تاملی بر برنامه درسی تعالی حرفه ای مدرسان تربیت معلم فنلاند و آمریکا
محورهای موضوعی : روش های نوین آموزش وتوسعه منابع انسانی
1 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان. تهران. ایران
کلید واژه: برنامه درسی تعالی حرفه ای, تربیت معلم, دانشگاه فرهنگیان, فنلاند و آمریکا.,
چکیده مقاله :
تعالی حرفه ای مدرسان تربیت معلم نقشی موثر بر کیفیت بخشی نظام تربیت معلم دارد و برون داد آن معلمان شایسته ای خواهند بود که به ارتقای نظام آموزش و پرورش کشور کمک خواهند کرد. در این راستا، این پژوهش با هدف شناخت مولفه های برنامه درسی تعالی حرفه ای مدرسان تربیت معلم فنلاند و آمریکا به عنوان دو کشور توسعه یافته بر اساس یک طرح پژوهش نظری مبتنی بر راهبرد اسنادی-تحلیلی انجام شد. روش جمع آوری داده ها، مطالعه منابع مکتوب شامل کتاب، مقاله، و اسناد در باره برنامه درسی تعالی حرفه ای مدرسان تربیت معلم کشورهای فنلاند و آمریکا از سال 2000 تا 2023 بود. از تحلیل داده ها، طیفی وسیع از مقوله ها استخراج و سپس در سه مقوله اصلی و کلی تر چشم انداز، محتوا و شیوه های اجرای برنامه ها سازماندهی شدند. آینده پژوهی به عنوان مقولۀ فرعی چشم انداز برنامه های درسی هر دو کشور، یک عامل اثرگذار در تدوین محتوا و شیوه های اجرای برنامه های آن ها است. همچنین محتوای برنامه های درسی در این دو کشور از انعطاف پذیری و شمولیت برخوردار است و پیوند نظر با عمل مورد تاکید است. استراتژی های آموزشی و استراتژی های عدالت خواهانه و ضد استعماری به عنوان دو استراتژی مکمل در شیوه های اجرای برنامه ها استفاده گردیده است. در تمامی برنامه ها احترام به استقلال حرفه ای و توسعه حس عاملیت به عنوان یک مقوله اثر گذار در تعالی حرفه ای مدرسان مورد تاکید است.
Professional excellence in teacher education significantly enhances the quality of teacher education systems and produces competent teachers who contribute to the improvement of the national education system. Hence, this study aims to explore the components of the professional excellence curriculum in teacher educators in Finland and the United States, as two developed countries, based on a theoretical research plan using a documentary-analytical strategy. The data collection method involved studying written sources including books, articles, and documents on the curriculum for professional excellence in teacher education in Finland and the United States from 2000 to 2023. Based on the analysis of data, three principal categories were extracted: vision, content, and implementation methods of the curriculum. Each of these three principal categories of the professional excellence curriculum includes several components. Future study, as a dominant component in the vision of the countries' curricula, has been an influential factor in shaping the content and implementation methods of curricula. The content of the curriculum has been flexible and inclusive. The link between theory and practice is emphasized. In terms of implementation, educational strategies and justice-based and anti-colonial strategies have acted as two complementary strategies. In the whole curriculum, respect for professional independence and the development of a sense of agency have been emphasized as effective components in the professional excellence of educators.
اساسنامه دانشگاه فرهنگیان(1390). شورای عالی انقلاب فرهنگی. معاونت حقوقی ریاست جمهوری. ایران.
