مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-32778312022311Interactive video or video? Which one is more effective on learner engagementبررسی تأثیر ویديوی تعاملی بر میزان مشارکت یادگیرندگان به تفکیک سبک یادگیری آنها11910.52547/istd.31534.8.31.1faحامدحسینی ضرابیدانشگاه شهید بهشتیاباصلتخراسانیدانشگاه شهید بهشتیمرتضیرضایی زادهدانشگاه لیمریک ایرلندمحمدعلي مظاهري تهرانیدانشگاه لندن انگلستان2021817Digital technologies have become an important part of education and educational activists pay special attention to these technologies in order to increase learners' engagement in three dimensions: cognitive, emotional and behavioral. Video is the most popular e-learning medium, but with the development of interactive video technology and the possibility of more learner interaction with content, it is important to examine the effects of interactive video on learners' engagement. The purpose of this study is to answer the question which of the linear video and interactive video have the greatest impact on learners' engagement and whether this effect is different in learning styles. For this purpose, in an experimental design, a training course was designed, half of which was presented as a linear video and the other half as an interactive video. The statistical population was educational specialist and training and development specialist who were selected by purposive and available sampling of 55 people. After completing the course, learners completed an engagement questionnaire and answered the four-choice test questions of the course. The internal validity of these two instruments was calculated using Cronbach's alpha coefficient, which was the participation evaluation form (0.878) and test (0.824). Using repeated measures design and paired t-test, the results showed that interactive video compared to linear video is significantly more effective on learners' engagement in three dimensions of cognitive, emotional and behavioral and is recommended to training and development specialists to use interactive videos. The theoretical and practical effects and applications of these findings in the field of organizational training and development are discussed.فناوریهای دیجیتال به بخش مهمی از آموزش تبدیل شده است و فعالان آموزشی توجه ویژهای به این فناوریها دارند تا بتوانند مشارکت یادگیرندگان در سه بعد شناختی، احساسی و رفتاری را افزایش دهند. ویدیو به عنوان پرطرفدارترین رسانه آموزش الکترونیکی است اما با گسترش فناوری ویدیوی تعاملی و با توجه به امکان تعامل بیشتر یادگیرنده با محتوا، بررسی اثرات ویدیوی تعاملی بر مشارکت یادگیرندگان، حائز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر، پاسخ به این سوال است که از میان ویدیوی خطی و ویدیوی تعاملی کدامیک بر مشارکت یادگیرندگان تاثیر بیشتری میگذارند و آیا این تاثیر در سبکهای یادگیری مختلف تفاوتی دارد. به همین منظور در یک طرح آزمایشی، یک دوره آموزشی تعاملی، طراحی گردید که نیمی از آن به صورت ویدیوی خطی و نیمی دیگر به صورت ویدیوی تعاملی ارائه شد. جامعه آماری فعالان حوزه آموزش و توسعه بودند که با نمونه گیری هدفمند و به صورت در دسترس 55 نفر انتخاب شدند. یادگیرندگان پس از گذراندن هر قسمت از دوره، پرسشنامه مشارکت را تکمیل و به سوالات چهار گزینهای آزمون دوره پاسخ دادند. روایی این دو ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید که به ترتیب فرم ارزیابی مشارکت (0.878) و آزمون (0.824) بود. با استفاده از طرح روش اندازه گیری مکرر و آزمونT همبسته نتایج نشان داد ویدیوی تعاملی در مقایسه با ویدیوی خطی بر میزان مشارکت یادگیرندگان در سه بعد شناختی، احساسی و رفتاری، به طرز معناداری موثرتر است و به فعالان آموزش و توسعه سازمان پیشنهاد میشود که از ویدیوی تعاملی استفاده کنند. تاثیرات و کاربردهای نظری و عملی این یافته ها در حوزه آموزش و توسعه سازمانی مورد بحث قرار گرفته است.http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/31534مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-32778312022311Providing a Model of Workforce Development and Agility Using a Mixed Method of Meta-Analysis and Fuzzy DEMATEL in Maskan Bank of Iranارائه الگوی چابکي و توسعه منابع انساني در بانک مسکن با استفاده از روش ترکیبی فراتحلیل و دیمتل فازی205010.52547/istd.31473.8.31.20faعلیعالیدانشگاه آزاد واحد رفسنجانمحمد ضیا الدینیدانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجانمصطفیهادوی نژاددانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان2021610The aim of this research is to identify the antecedents and components of workforce development and agility and also to offer a mixed model of meta-analysis and Fuzzy DEMATEL method in Maskan Bank. Workforce agility development antecedents of quantitative studies were extracted by Meta –Analysis. Then the effect size of antecedents (consequent of components) was calculated by CMA3 software. 3 out of 19 identified antecedents, were obtained with the effect size equal or greater than 0.5. The 3 antecedents include the intertwinement and the relationship between training and the system of recruitment and employment, the use of experts in training and development, and the pay and reward system. Afterwards the first questionnaire was given to experts for reviewing and screening the qualitative components as well as the components of interview. In the last phase acquired components of 3 antecedents with others acquired components of the first questionnaire were sent to experts via the second questionnaire. According to this, 4 components including "organizational intelligence", "low formalization," “perceptual skills” and "creative problem solving" had the most impact on other components. Components of “promptitude”, “organizational commitment”, “accountability” and “flexibility”, were the most influential components identified. In terms of the importance, “Adaptability” was identified as the most important component and “proactivity” was identified as the least important one.