مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-327783020211025Presenting a conceptual model of a comprehensive system of training for specific jobs of the supervisory organization Based on data theoryارائه مدل مفهومی نظام جامع آموزش مشاغل اختصاصی سازمان نظارتی مبتنی بر نظریه دادهبنیاد12310.52547/istd.31291.8.30.1faمعصومهباقریدانشگاه آزاد اسلامی سنندج فردین باتمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهرانفردین عبداللهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران202118The aim of this study was to provide a conceptual model of a comprehensive education system for the specific jobs of the regulatory organization. In terms of the type of qualitative research and research method, it was systematically derived from Strauss and Corben data. Potential research participants were all experts, elites and professors working in the specific jobs of the regulatory body. Theoretical purposive sampling was used. The number of participants was 33 people with whom a semi-structured interview was conducted and the individuals who provided the most information and data to answer the questions were selected and the interviews continued until reaching the saturation point and maximum information. Open, axial and selective coding methods, as well as MAXQDA software were used to analyze the information. The results showed: The obtained conceptual model has 673 concepts, 126 components and 18 categories and its categories include: causal conditions with categories: identification of effective factors in poor education, review of the current situation, quantitative status and qualitative factors of training, review In the job description, background conditions with categories: necessity of education, economic, social and legal factors, intervention conditions with categories: policy-making and review of job descriptions and categories of strategies, including: monitoring and evaluation, realistic needs assessment, review of training content and targeting, Implications are also with the categories: developing a comprehensive training system, motivating employees and purposeful planning.پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل مفهومی نظام جامع آموزش برای مشاغل اختصاصی سازمان نظارتی انجام شد. ازنظر نوع پژوهش کیفی و روش پژوهش نیز سیستماتیک برخاسته از دادههای استراوس و کوربن بود. مشارکتکنندگان بالقوه پژوهش را کلیه کارشناسان، نخبگان و اساتید شاغل در مشاغل اختصاصی سازمان نظارتی تشکیل می دادند. برای نمونهگیری از نوع هدفمند نظری استفاده شد. حجم مشارکتکنندگان به تعداد 33 نفر است که با آنها مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شده است و افرادی انتخاب شدند که بیشترین اطلاعات و داده را برای پاسخ به سؤالات فراهم نمودند و مصاحبهها تا رسیدن به نقطه اشباع و حداکثر اطلاعات ادامه یافت. جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی با استفاده از نرمافزار مکس کیودا استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد: مدل مفهومی بهدستآمده دارای 673 مفهوم، 126 مؤلفه و 18 مقوله است و مقولات آن شامل: شرایط علَی ( شناسایی عوامل مؤثر در ضعف آموزش، بازنگری در وضعیت موجود، وضعیت کمی و عوامل کیفی آموزش، بازنگری در شناسنامه آموزشی مشاغل)، شرایط زمینهای (ضرورت آموزش، عوامل اقتصادی، اجتماعی و قانونی)، شرایط مداخلهگر (سیاستگذاری و بازنگری در شرح وظایف) راهبردها (نظارت و ارزشیابی، نیازسنجی واقعبینانه، بازنگری در محتوای آموزش و هدفگذاری) و پیامدها (تدوین نظام جامع آموزش، ایجاد انگیزه در کارکنان و برنامهریزی هدفمند) است.http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/31291مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-327783020211025Barriers and Challenges of Managers Coaching Success in the Petrochemical Industryموفقیت مربیگری مدیران؛ موانع و چالشها16118810.52547/istd.31333.8.30.161faاکبرحسن پورعلامه طباطبایییوسفوکیلیدانشگاه تهرانسعیدجعفری نیادانشگاه علامه طباطباييرهافرهادیدانشگاه خوارزمی2021213The purpose of the current study is to identify barriers and challenges of managers coaching success in the petrochemical industry for which mixed methodology is utilized. In the qualitative section, Clarke and Braun’s (2006) thematic analysis was used to extract the indicators