بندعلی، بها: شاهوردی، راضیه: رحیمی، سمیه؛ رضائی زاده، مرتضی: و خراسانی، اباصلت(1403). مطالعه اثربخشی دورههای مجازی بالندگی هیأت علمی دانشگاهها بر اساس اصول علم تعلیم و تربیت. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 11(40)، 1-33
پاسالاری، حامد؛ عزیزی، نعمت الله؛ و غلامی، خلیل (1401). بررسی تطبیقی رویکردهای آموزشی و آموزشهای ضمن خدمت در نظام تربیت معلم ایران، فنلاند، انگلستان و ژاپن. فصلنامه پژوهش در تربیت معلم، 5(1)، 35-65
رودی، محمد تقی(1402). شناسایی عوامل و راهکارهای مؤثر بر موفقیت برنامه های توسعه و بهسازی اعضای هیئت علمی. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 10(38)، 32-59
صادقی، محمد؛ جعفری، سکینه؛ و محمدی، شیرکوه (1402). شناسایی و اعتبارسنجی مؤلفههای تربیت نیروی انسانی شایسته در دانشگاه فرهنگیان: یک پژوهش ترکیبی. فصلنامه مطالعات آموزشی و آموزشگاهی. 12(1)، 57-83
صادقی فسایی، سهیلا، و عرفان منش، ایمان. (1394). مبانی روش شناختی پژوهش اسنادی در علوم اجتماعی, مورد مطالعه: تاثیرات مدرن شدن بر خانواده ایرانی. راهبرد فرهنگ، 8(29)، 61-91.
فتحی واجارگاه، کورش(1399). اصول و مفاهیم اساسی برنامه ریزی درسی. انتشارات علم استادان. ویرایش دوم. تهران.
معدن دار آرانی، عباس و کاکیا، لیدا(1398). روش تحقیق تطبیقی در علوم انسانی: با تاکید بر مطالعات علوم تربیتی و روان شناسی. انتشارات سمت. چاپ اول. تهران.
معدن دار آرانی، عباس (1395). مطالعات تطبيقي درآموزش و پرورش: كاربست روشهای جدید تحقيق. فصلنامه خانواده و پژوهش. شماره 27. 69-90
هوی، وین، گ. و میسکل، سیسیل، ج. (1397). مدیریت آموزشی: نظریه، تحقیق و کاربرد. ترجمه نادر سلیمانی، محمود صفری، و سید مرتضی نظری. انتشارات سمت. چاپ اول. تهران.
1. Adarkwah, M. A., Mekonen, Y. K., & Kalim, U. (2021). Teacher Professional Development as a Catalyst for Faculty Development: The Case of a University in China. Journal of Education and Training Studies, 9(5), 1-15.
2. Altan, Servet; Lane, Jennie F. & Dottin, Erskine (2017). Using Habits of Mind, IntelligentBehaviors, and Educational Theories to Create a Conceptual Framework for Developing Effective Teaching Dispositions. Journal of teacher education. http://journals.sagepub.com
3. Brown, H., & Bradford, A. (2022). Faculty Perspectives on Professional Development and Certification for English-medium Instruction Programs in Japan. Nagoya Journal of Higher Education, 22, 55-87.
4. Byman, R., Jyrhämä, R., Stenberg, K., Maaranen, K., Sintonen, S., & Kynäslahti, H. (2021). Finnish teacher educators’ preferences for their professional development–quantitative exploration. European Journal of Teacher Education, 44(4), 432-451.
5. Cao, Yanling; Postareff, Liisa; Lindblom-Ylänne, Sari & Toom, Auli(2021). A survey research on Finnish teacher educators’ research-teaching integration and its relationship with their approaches to teaching. European Journal of Teacher Education. Volume 46. Pp. 171-198
6. Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Boston, MA: Pearson.
7. Dengerink, J., Lunenberg, M., & Kools, Q. (2015). What and how teacher educators prefer to learn. Journal of education for teaching, 41(1), 78-96.
8. Fischer, Daniel; King, Jordan; Rieckmann, Marco; Barth, Matthias; Büssing, Alexander; Hemmer, Ingrid and Lindau-Bank, Detlev (2022). Teacher Education for Sustainable Development: A Review of an Emerging Research Field. Journal of teacher education. Pp. 1-16.
9. Gillespie, Kay, J. & Robertson, Douglas, L. (2010), A Guide to Faculty Development, Jossey- Bass.
10. Gopinathan, S. (2007). Globalisation, the Singapore developmental state and education policy: A thesis revisited. Globalisation, societies and education, 5(1), 53-70.
11. Griffiths, V., Thompson, S., & Hryniewicz, L. (2014). Landmarks in the professional and academic development of mid-career teacher educators. European journal of teacher education, 37(1), 74-90.