هدف از انجام این پژوهش، شناسایی پیشامدها و مؤلفه های چابکی و توسعه منابع انسانی و نیز ارائه الگویی ترکیبی از روش فراتحلیل و دیمتل فازی در بانک مسکن است. بدین منظور، پس از مطالعه ادبیات پژوهش و شناسایی پیشامدها و مؤلفه-های چابکی توسعه منابع انسانی به طبقه بندی و تفکیک آن ها و استخراج مؤلفه های کمی پرداخته شد. سپس با انجام فراتحلیل مطالعات کمی ناظر به پیشایندهای چابکی توسعه منابع انسانی با نرم افزار CMA3 اندازه اثر ترکیبی پیشایندها که برآیند مؤلفه های این پژوهش بودند، محاسبه گردید. از 19 پیشایند شناسایی شده در ابتدای پژوهش، 3 پیشایند (در هم تنیدگی و ارتباط آموزش با نظام جذب و بکارگیری ، استفاده از کارشناسان متخصص آموزش و بهسازی و نظام حقوق و پاداش) دارای اندازه اثر مساوی یا بیشتر از 5/0 بودند، استخراج شد. سپس با انجام مصاحبه با خبرگان پژوهش برای شناسایی دیگر مؤلفه های موثر در چابکی توسعه منابع انسانی، پرسشنامه اول به منظور بررسی و غربال گری مؤلفه های کیفی و مؤلفه های حاصله از مصاحبه در اختیار خبرگان قرار گرفت. در مرحله آخر مؤلفه های 3 پیشایند مستخرج از نرم افزار فراتحلیل که شامل: مؤلفه های هوشمندی و آگاهی، مهارت ادراکی، توانمندی حل مسئله، تاب آوری، سازگاری، انعطاف پذیری، پیش فعالی، پاسخ گویی، سرعت عمل و جبران خدمات عادلانه، به همراه سایر مؤلفه های مستخرج از پرسشنامه غربال شده نخست، از طریق پرسشنامه دوم به منظور تحلیل فازی در اختیار خبرگان قرار داده شد و در نهایت با استفاده از فن دیمتل فازی تاثیرگذاری و تاثیرپذیری مؤلفهها تعیین گردید. بر این اساس؛ 4 مؤلفه هوش سازمانی، رسمی سازی اندک، مهارت ادراکی و توانمندی حل مسئله، بیشترین تاثیرگذاری را بر سایر مؤلفهها داشته و مؤلفه های سرعت عمل، تعهد سازمانی، پاسخگویی و انعطاف پذیری، تاثیرپذیرترین مؤلفه ها در این پژوهش هستند. از نظر اهمیت، مؤلفۀ سازگاری، با اهمیت ترین و مؤلفۀ پیش فعالی کم اهمیت ترین مؤلفۀ این پژوهش شناسایی شدند.http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/31473مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-32778312022311Clustering Iranian Gas Industry Managers and Ranking Their Competencies via the EFQM Excellence Model-based Evaluation with an Artificial Intelligence Approachخوشهبندی مدیران صنعت گاز ایران و اولویتبندی شایستگیهای مدیران مبتنی بر نتایج ارزیابی مدل تعالی سازمانی با رویکرد هوش مصنوعی518010.52547/istd.31542.8.31.51faعلی رضازمانیاندانشگاه آزاد فیروزکوهمجیدجهانگیرفرددانشگاه علوم تحقیقات تهرانفرشادحاج علیاندانشگاه علامه طباطبایی تهران2021823This study attempted to lay the ground for linking human resources data based on the results of the organizational excellence model for about 51 parent and subsidiary companies of the National Iranian Gas Company using artificial intelligence (AI) and machine learning methods. The goal was to present a model for clustering chief organizational managers based on the companies’ evaluation using the European Foundation for Quality Management (EFQM)-based excellence model. The unique characteristic of this method is that it is formed based on the actual performance and output of successful organizations, headed by successful managers and leaders. Accordingly, a performance-based excellence model can be achieved in the future. The outcomes of model evaluation for 2017, 2018, and 2019 for 51 companies affiliated with the National Iranian Gas Company were first clustered. Clustering was performed for 3776 pieces of data via AI-based methods, and coding was done in Python. This applied study aimed to design and develop a novel method for discovering the experts and scientifically classifying the organization’s human resources based on credible data. It also aimed to integrate novel scientific domains of AI, including clustering, to pave the ground for human resources research. In the applied dimension, the results were used in organizational planning and decision-making to generate a tool whereby the future managerial performance of the organization and staff can be predicted based on appropriate human resources data. Finally, a ranking is presented based on the competency gap by using Fisher discriminant ratio (FDR).در این مقاله تلاش شده تا بسترسازی مناسبی در جهت ایجاد رابطه بین داده های منابع انسانی به عنوان کلان داده و هوش مصنوعی ایجاد شود و با استفاده از نتایج مدل تعالی سازمان در صنعت بزرگ گاز ایران و برای حدود 51 شرکت، به یک مدل برای خوشه بندی مدیران موفق منابع انسانی سازمان بر اساس نتایج ارزیابی شرکت ها با مدل تعالی سازمانی (EFQM) دست یابیم.
در این مقاله تلاش شده تا بسترسازی مناسبی در جهت ایجاد رابطه بین داده های منابع انسانی با استفاده از نتایج مدل تعالی سازمانی، برای حدود 51 شرکت فرعی و ستادی شرکت ملی گاز ایران با بهره گیری از روش های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین صورت پذیرد و به یک مدل برای خوشه بندی مدیران ارشد سازمان براساس نتایج ارزیابی شرکت ها با مدل تعالی سازمانی (مبتنی بر مدل تعالی EFQM) دست یابیم. ویژگی منحصربه فرد این روش این است که براساس خروجی و عملکرد واقعی سازمان های موفق به دست می آید که در رأس آن ها مدیران و رهبران موفق سازمان حضور داشته اند و براساس آن در آینده می توان به یک مدل شایستگی مبتنی بر عملکرد دست یافت. در این مقاله ابتدا بر اساس نتایج حاصل از ارزیابی مدل تعالی سازمان، به خوشه بندی نتایج مدل تعالی در 51 شرکت صنعت گاز ایران بر اساس نتایج ارزیابی های سال های 1396، 1397 و 1398 اقدام می کنیم. خوشه بندی برای 3776 داده با روش های مبتنی بر هوش مصنوعی و کدنویسی با نرم افزار پایتون