zeid, E. S. (2002). A knowledge management reference model. Journal of Knowledge Management, 6(5), 486-99.
Anantatmula, V., & Kanungo, S. (2006). Structuring the underlying relations among the knowledge management outcomes. Journal of Knowledge Management, 10(4), 25-42.
Ardichvili, A., Zavyalova , E., & Minina, V. (2012). Human capital development: comparative analysis of BRICs. European Journal of Training and Development, 36(2/3), 213-233.
Armstrong, M. (2001). A Handbook of Human Resource Management Practice. Kogan Page: London.
Barney, J. (1991). firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 17, 99-120.
Batra, S. (2009). Strengthening human capital for knowledge economy needs: an Indian perspective. Journal of Knowledge Management, 13(5), 345-58.
Birasnav, M., & Rangnekar, S. (2010). Knowledge management structure and human capital development in Indian manufacturing industries. Business Process Management Journal, 16(1), 57-75.
Chen, L., & Mohamed, S. (2007). Empirical study of interactions between knowledge management activities. Engineering, Construction and Architectural Management, 14(3), 242-260.
Davenport, T., De Long, D., & Beers, M. (1998). Successful knowledge management projects. MIT Sloan Management Review, 39(43).
Frappaolo, C., & Capshaw, S. (1999). Knowledge management software: capturing the essence of know-how and innovation. Information Management, 33(44).
Galley, J. W., & Maycunich, A. (2000). Organizational Learning, Performance, and Change: An Introduction to Strategic Human Resource Development. Cambridge, MA: Perseus Books.
Grant, R. M. (1996). Toward a knowledge-based theory of the firm. Strategic Management Journal, 17, 109-22.
Griffiths, E. (1997). Knowledge Management for global operations-and its impact. Knowledge Management in the Oil and Gas Industry, 13, 61-70.
Hales, S. (2001). Dimensions knowledge and its management. Retrieved from www. insighting. co. UK.
Harrison, R. (1992). Training and Development. London: Institute of Personnel Management.
Hendry, C., & Pettigrew, A. (1990). Human resource management: an agenda for the 1990s. International Journal of Human Resource Management, 1(1), 17-43.
Khalifa, M., Yan Yo, A., & Ning Shen, K. (2008). Knowledge management systems success: a contingency perspective. Journal of Knowledge Management, 12(1).
Law, C., & Ngai, E. (2008). An empirical study of the effects of knowledge sharing and learning behaviors on firm performance,. Expert Systems with Applications, 2342–2349. Retrieved from www.sciencedirect.com
Lee, J., & Hsin, P. (2004). Employee training and human capital in Taiwan. Journal of World Business, 39(4), 362-76.
Leonard-Barton, D. (1995). Wellsprings of Knowledge: Building & Sustaining the Source of Innovation. Boston, MA: Harvard Business School Press.
Lynham, S., & Cunningham, P. (2006). National human resource development in transitioning societies in the developing world: concept and challenges. Advances in Developing Human, 8(1), 116-35.
Malhotra, Y. (2000). From Information Management to Knowledge Management: Beyond the "Hi-Tech Hidebound" Systems. In (Eds.), . In K. Srikantaiah, & M. Koenig, Knowledge Management for the Information Professiona. Medford, N.J: Information Today Inc.
McCann, J., & Buckner, M. (2004). Strategically integrating knowledge management initiatives. Journal of Knowledge Management, 8(1), 47-63.
Mohayidin, M., Azirawani, N., Kamaruddin, M., & Margono, M. (2007). The application of knowledge management in enhancing the performance of Malaysian universities. The Electronic Journal of Knowledge Management, 5(3), 301-312. Retrieved 02 17, 2010, from www.ejkm.com
Nadler, L. (1970). Developing Human Resources. Addison-Wesley: Reading, MA.
Nafukho, F., Hairston, N., & Brooks, K. (2004). Human capital theory: implications for human resource development. Human Resource Development International, 7(4), 545-51.
Nonaka, I. (1991). The knowledge-creating company. Harvard Business Review, 96-104.
Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company: how Japanese companies create the dynamics of innovation. New York: Oxford University Press.
Pallangyo, W., & Rees, C. (2010). Local government reform programs and human resource capacity building in Africa: evidence from local government authorities (LGAs) in Tanzania. International Journal of Public Administration, 33(12/13), 728-39.
Piri, M., Jasemi, M., & Abdi, M. (2013). Intellectual Capital and Knowledge Management in Iranian Space Industry. The journal of information and knowledge management systems, 43(3), 341-356.
Quintas, P. (2002). Managing knowledge in a new century. In S. Little, P. Quintas, & T. Ray, Managing Knowledge (pp. 1-14). Buckingham: Open University Press.
Rao, T. (2007). Is it time to replace HRD managers by knowledge and learning managers. Retrieved from http//indiamba.cm/Faculty Column/FC525/fc525.html
Seleim, A., & Khalil, O. (2011). Understanding the knowledge management-intellectual capital relationship: a two-way analysis. Journal of Intellectual Capital, 12(4), 586-614.
Serenko, A., Bontis, N., Booker, L., Sadeddin, K., & Hardie, T. (2010). A scientometric analysis of knowledge management and intellectual capital academic literature (1994-2008). Journal of Knowledge Management, 149(1), 3-23.
Shih, K., Chang, C., & Lin, B. (2010). Assessing knowledge creation and intellectual capital in banking industry. Journal of Intellectual Capital, 11(1).
Soo, C., Devinney, T., Midgley, D., & Deering, A. (2002). Knowledge management: philosophy, processes and pitfalls. California Management Review, 44(4), 129-150.
Spender, J. C. (2006). Getting value from knowledge management. The TQM Magazine, 18(3), 238-54.
Swanson, R. (1995). Human resource development: performance is the key Development. Human Resource, 6(2), 207-13.
Teece, D., Pisano, G., & Shuen, A. (1997). Dynamic capabilities and strategic management. Strategic Management Journal, 18(7), 509-33.
Wigg, K. M. (1993). Knowledge Management Foundations: thinking about-how people and organizations create, represent, and use knowledge. Texas: Schema.
Zack, M., McKeen, J., & Singh, S. (2009). Knowledge Management and Organizational Performance: An Exploratory Analysis. Journal of Knowledge Management, 13(6), 392-409.