12. Karkkainen, katarzyna.k.; jaaskela, paivikki & tynjala, paivi (2023). How does university teachers’ pedagogical training meet topical challenges raised by educational research? A case study from Finland. Teaching and Teacher Education. www.elsevier.com/locate/tate
13. Koster, Bob; Dengerink, Jurriën; Korthagen, Fred & Lunenberg, Mieke (2008). Teacher educators working on their own professional development: goals, activities and outcomes of a project for the professional development of teacher educators. Teachers and Teaching: theory and practice. Vol. 14, Nos 5-6. Pp. 567–587
14. Liang, Jingjing; Ell, Fiona; Meissel, Kane (2023). Researcher or teacher-of-teachers: What affects the salient identity of Chinese university-based teacher educators. Teaching and Teacher Education. www.elsevier.com/locate/tate
15. Lim, K. M. (2013). Teacher education in Singapore. Paper presented at the SEAMEO RIHED Regional Seminar on Teacher Education, National Institute of Education, Singapore,
16. Lunenbergm, Mieke; Dengerink, Jurriën; Korthagen, Fred (2014). The Professional Teacher Educator Roles, Behaviour, and Professional Development of Teacher Educators. Professional Learning. Volume 13. Series editor:J. John Loughran. SENSE PUBLISHERS.
17. Mayer, D., Mitchell, J., Santoro, N., & White, S. (2011). Teacher educators and ‘accidental’ careers in academe: An Australian perspective. Journal of Education for Teaching: International Research and Pedagogy, 37(3), 247–260.
18. Mcgregor, Debra (2014). Handbook for Teacher Educators: Transfer, Translate or Transform. Edited by S. Rodrigues. Sense Publishers
19. McKeon, F., & Harrison, J. (2010). Developing pedagogical practice and professional identities of beginning teacher educators. Professional development in education, 36(1-2), 25-44.
20. McNicholl, J., & Blake, A. (2013). Transforming teacher education, an activity theory analysis. Journal of Education for Teaching, 39(3), 281-300.
21. Myers, Paula Zwozdiak (2012). The Teacher ’s Reflective Practice Handbook: Becoming an extended professional through capturing evidence-informed practice. Routledge.
22. Newberry, M. (2014). Teacher educator identity development of the nontraditional teacher educator. Studying Teacher Education, 10(2), 163-178.
23. Ng, K. (2018). Design of a teacher education model that improves teacher educator efficiency in processing teacher candidate data (Doctoral dissertation, Massachusetts Institute of Technology).
24. Reichenberg, R., Avissar, G., Sagee, R. (2015). I owe to my tutor much of my professional development; Looking at the benefits of tutoring as perceived by the tutees. Professional development in Education, 41(1), 40-56.
25. Snoek, M., Swennen, A., & Van der Klink, M. (2010). The teacher educator: A neglected factor in the contemporary debate on teacher education. In B. Hudson, P. Zgaga, & B. Åstrand (Eds.), Advancing Quality Cultures for Teacher Education in Europe: Tensions and Opportunities (pp. 33-48). Umeå School of Education.
26. Swennen, A., & Van der Klink, M. (2009). Epilogue: Enhancing the profession of teacher educators. Becoming a teacher educator. Theory and practice for teacher educators, 219-227.
27. Thomas, J., & Harden, A. (2008). Methods for the thematic synthesis of qualitative research in systematic reviews. BMC Medical Research Methodology, 8(1), 45. ttps://doi.org/10.1186/1471- 2288-8-45.
28. Van der Klink, M., Kools, Q., Avissar, G., White, S., & Sakata, T. (2017). Professional development of teacher educators: What do they do? Findings from an explorative international study. Professional development in education, 43(2), 163-178.
29. Wang, F., Lo, L. N., Chen, X., & Qin, C. (2021). Journey to the West: The overseas learning experiences of Chinese teacher educators in Canada. Teaching and Teacher Education, 108, 103509.
30. Yin, R. K. (2014). Case study research: Design and methods. 5th ed. Thousand Oaks. CA: Sage.