صورت می گیرد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی بوده و به دنبال طراحی و تدوین یک مدل جدید برای کشف خبرگان و دسته بندی علمی منابع انسانی سازمان بر اساس داده های معتبر می باشد. این پژوهش همچنین به دنبال تلفیق مباحث جدید علمی هوش مصنوعی شامل خوشه بندی در ایجاد زیرساخت های پژوهشی در منابع انسانی است و در بعد کاربردی از نتایج به دست آمده در تصمیم گیری و برنامه ریزی های سازمانی استفاده می کند و به دنبال تولید ابزاری است که با آن بتواند در آینده با داشتن داده های مناسب در حرفه منابع انسانی، عملکرد مدیریتی کارکنان این حرفه و سازمان را پیش بینی نماید. در انتها با استفاده از نرخ تفکیک پذیری فیشر یک اولویت بندی برای آموزش و توسعه مدیران براساس شکاف شایستگی های ایشان بدست خواهد آمد.http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/31542مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-32778312022311Identifying Key Indicators Affecting Educational Needs Assessment through Realizing Organizational Strategies: A Network Analysis Process Methodشناسایی شاخصهای کلیدی تأثیرگذار بر نیازسنجی آموزشی با رویکرد تحقق استراتژیهای سازمان با استفاده از روش فرایند تحلیل شبکهای8110110.52547/istd.31533.8.31.81faقاسم خواجه وندی پردیس البرز دانشگاه تهران سیدرضاسیدجوادیندانشگاه تربیت مدرسمجتبی امیریدانشگاه تهرانکاوه محمدسیروسدانشگاه کالیفرنیای جنوبی USCناصرشریفیدانشگاه آزاد اسلامی بین الملل خرمشهر2021816The present study attempts to answer the question in terms of the indicators and the criteria affecting the educational needs assessment with the approach of realizing organizational strategies in Abadan Oil Refining Company. Therefore, this study aimed to identify and rank the indicators and the criteria affecting the educational needs assessment accordingly. Descriptive research method of Delphi was used in this study. To this end, a field survey was used to identify the effective criteria on educational needs assessment with the approach of realizing organizational strategies. These criteria were provided to 15 experts to be scored based on the research setting. Next, the extracted results yielded six indicators and 33 components. DEMATEL method and network analysis process were used to analyze the data. The results show that managerial factors were the most effective (7.46), and environmental factors were the most affected ones (6.59). The results also showed that environmental factors were the most important (0.240), and structural factors were the least important ones (0.106).پژوهش حاضر به اين سوال پاسخ مي دهد كه شاخص ها و معیارهای تأثیرگذار بر نیازسنجی آموزشی با رویکرد تحقق استراتژی های سازمان در شرکت پالایش نفت آبادان کدام است؟ بنابراین با هدف شناسایی و رتبه بندی شاخص ها و معیارهای تأثیرگذار بر نیازسنجی آموزشی با رویکرد تحقق استراتژی های سازمان در شرکت پالایش نفت آبادان انجام شد. روش این تحقيق توصیفی (پیمایشی) از نوع دلفی است. به این منظور، با استفاده از مطالعات میدانی معیارهای مؤثر بر نیازسنجی آموزشی با رویکرد تحقق استراتژی های سازمان در اختیار 15 نفر از خبرگان قرار داده شد تا براساس قلمرو مکانی تحقیق امتیازدهی صورت گیرد. سپس با طراحی پرسشنامه دلفی باز و تایید روایی از سوی صاحبنظران و پایایی شش عامل اصلی (88/0 ) شناسایی گردید. در گام بعد براساس نتایج استخراج شده شش شاخص و 33 مولفه مشخص شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش DEMATEL و فرایند تحلیل شبکه ای استفاده شد. نتایج نشان می دهد که عوامل مدیریتی (46/7) دارای تأثیرگذارترین معیار و عوامل محیطی (59/6) دارای تأثیرپذیرترین معیار است. همچنین نتایج نشان داد که عامل محیطی (240/. ) بيشترين اهميت را دارد و عامل ساختاری (106/0) در رتبه آخر قرار دارد.http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/31533مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-32778312022311Traits, Skills, and Entrepreneurial Actions of the Teacherpreneurs: A Systematic Review through Qualitative Meta-synthesisشناسایی ویژگی ها و مهارت های معلم کارآفرین با رویکرد فراترکیب10212810.52547/istd.31476.8.31.102faزهرا سایه وند دانشگاه شهید بهشتیفرنوشاعلاميدانشگاه علامه طباطباييساراسليمي نميندانشگاه ميلان ايتاليامحمودابوالقاسمیدانشگاه سيدني استراليا2021621The teacherpreneurship has received increasing attention over the past decades; however, the concept remains understudied, and the way the teaching profession and entrepreneurship are combine, is unclear. To fill this gap in the literature, this study aimed to identify the traits and skills and entrepreneurial actions of teacherpreneurs through a systematic literature review of current scholarly work on the topic as well as hybrid thematic analysis of study sources. The results of the study provide traits and actions that are commonly attributed to teacherpreneurs. The results are categorized into four dimensions of personal traits with 8 themes, entrepreneurial actions with 11 themes, teachership with 5 themes, and leadership with 10 themes. Teacherpreneurs are creative, knowledgeable, learner, resistant, active, empathic, moral role models, with commitment and responsibility and social motivation. Teacherpreneurs show also entrepreneurial traits and actions such as ongoing innovation and educational value creation, problem solving, risk-taking, networking, learner/audience understanding, providing resources, creating a common dream, and then creating a common creation. Teacherpreneurs are teaching experts who excel in one or more teaching components such as innovative teaching methods, assessment methods, and classroom management. They also set up professional learning communities with a reciprocal mentoring approach, lead an innovation