Designing a knowledge management system deployment model in the social security organization of Hormozgan province
Subject Areas :Reza Baranimashahrani 1 * , Mehdi Bagheri 2 , payam paslari 3
1 - PhD student, Management, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Qeshm, Iran.
2 - Associate Professor, PhD in Public Administration, Faculty of Humanities, Bandar Abbas Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran
3 - Assistant Professor, Management, Faculty of Humanities, Bandar Abbas Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran.
Keywords: Knowledge Management System, Social Security Organization, Hormozgan Province,
Abstract :
The purpose of the present research is to design a knowledge management system deployment model in the social security organization of Hormozgan province. The current research method is a qualitative type of foundation data. The study community consists of experts in the field of knowledge management, employees with 10 years of experience and above, heads of departments and deputies of the social security organization of Hormozgan province. Theoretical sampling of the targeted type was used to select people. Data coding was done using Max Kyuda software. The findings of the research using the coding process showed that 177 primary codes in the form of the model of effective factors (causal and contextual, intervention, strategy and consequence) are effective on the establishment of the knowledge management system in the social security organization of Hormozgan province, and 147 primary codes as Model evaluation indicators were selected. These codes were included in the concepts and key categories according to the findings of the research, the categories of "participatory management, professional competence of employees, the organization's mission and government support" as causal conditions, the categories of "information and management systems, strategy and leadership, education and training, design of courses Training and empowerment of employees" as a strategy and 6 categories (strengthening self-regulation skills, strengthening job motivation, increasing organizational commitment, flexibility in communication, entrepreneurship and innovation, improving organizational performance) have been calculated as the consequences of establishing a knowledge management system in the social security organization. .
ایزدی, سید داریوش و اقبال پاک طینت، ۱۳۹۵، بررسی رابطه بین ابعاد سخت افزاری فناوری اطلاعات و ارتباطات با مدیریت دانش مطالعه موردی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهران، شرکت خدمات برتر
بابایی زنگیانی, محسن (1396). بررسی رابطه بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با مدیریت دانش، کنفرانس بین المللی مهندسی و فن آوری اطلاعات، امارات- دبی، پژوهشکده فرهنگ و فناوری پژوهشگاه فرهنگ و هنر.
جعفرزاده،زرندی، رزاقی، محمدابراهیم(1396) نقدی بر کتاب نظام های اطلاعات مدیریت در ورزش. مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی سال چهارم. شماره15. ص 72-64
جعفری، محمد جواد (1393) طراحی و توسعه مدلی برای سنجش بلوغ مدیریت دانش و استراتژی سنجی آن جهت پیاده سازی سیستم مدیریت دانش. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه قم - دانشکده کامپیوتر و فناوری اطلاعات.
جهاندیده محمد علی ؛رضوی محمد حسین ؛حسینی عماد(1397) تبیین الگوی بهینه پیاده سازی مدیریت دانش در تربیت بدنی آموزش و پرورش کشور . پژوهش هاي معاصر در مديريت ورزشي. 8(16). صفحه:67 -51
چوگان, رسول و علی مهدی زاده اشرفی(1395) بررسی رابطه بین فناوری اطلاعات با مدیریت دانش و یادگیری سازمانی سازمان تأمین اجتماعی استان گلستان، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهران، شرکت خدمات برت
حسینقلی زاده، رضوان (1395) سنجش سطح بلوغ مدیریت دانش در دانشگاه فردوسی مشهد و ارائه راهکارهای لازم برای پیادهسازی آن . پایان نامه کارشناسی ارشد- وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
حيدري، سيد محمد. خنيفر، حسين ( 1392 ). بررسي عوامل حياتي موفقيت در پياده¬سازي مديريت دانش، فصلنامه علمي - پژوهشي مديريت فرهنگ سازماني، 11(1). 184-149
دهقانی, مسعود, یعقوبی, نورمحمد, موغلی, علیرضا, & وظیفه, زهرا. (1398). ارائه مدل جامع عوامل مؤثر بر استقرار اثربخش مدیریت دانش. دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, 10(37), 109-132
دهقان نیری، رضا (1392) ارائه روشی برای سنجش سطح بلوغ مدیریت پروژه در صنعت برق. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه خلیج فارس - دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
رضایی منش، بهروز؛ محمد نبی ، سینا ؛ محمدنبی ، ساویز(1392)، كاربرد مدیریت دانش در سنجش درجه ی بلوغ سازمانی. پردازش و مدیریت اطلاعات » (پياپي 70)، شماره4.
رمضانی, ایوب, مدهوشی, مهرداد, فلاح لاجیمی, حمید رضا, & رازقی, نادر. (1398). ارائه الگوی استقرار مدیریت دانش در دانشگاه مازندران. مدیریت بهرهوری, 13(3(50)پاییز), 89-117.