team and explore new perspectives on teaching and learning as the educational leaders. The results of this research can be a basis for new research and can facilitate the development process of the teacherpreneurship. معلمکارآفرینی طی دهه گذشته توجه زیادی را در سطح جهانی به خود معطوف داشته است و چگونگی ترکیب حرفه معلمی و کارآفرینی مبهم است. هدف این پژوهش شناسایی ویژگی و مهارت های معلمکارآفرینان است. به منظور تحقق این هدف با استفاده از روش فراترکیب به بررسی منظم و سیستماتیک ادبیات این موضوع پرداخته و به شیوه تماتیک ترکیبی تجزیه و تحلیل منابع مطالعاتی صورت گرفته است. نتایج پژوهش در چهار بعد ویژگی های شخصی با 8 تم، رفتارهای کارآفرینانه 11 تم، تخصص معلمی 5 تم و رهبری10 تم تفکیک شده است. در بعد ویژگی شخصی معلمکارآفرینان افراد دارای خلاقیت، دانش، یادگیرندگی، پایداری و استقامت، فعال، همدل، دارای تعهد و مسئولیت نسبت به جامعه و انگیزه اجتماعی شناخته می شوند. معلمان کارآفرینان تلاش های و رفتار های کارآفرینانه چون نوآوری مستمر و خلق ارزش های آموزشی، حل مسئله (شناسایی فرصت ها)، ریسک پذیری، مهارت شبکه سازی و کسب و کار، جذب یادگیرنده/ مخاطب، جذب سرمایه و منابع، و داشتن رویا مشترک و به دنبال آن ایجاد مشترک را از خود نشان می دهند. معلمکارآفرینان به عنوان متخصصان تدریسی در نظر گرفته می شوند که در یک یا چند مولفه تدریس چون روش تدریس نوآورانه، شیوه ارزیابی، مدیریت کلاس سرآمد است. آنها چون رهبران آموزشی دانش آموزان و همکاران و سیاست های آموزشی را تحت تاثیر می گذارند، اجتماعات یادگیری حرفه ای با رویکرد ارشادگری متقابل راه اندازی می کنند، راهبری تیم نوآوری را برعهده می گیرند و چشم انداز های تازه ای از آموزش و یادگیری را شکل می دهد. نتایج این پژوهش می تواند مبنایی برای کارهای علمی جدید در این حوزه باشد و فرآیند حمایت از معلمکارآفرینان فعلی را تسهیل و زمینه توسعه معلمکارآفرینان جدید را فراهم کند.
http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/31476مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-32778312022311Presenting an International Model of Manpower Training in the Ministry of Health and Medical Educationارائه الگوي بينالملليسازي آموزش نیروی انسانی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور12914810.52547/istd.31465.8.31.129faآرامغنیوندانشگاه آزاد ساوهعلیرضا افشارنژاددانشگاه آزاد اسلامیزین العابدینامینی سابقدانشگاه آزاد اسلامیاحسانسادهدانشگاه آزاد اسلامی202163The aim of this study is to provide a model for the internationalization of human resources training in the Ministry of Health and Medical Education. The research is qualitative and grounded theory method has been used to analyze the data. For this purpose, in-depth interviews were conducted with 15 people who are experts in the field of internationalization of manpower training, using the method of snowball sampling. The data obtained from the interviews were then analyzed through open, axial and selective coding. At the end, a paradigm model of internationalization of human resources training consisting of causal conditions, contextual conditions, intervening conditions, pivotal phenomena, strategies and consequences was drawn. The main phenomenon of the designed model is the internationalization of human resources training in the Ministry of Health and Medical Education. Findings showed that causal factors include infrastructure, necessary standards, available facilities and internationalization needs. Interfering factors include the political situation in the country, educational and academic centers, environmental factors, managerial integrity and executive factors. Underlying factors include the competitive environment and attitudes towards the phenomenon of globalization and strategies in the form of culture, creating an appropriate scientific and research structure, effective propaganda, social programs and laws and regulations. The implications of an international system of manpower training also include cultural, economic, communicative, and educational achievements.هدف پژوهش حاضر ارائه يک الگو براي بينالملليسازي آموزش نيروي انساني در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، است. پژوهش از نوع كيفي بوده و براي تحليل دادهها از روش گرانددتئوري استفاده شده است. به اين منظور با 15 نفر از افرادي که در زمينه بينالملليسازي آموزش نيروي انساني صاحبنظر هستند، با استفاده از شيوه نمونهگيري گلولهبرفي، مصاحبههای عمیقی صورت گرفت. سپس دادههای حاصل از مصاحبهها از طریق کدگذاری باز، محوری و گزينشي تجزیه و تحلیل شدند. در پايان الگوی پاردایمی بينالملليسازي آموزش نيروي انساني متشکل از شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، پدیده محوری، راهبردها و پیامدها ترسیم شد. پديده اصلي الگوي طراحيشده، بینالمللیسازی آموزش نيروي انساني در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، است. يافتههاي پژوهش نشان داد، عوامل علي شامل، زيرساختها، استانداردهاي لازم، امکانات موجود و ضرورتهاي بينالملليسازي، هستند. عوامل مداخلهگر شامل، شرایط سياسي حاکم بر کشور، مراکز آموزشی و دانشگاهی، عوامل محيطي، یکپارچگی مديريتي و عوامل اجرايي، است. عوامل زمينهاي شامل، فضای رقابتي و نگرش به پدیده جهاني شدن و راهبردها به صورت فرهنگسازي، ایجاد ساختار مناسب علمی و پژوهشی، تبليغات کارآمد، برنامههاي اجتماعي و قوانين و مقررات، ميباشد. پيامدهاي يک سيستم بينالملليسازي آموزش نيروي انساني نيز شامل، دستاوردهای فرهنگي، دستاوردهای اقتصادي، دستاوردهای ارتباطي و دستاوردهای آموزشي است.
http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/31465مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-32778312022311Designing a Model for Empowering the Social Security Organization Employees based on the Teachings of Nahjul Balaghaطراحی مدل توانمندسازی کارکنان سازمان تأمین اجتماعی بر اساس آموزههای نهج البلاغه14917610.52547/istd.31419.8.31.149faعلی اکبر اسمعیلزادهتحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نورسیدعلی اکبر احمدی تربیت مدرسحامدفاضلی کبریا تحصیلات تکمیلی پیام نور2021428The aim of this study was to present a model of empowerment of employees of the Social Security Organization based on the teachings of Nahj al-Balagheh. On this basis, first, using the documentary analysis approach of Nahj al-Balaghah, Dashti translation, which includes 625 pages, 241 sermons, 79 letters ,and 480 wisdoms, was analyzed and the items that were in line with the intended themes were extracted. Then, the indices were selected from the extracted themes and the components were selected from the indices. The analysis performed in this study was inductive qualitative content analysis. The extracted themes were then presented to the experts using the Delphi technique. After Delphi approval, the model was designed. To validate the designed model, the model was developed in the form of a suitable questionnaire and the questionnaire was provided to 281 employees of the Social Security Organization of Chaharmahal and Bakhtiari province. The results were analyzed based on the structural equation model. Therefore, according to factor analysis, 8 factors and 45 items were extracted, which include: factor 1: independence (including 4 items); factor 2: responsibility (including 6 articles); factor 3: self-control (including 8 items); factor 4: self-esteem (including 6 items); factor 5: building trust (including 4 articles); factor 6: Modeling (including 5 items); factor 7: knowledge enhancement (including 6 items) ,and factor 8: work discipline (includes 6 items). Finally the results of path analysis using PLS Smart software indicate the structural fit of the model.پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل توانمندسازی کارکنان سازمان تأمین اجتماعی بر اساس آموزههای نهج البلاغه انجام پذیرفت. براین اساس ابتدا با استفاده از رویکرد تحلیل اسنادی کتاب نهجالبلاغه ترجمه دشتى (1330 ش)، که شامل 625 صفحه و 241 خطبه، 79 نامه و 480 حکمت است، مورد تحلیل قرار گرفت و مواردی را که با مضامین مدنظر همخوانی داشتند استخراج شد. سپس از روی مضامین استخراج شده شاخصها و از روی شاخصها مولفهها انتخاب شدند. تحلیل انجام شده در این پژوهش از نوع تحلیل محتوی کیفی به صورت استقرایی بود. سپس مضامین استخراج شده با استفاده از تکنیک دلفی در اختیار متخصصان قرار گرفت و بعد از تایید دلفی، مدل طراحی شد. برای اعتبارسنجی الگوی طراحی شده، الگوی در قالب پرسشنامه مناسب تدوین و پرسشنامه در اختیار 281 نفر از کارکنان سازمان تامین اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفت و سپس نتایج براساس مدل معادلات ساختاری (تحلیل عاملی اکتشافی) مورد تحلیل قرار گرفتند. بنابراین با توجه به تحلیل عاملی 8 عامل و 45 گویه استخراج شده که شامل: عامل اول: استقلال (شامل 4 ماده)؛ عامل دوم: مسولیتپذیری (شامل6 ماده)؛ عامل سوم: خودکنترلی (شامل 8 ماده)؛ عامل چهارم: عزت نفس (شامل 6 ماده)؛ عامل پنجم: اعتمادسازی (شامل 4 ماده)؛ عامل ششم: الگوگیری (شامل 5 ماده)؛ عامل هفتم: دانشافزایی (شامل 6 ماده) و عامل هشتم: انضباط کاری (شامل 6 ماده) است و در نهایت نتایح تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار PLS اسمارت حاکی از برازندگی ساختاری مدل دارد.http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/31419مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-32778312022311Designing a Model of Training Managers for Futureطراحی الگوی تربیت مدیر برای آینده17720810.52547/istd.31441.8.31.177faهدیجاجرمیدانشکاه تهران پردیس کیشعلی اصغر پورعزتدانشگاه تربیت مدرسکمالدرانیلیون (لومییر)2021519This research focuses on the need to develop meaningful training programs as a part of the reform of the secondary education system. Given that preparing the future managers is a responsibility we all share today, this study aims at designing a model for training future managers. This study adopted a qualitative exploratory approach. Accordingly, subsequent to reviewing the related literature, the semi-structured interviews with 15 selected senior managers in the Ministry of Education as well as experts and elites of the field were done. Participants were selected based on the snowball method. The interviews continued until the saturation level was achieved. Then, interviews were analyzed using the thematic analysis method. After analyzing the data and extracting the codes, they were classified into three major categories: 47 basic concepts, 18 organizers, and 5 inclusive themes, as the components of the model. The five inclusive themes were named as self-management, social factors, management of others, planning and the education system policy, and educational skills. Then, the model was designed based on the relationships among the themes. Finally, the research findings suggested that teaching management skills to adolescents, based on the recommended model of secondary school education system transformation, would lead to changes in the educational policy and development of such management skills as communication skills, critical thinking, leadership, and teamwork. At the end, recommendations are made based on the sub-themes obtained in each area and the key points raised by the experts of the field.