زمانی، عباس؛ حسینی طبقدهی، لیلا؛ مؤمنی مهموئی، حسین(1400). ارائه الگوی استقرار سیستم مدیریت دانش در اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران. جامعه شناسی آموزش و پرورش. 14(2). 142-130
سنجرانی، علی(1399) امکان سنجی استقرار مدیریت دانش (مطالعه موردی: شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان) رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری. 45(6). 175-160 ۱۶۰-۱۷۵
صدری، عباس(1397). استقرار مدیریت دانش در دانشگاه های ایران . پژوهش در نظام های آموزشی . 12(43).63-41
عدلی، فریبا(1400) شناسایی مولفه های کلیدی جهت استقرار مدیریت دانش به منظور توسعه حرفه ای پایدار معلمان . پژوهش در تربیت معلم. 4(4).135-109
فریدونی، مسعود؛ جلالی فراهانی، مجید(1397).مدل يابي رابطة مديريت دانش و توانمندسازي با يادگيري سازماني در وزارت ورزش و جوانانذجمهوري اسلامي ايران. پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش. دوره 10. شماره3.
قاسمی، جواد؛ غضنفری، مرتضی(1400). بررسی فرهنگ سازمانی )مدل کویین( با امکان پذیری استقرار مدیریت دانش در سروش رسانه. مجله مدیریت فرهنگی. 14(51). 13-1
قربانی, صابر, بیک زاد, جعفر, نژاد ایرانی, فرهاد, & بهلولی, نادر. (1399). ارائه الگوی مناسب استقرار مدیریت دانش. مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز, 11(4), 754-763.
لطیفیان، مسعود؛توکلی مقدم، رضا؛ترابی، تقی(1396) مدلی مناسب برای مدیریت دانش جهت بهبود واحد تحقیق و توسعه در یک واحد تولیدی. مدیریت فردا. شماره53. ص 153-141
محمدی، رضا(1396) سنجش سطح بلوغ مدیریت دانش شرکتها. دومین همایش بین المللی افق های نوین در علوم مدیریت و حسابداری، اقتصاد و کارآفرینی ایران. تهران.
مطهری، حمید؛ طرازیان، رضا (1395) تاثیر نقش مدیریت دانش در تدوین استراتژی کسب وکار الکترونیک مورد مطالعه ادارات مرکزی بانک مسکن. کنفرانس بین المللی مدیریت و حسابداری.
معینی، رضا؛ کسرائی، احمدرضا؛ سهرابی، طهمورث؛ اصلی زاده، احمد(1398).رويكرد نوين استقرار نظام مديريت دانش مبتني بر متغيرهاي زيرساخت سازماني در مديريت منابع انساني صنعت نفت ايران. فصلنامه علمي-پژوهشي مديريت منابع انساني در صنعت نفت. 11(42). 180-156
موسوی زاده جزائری، فائزه؛شکیبازاد، محمد (1398) شناسایی و رتبه بندی عوامل کلیدی موفقیت برای اجرای مدیریت دانش. چشم انداز مدیریت دولتی. شماره37. ص 147-116
مهدی زاده، پریسا، دوپیکر، نورالدین؛ قائدف مهدی(1398). بررسي عوامل زمینه ساز استقرار مدیریت دانش در سازمانهای بیمهگر: مطالعه موردی سازمان تامین اجتماعي. مجله طب نظامی. 21(4). 361-353
Akbari P. (2019). Designing the effective factors modeling strategic knowledge management system at Payam Noor University of the West of Iran by quantitative-quantitative. Knowledge and Information Management, 5(2): 35-46.
Akhavan, P, Adalati, M, Sharifi, S and Hosnavi, R (2020). The challenges of knowledge management portals application and implementation: an Iranian organizations case study, International Journal of Industrial Engineering Computations, Vol. 1 No. 1
Akhavan, P (2018). Exploring the contextual dimensions of organization from knowledge management perspective, The Journal of Information and Knowledge Management Systems, Vol. 38 No. 1.
Aneela S,Nagina GUL, Hadi Hassan KH, Muhammad, D.(2021) Journal of Asian Finance, Economics and Business Vol 8 No 1 (2021) 1017–1030
Butt, M. A., Nawaz, F., Rahim, S. H., & Sousa, M. J. (2018) Individual knowledge management engagement, knowledgeworker productivity, and innovation performance in knowledgebased organizations: the implications for knowledge processes and knowledge-based systems. Computational and Mathematical Organization Theory, 25(3), 1-21.