هدف از تحقیق حاضر بیان لزوم توسعه آموزش معنادار به عنوان بخشی از اصلاحات سیستم آموزشی در دوره متوسطه و طراحی الگوی آموزش مدیریت به دانش آموزان است، چراکه آمادهسازی رهبران آینده مسئولیت امروز ماست. این پژوهش با رویکرد کیفی از نوع اکتشافی انجام شد. بدین منظور پس از بررسی تحقیقات پیشین، 15 نفر از مدیران ارشد فعال در وزارت آموزش و پرورش و همچنین خبرگان و نخبگان فعال در حوزه آموزش مدیریت که دارای تجربه عملی در مدارس بودند، به طور هدفمند مبتنی بر روش گلوله برفی دعوت به مشارکت شدند. مصاحبه ها تا رسیدن به درجه اشباع ادامه یافت. از مصاحبه های نیمه ساختار یافته برای گردآوری دادهها استفاده شد. محتوای مصاحبهها با استفاده از روش تجزیه و تحلیل مضمون، تحلیل شدند. پس از تحلیل مصاحبهها، 47 مضمون پایه شناسایی شد و در نهایت تعداد 18 مضمون سازمان دهنده در قالب 5 مضمون فراگیر به عنوان اجزای الگوی تحول آموزش در دوره متوسطه با تمرکز بر تربیت مدیر آینده دسته بندی شدند. پنج مضمون فراگیر تحت عناوین مدیریت خود، عوامل اجتماعی، مدیریت دیگران، برنامه ریزی و سیاست نظام آموزش و پرورش و مهارت-های آموزشی نامگذاری شدند. در نهایت با کشف ارتباط بین مضامین، طراحی الگو انجام شد. بنابراین براساس یافتههای پژوهش، آموزش مدیریت به نوجوانان در قالب الگوی تحول سیستم آموزشی در دوره متوسطه، منجر به ایجاد تغییر در خط مشی گذاری آموزشی و ایجاد مهارتهای مدیریتی از قبیل مهارتهای ارتباطی، تفکر انتقادی، رهبری و کار تیمی در جوانان میشود که کمک میکند با مهارت بیشتر به آینده وارد شوند.http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/31441مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-32778312022311Designing a Specialized Competency Model and proposing Training Courses for Deans of University of Tehran طراحی الگوی شایستگیهای تخصصی و ارائه دورههای آموزشی رؤسای دانشکدهها: مطالعه موردی دانشگاه تهران20923110.52547/istd.31327.8.31.209faعلیبزرگی امیریدانشگاه تهرانزهرااحتشامدانشگاه تهرانایمانشکردانشگاه تهران2021210The purpose of this research is to develop specialized competencies for dean of faculties of University of Tehran. Also, their counterpart training courses and that of details are provided by which the university is able to empower dean effectively. The methodology is qualitative by which content analysis and systematic review are adapted. Job descriptions of the deans are coded qualitatively through which competencies are extracted. Afterwards, extracted competencies are modified by systematic review and Meta-synthesis methods. Finally, the results are validated by expert opinions. The proposed model categorized as 9 competencies including 17 sub categories. Competencies are presented in the form of communication and support, education and research, and human resource management. The communication and support competency includes factors such as ability to effectively represent and defend the faculty and ability to interact effectively. Educational and research competency consists of leadership and scientific credibility, ability to provide services to the society, ability to improve teaching-learning processes in the faculty, and ability to enhance faculty research processes and mindfulness of faculty policies, rules and programs. Moreover, human resource management competency includes ability to promote programs related to staff and students, and ability to recruit and develop faculty members effectively. Finally, to improve deans performances based on the competency model, training courses are provided. Notably, results are compatible with other universities and they may utilizes the results well enough.پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی شایستگیهای تخصصی رؤسای دانشکدههای دانشگاه تهران و ارائه دورههای آموزشی مبتنی بر آن انجام شده است. رویکرد پژوهش کیفی و از دو روش تحلیل محتوا و مرور نظام مند استفاده شده است. ابتدا با کدگذاری کیفی شرح وظایف رؤسای دانشکده های دانشگاه تهران، شایستگی های مربوطه استخراج شدند؛ سپس با مرور نظاممند مطالعات پیشین شایستگی های به دست آمده تکمیل و اصلاح شدند. درنهایت اعتبار یافته های پژوهش با روش تحلیل و بازبینی نخبگان و همکاران مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس یافته های پژوهش، الگوی سه لایه شایستگی های تخصصی رؤسای دانشکده ها شامل 9 شایستگی تخصصی و 17 زیرشایستگی در قالب سه دسته بندی کلّی است. این دسته بندی ها شامل شایستگی های ارتباطی و حمایتی (توانایی نمایندگی مؤثر و دفاع از دانشکده و توانایی برقراری تعامل مؤثر)، شایستگی های آموزشی، پژوهشی و تخصصی (رهبری و مقبولیت علمی، توانمندی ارائه خدمات تخصصی دانشکده به جامعه، توانمندی ارتقاء فرآیندهای یاددهی- یادگیری دانشکده، توانایی ارتقاء فرآیندهای پژوهشی دانشکده و آگاهی از سیاست ها، قوانین و برنامه های مربوط به دانشکده) و شایستگی های مدیریت سرمایه انسانی (توانایی ارتقاء برنامه های کارکنان و دانشجویان دانشکده و توانایی جذب و توسعه مؤثر اعضای هیأت علمی دانشکده) می باشد. همچنین بر پایه الگوی شایستگیهای تخصصی طراحی شده و با استفاده از نظر خبرگان به منظور توسعه و ارتقاء شایستگیهای رؤسای دانشکدهها، عناوین دوره های آموزشی به همراه سرفصلهای آموزشی شان پیشنهاد شدهاند.http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/31327مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-32778312022311Study of the role of knowledge management in technological learning by considering the mediating variable of R&D activities in the oil industryمطالعه نقش مديريت دانش در يادگيري تكنولوژيك با در نظر گرفتن متغير ميانجي فعاليت هاي تحقيق و توسعه در صنعت نفت23224710.52547/istd.31494.8.31.232faحمیدبابادی نیادانشگاه آزاد اسلامي واحد مرکزطهمورثسهرابیدانشگاه آزاد اسلاميحسینادبدانشگاه آزاد اسلامي202176Current need for oil products and their applications in various fields, plus Iran’s potential has attracted significant investment in this field as the strategy of the Islamic Republic of Iran is to become self-sufficient and localize oil and gas industry.This study aimed to investigate the role of knowledge management in technological learning through the mediating variable of research and development activities in an oil and gas organization.To this end, a research model was presented based on theoretical studies, which yielded three hypotheses. A valid and reliable questionnaire was used to collect data to test the research hypotheses. The statistical population of the study included managers and experts of the company under study (n > 100). Due to the abnormality of data distribution, Smart PLS software was used to test the hypotheses. According to the software outputs, knowledge management affects research and development activities, research and development activities affect technological learning, and knowledge management affects technological learning. Therefore, better implementation of technological learning requires special attention to the creation, sharing and application of knowledge and experience that exists in the organization.
نياز امروز به محصولات نفتي و كاربردهاي مختلف آنها در زمينه هاي گوناگون و پتانسيل كشور ما در اين زمينه سبب شده است كه ايران، سرمايه گذاري قابل توجهي در اين زمينه داشته و استراتژي دولت جمهوري اسلامي ايران در صنعت نفت و گاز در جهت نيل به خودكفايي و بومي سازي اين صنعت مي باشد.
هدف پژوهش حاضر بررسي نقش مديريت دانش بر يادگيري تكنولوژيك با در نظر گرفتن متغير ميانجي فعاليت هاي تحقيق و توسعه بوده كه در يكي از سازمان هاي فعال در حوزه نفت و گاز، انجام شده است.
نياز امروز به محصولات نفتي و كاربردهاي مختلف آنها در زمينه هاي گوناگون و پتانسيل كشور ما در اين زمينه سبب شده است كه ايران، سرمايه گذاري قابل توجهي در اين زمينه داشته و استراتژي دولت جمهوري اسلامي ايران در صنعت نفت و گاز در جهت نيل به خودكفايي و بومي سازي اين صنعت مي باشد. هدف پژوهش حاضر بررسي نقش مديريت دانش بر يادگيري تكنولوژيك با در نظر گرفتن متغير ميانجي فعاليت هاي تحقيق و توسعه بوده كه در يكي از سازمان هاي فعال در حوزه نفت و گاز، انجام شده است. به اين منظور بر اساس مطالعات نظري و پيشينه، مدل تحقيق ارائه شده و بر اساس اين مدل، سه فرضيه تدوين گرديده است. براي جمع آوري داده به منظور آزمون فرضيات تحقيق، از پرسشنامه استفاده شده كه روايي و پايايي آن تاييد گرديده است. جامعه آماري تحقيق، شامل مديران و كارشناسان شركت مورد مطالعه بوده كه تعداد آن ها بالغ بر 100 نفر مي باشد . با توجه به عدم نرمال بودن توزيع داده ها، از نرم افزار اسمارت پي ال اس براي آزمون فرض استفاده شد كه با توجه به خروجي هاي نرم افزار، مديريت دانش بر فعاليت هاي تحقيق و توسعه، فعاليت هاي تحقيق و توسعه بر يادگيري تكنولوژيك و مديريت دانش بر يادگيري تكنولوژيك موثر مي باشد و بر اين اساس به منظور پياده سازي مناسب تر يادگيري تكنولوژيك يايد به خلق، به اشتراك گذاري و كاربرد دانش و تجربه اي كه در سازمان وجود دارد، توجه اساسي نمود.http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/31494مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-32778312022311Determining Performance Coaching Indices and Developing a Coaching Model for Managers in the Petrochemical Industryتعیین شاخصهای مربیگری عملکرد و طراحی مدل مربیگری مدیران در صنعت پتروشیمی24827210.52547/istd.31546.8.31.248faامید علیمسعودیدانشگاه سورهحسندرزیان رستمیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزهادیزراعت پیشهدانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز2021828The present study aimed to develop a model for performance coaching indices for public relations managers of petrochemical companies in the South Pars region. This applied study used exploratory content analysis to form categories including dimensions, components, and behavioral indices. A mixed-methods approach was used for data collection and analysis. In the qualitative phase, data were collected via interviews with experts in the field of coaching. The data collected in the qualitative phase were analyzed using content analysis of texts, interviews, and questionnaires with a Delphi approach. In the quantitative phase, data were collected via surveys with the network pairwise comparison questionnaire and the standard ACHIEVE performance measurement questionnaire. Twenty experts were recruited for the qualitative phase and 160 public relations managers for the quantitative phase. The results of the research showed that experts agreed on three individual, social, and organizational dimensions by consensus. Experts agreed on the indices obtained from the review of literature and interviews, which included eight individual indices, six social indices, and five organizational indices. Organizational dimension had the highest effect on performance management with a path coefficient of 4.6, followed by the individual dimension with a path coefficient of 2.55, and the social dimension with a path coefficient of 2.46. Based on path coefficient analysis in structural equations, the priority of indices (path coefficient) in the individual dimension was as follows: behavior and character (9.36), media literacy (2.33), cognitive intelligence and empowerment (7.25), personality (5.19), and accountability (8.9). The priority of indices for the social dimension was as follows: communication skills (4.28), status and position (3.26), participation (2.24), dynamism (5.19), altruism (3.17), and team planning (1.14). The obtained indices were tested for their relationship with performance components based on the ACHIEVE model. The test results showed that the path coefficients of individual, social and organizational dimensions on performance management were 0.190, 0.267, and 0.397, respectively. This means that the factors have a positive and significant effect on performance management and the developed model is approved. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی برای شاخصهای مربیگری عملکرد برای مدیران روابط عمومی شرکتهای پتروشیمی منطقه پارس جنوبی انجام شده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و در عین حال اکتشافی از نوع مقولهبندی (ابعاد ، مولفهها و شاخصهای رفتاری) میباشد. در جمعآوری و تحلیل دادهها، از روش تحقیق ترکیبی استفاده شده است. روش گرد آوری داده ها در روش کیفی مصاحبه با متخصصان حوزه مربی گری بوده و استراتژی تحلیل دادهها در روش تحقیق کیفی، تحلیل محتوای متون ، مصاحبه و پرسشنامهها با رویکرد دلفی است .ابزار جمع آوری داده ها در روش کمی نظر خواهی از طریق پرسشنامه مقایسات زوجی شبکه ای و پرسشنامه استاندارد سنجش عملکرد اچیو است.مشارکت کنندگان در روش کیفی 20 نفر متخصص و در روش کمی 160 نفر مدیران روابط عمومی میباشند. نتیجه تحقیق نشان میدهد که خبرگان بر روی سه بعد فردی، اجتماعی و سازمانی با توافق 100 درصد اجماع نظر دارند. متخصصان بر روی شاخصهای بدست آمده از ادبیات تحقیق و مصاحبه های انجام شده که در بعد فردی شامل 8 شاخص ، در بعد اجتماعی شامل 6 شاخص و در بعد سازمانی شامل5 شاخص است به اجماع نظر رسیدند. در بررسی تاثیر بر مدیریت عملکرد بعد سازمانی با ضریب مسیر 6/4 در اولویت اول تاثیر سپس بعد فردی با ضریب مسیر 55/2 و پس از آن بعد اجتماعی با ضریب مسیر 46/2 در رتبه سوم قرار دارد. در بعد فردی براساس تحلیل ضریب مسیر در معادلات ساختاری به ترتیب اولویت شاخص رفتار و منش با ضریب 9/36، شاخص سواد رسانه با ضریب مسیر 2/33، شاخص هوش شناختی و توانمندی با ضریب مسیر7/25، شاخص شخصیت با ضریب مسیر 5/19 و شاخص مسئولیتپذیری با ضریب مسیر 8/9 ، در بعد اجتماعی شاخص مهارت ارتباط با ضریب مسیر 4/28 ، منزلت و جایگاه با ضریب مسیر3/26 ، مشارکت با ضریب مسیر 2/24 ، پویا بودن با ضریب 5/19، نوع دوستی با ضریب 3/17 و برنامهریزی گروهی با ضریب 1/14 است. برای آزمون شاخصهای بدست آمده ارتباط آنها با مولفه های عملکرد براساس مدل اچیو بررسی شد. نتایج آزمون نشان داد که مقدار ضریب مسیر عوامل فردی بر مدیریت عملکرد برابر با 0.190 مقدار ضریب مسیر عوامل اجتماعی بر مدیریت عملکرد برابر با 0.267 مقدار ضریب مسیر عوامل سازمانی بر مدیریت عملکرد برابر با 0.397 میباشد. به این معنا که عوامل بر مدیریت عملکرد تأثیر مثبت و معناداری دارند و مدل طراحی شده مورد تأیید میباشد. http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/31546مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-32778312022311Metaheuristic Optimization of Competencies of Strategic Managers in State Organizationsبهینهسازی شایستگیهای مدیران راهبردی در سازمانهای دولتی از طریق الگوی فرا ابتکاری 27330310.52547/istd.31557.8.31.273faغلامرضاعباس پاشادانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوسداود کیاکجوریدانشگاه آزاد اسلامی محمدجواد تقی پوریان گیلانیدانشگاه آزاد اسلامی202194The aim of the present research was to optimize the competencies of strategic managers in state organizations. This applied research was conducted quantitatively to collect the data. A researcher-made questionnaire was used to determine the level of consensus among respondents on the priority of the proposed indicators for the competency of strategic managers. The relationship between the components of the metaheuristic model was determined by 122 senior and middle managers who were selected by random stratified sampling from the studied organizations: Tehran Governor's Office, Administrative and Recruitment Affairs Organization, Supreme Audit Court, Welfare Organization, Iran Health Insurance Organization (IHIO). Data were analyzed using the metaheuristic approach method based on genetic algorithm and decision tree, using the WEKA and RAPIDMINER software programs. Based on the results of the Shannon’s method, ethics earned the highest priority. Furthermore, 11 out of the 16 extracted factors affecting competency were selected as the optimal characteristics of strategic managers in state organizations using metaheuristic algorithms. These were knowledge competencies, skill competencies, basic competencies, psychological competencies, ethics, general competencies, interactions and communications, resource management, strategic thinking, transformism, and leadership. The findings also show that the most effective factors must be examined to identify and evaluate the competencies of strategic managers in state organizations.پژوهش حاضر با هدف بهینهسازی شایستگیها برای مدیران راهبردی سازمانهای دولتی انجام شده است این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده به روش کمی بوده است.در این پژوهش پرسشنامهای محقق ساخته جهت تعیین میزان توافق و اشتراک نظر پاسخدهندگان نسبت به اولویت نشانگرهای پیشنهاد شده برای شایستگی مدیران راهبردی و تعیین روابط عناصر و اجزای مدل با استفاده از نمونه گیری طبقه ای تصادفی بین 122 نفر از مدیران عالی و میانی سازمانهای مورد مطالعه (استانداری تهران، سازمان اداری و استخدامی کشور، دیوان محاسبات کشور، سازمان بهزیستی کشور، بیمه سلامت) اجرا گردیده است . تحلیل داده ها با استفاده از روش فراابتکاري مبتني بر الگوريتم ژنتيک و درخت تصميم و کاربرد نرم افزارهاي WEKA و RAPIDMINER انجام شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که بر مبنای نتایج تکنیک شانون بالاترین اولویت به مولفه اخلاق مداری داده شد. با توجه به نتایج از 16 مولفه موثر در شایستگی مدیران راهبردی سازمانهای دولتی، تعداد 11 عامل بهعنوان ویژگیهای بهینه انتخابشده با استفاده از الگوریتمهای فراابتکاری استخراج شد که عبارتند از: شايستگي هاي دانشي، شايستگي هاي مهارتي، شايستگي هاي اوليه، شايستگي هاي روانشناختي، اخلاق مداري، شايستگي هاي عام، تعاملات و ارتباطات، مديريت منابع، تفکر راهبردي، تحول گرايي و رهبري.همچنین نتایج نشان می دهد که در شناسایی و بررسی شایستگیهای مدیران راهبردی در سازمانهای دولتی لازم است موثرترین عوامل باید مورد بررسی قرار گیرند.http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/31557