Bhatt, G, Emdad, A, Roberts, N and Grover, V (2020). Building and leveraging information in dynamic environments: the role of IT infrastructure flexibility as enabler of organizational responsiveness and competitive advantage, Information & Management, Vol. 47.
Centobelli. P. Cerchione.R. Esposito. E.(2017). Knowledge Management in Startups: Systematic Literature Review and Future Research Agenda. Sustainability 2017, 9, 361; doi:10.3390/su9030361
Chen, M., Huang, M. & Chen, Y. (2009). Measuring knowledge management performance using a competitive perspective: an empirical study. Expert systems with applications, 36(4): 8449-8459
Chen, Y. & Huang, H. (2012). Knowledge management fit and its implications for business performance: A profile deviation analysis. Knowledge-Based Systems, 27(9): 262-270
Chuan-Peng Yu . Zhen-Gang Zhang (2018) The Effect of Organizational Learning and Knowledge Management Innovation on SMEs’ Technological Capability. URASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education ISSN: 1305-8223 (online) 1305-8215 (print).
Dehghani M, Yaghoobi N M, Mooghli A R, Vazifeh Z. (2017). Three- Layer pattern for feasibility and establishment of knowledge management by Meta-Synthesis Method integrated approach, Quarterly Journal of Public Organizations Management, 5(2): 93-107.
Demarest, M (2017). Understanding knowledge management, Long Range Planning, Vol. 30.
Haghighi, M. Bagheri . R. Sabbagh kalat . A. 2015)Relationship between knowledge management infrastructures, INDEPENDENT JOURNAL OF MANAGEMENT & PRODUCTION (IJM&P) v. 6, n. 2,
Ha, S. T., Lo, M. C., and Wang, Y. C. (2016). Relationship between knowledge management and organizational performance: A Test on SMEs in Malaysia, ProcediaSocial and Behavioural Science, 224. pp.184-189
Hongdiyanto, C., Teofilus, T., Sutrisno, T. F. C. W., & Dewanti, P. S. P. (2020). The Effect of Entrepreneurial Learning on the entrepreneurial intention of Indonesian Women. Journal of Asian Finance, Economics, and Business, 7(9), 573-582. https://doi.org/10.13106/jafeb.2020.vol7.no9.573
Iqbal, A., Latif, F., Marimon, F., Sahibzada, U. F., & Hussain, S. (2019). From knowledge management to organizational performance: Modelling the mediating role of innovation and intellectual capital in higher education. Journal of Enterprise Information Management, 32(1), 36-59.. https://doi. org/10.1108/JEIM-04-2018-0083/full/html
Jochem, R., Geers, D. & Heinze, P. (2011). Maturity measurement of knowledgeintensive business processes. TQM, 23(4): 377
Kianto, A., Vanhala, M., & Heilmann, P. (2016). The impact of knowledge management on job satisfaction. Journal of Knowledge Management, 20(4), 621-636. https://doi. org/10.1108/JKM-10-2015-0398
Kruger, C. & Johnson, R. (2010). Information management as an enabler of knowledge management maturity: A South African perspective. Internationa Journal of Information Management, 30(1): 57-67l
Lopez-Nicolas, C. & Merono-Cerdan, A. (2011). Strategic knowledge management innovation and performance. International Journal of Information Management, 31(6): 502-509
Lu, H., & Wang, J. (2018). The entrepreneurial intention of two patterns of planned behaviour and alertness: Empirical evidence in China. Journal of Asian Finance, Economics, and Business, 5(2), 63-72.
Malhotra, Y (2017). Knowledge management in inquiring organizations, Proceedings of 3rd Americas Conference on Information Systems.
Migdadi M. (2016). Knowledge enablers and outcomes in the small- and- medium sized enterprises, industrial management & Data systems, 109(6): 840-858.
Ramzani A, Madhoshi M, Fallah Lajimi H R, Razeghi N. (2019). A model of knowledge management implementation at the university of mazandaran, Journal of productivity management, 13(50): 89-117.
Sadri A. (2018). Establishment of knowledge management in Iranian universities, research in educational systems, 43: 67-41.
Santoro G, Vrontis D, Thrassou A, Dezi L. (2018). The internet of things building a knowledge management system for open innovation and knowledge management capacity, technological forecasting and social change, 136(3): 347-354.
Ser na, E. (2012). Maturity model of Knowledge Management in the interpretativist perspective. International Journal of Information Management, 32(4): 365 -371
Torabia,*A. Kyanib, A. Falakiniac, H , (2016) Investigation of the Impact of Knowledge Management on Human Resource Performance in Management of Keshavarzi Bank Branches in Tehran. Procedia - Social and Behavioral Sciences 230 ( 2016 ) 471 – 481.