of such barriers; it means that by studying current studies in this regard, basic, organizing and pervasive barriers were coded. Ultimately, a 40 – item questionnaire was obtained by using thematic analysis while the third-order factor analysis with partial lease squares approach was utilized to test the questionnaire. The research population consists of 167 petrochemical managers, deputies, and heads of whom 116 were selected by using the Cochran formula and simple random sampling method while the SMART PLS software package was used to analyze data. The third-order factor analysis findings indicated weakness in communicative and problem-solving skills. Weakness in feedback providing skills, improper managerial style, lack of setting pragmatic goals and obliging to them, improper coach’s behavior and vision, coachee’s propensity to commanding style, lack of trust to coaches, lack of coachee’s motivation, improper organizational culture and unawareness, structural weakness and lack of senior managers’ support, improper HR supportive systems and lack of supports by natural culture can be seen as the barriers on managers coaching success in the petrochemical industry. Additionally, findings indicate that barriers related to coach (0.91), intra-organizational barriers (0.81), inter-organizational barriers (0.68) and barriers related to coachee (0.55) have the highest and lowest impact on managers coaching success respectively. The final result is that the barriers to managers coaching success-tested model enjoys proper validity and reliability and can be used in the petrochemical industry. هدف پژوهش حاضر شناسایی موانع و چالش های موفقیت مربیگری مدیران در صنعت پتروشیمی می باشد که بدین منظور از روش پژوهش ترکیبی استفاده شده است. در بخش کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون از طریق مرور ادبیات و نظریه ها باعث استخراج پرسشنامه ای با 40 گویه شد و جهت آزمون آن از روش تحلیل عاملی مرتبه سوم با رویکرد حداقل مجذورات جزئی استفاده شد. جامعه آماری 167 نفر از مدیران، معاونین و روسای پتروشیمی بودند که 116 نفر از آنان با استفاده از فرمول کوکران به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SMARTPLS استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی مرتبه سوم نشان داد که ضعف مهارت ارتباطی و حل مسئله، ضعف مهارت ارائه بازخورد، سبک مدیریتی نامناسب، عدم تدوین اهداف واقع بینانه و پایبندی به آن، رفتارها و نگرش نامناسب مربی، تمایل متربی به سبک دستوری، عدم اعتماد به مربیان، فقدان انگیزه متربی، فرهنگ سازمانی نامناسب و فقدان آگاهی، ضعف ساختاری و عدم حمایت مدیران ارشد، سیستم های حمایتی نامناسب مدیریت منابع انسانی و حامی نبودن فرهنگ ملی می توانند به عنوان موانع موفقیت مربیگری مدیران در صنایع پتروشیمی در نظر گرفته شوند. علاوه براین نتایج نشان داد که موانع مرتبط با مربی (91/0)، موانع درون سازمانی (81/0)، موانع برون سازمانی (68/0) و موانع مرتبط با متربی (55/0) به ترتیب دارای بیشترین و کمترین تأثیر بر موفقیت مربیگری مدیران هستند. نتيجه نهايي اينكه مدل آزمون شده موانع موفقیت مربیگری مدیران، از روايي و پايايي مناسبي برخوردار است و مي تواند در صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار گيرد.http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/31333مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-327783020211025Designing a Hybrid Model Based on Mick McFuzzy Approaches and Network Analysis Process to Evaluate the Indicators of Coaching Competencies in Tejarat Bankطراحی مدل ترکیبی مبتنی بر رویکردهای میک مک فازی و فرآیند تحلیل شبکهای برای ارزیابی شاخصهای شایستگی های مربی گری در بانک تجارت33435810.52547/istd.31344.8.30.334faسیده زبیده فلکی کلوریدانشگاه آزاد ساوهسیروستدبیریواحدعلوم و تحقیقات تهرانعلیرضا افشارنژادواحدعلوم و تحقیقات تهرانمریممجیدیواحدعلوم و تحقیقات تهران2021222by using coaching skills. However, there is no research or literature on which of the factors of coaching competencies will provide the greatest improvement in individual and organizational performance for these organizations, especially banks. The present study, which is an applied development in terms of purpose or orientation, in order to meet this challenge, comprehensively and systematically all the indicators that are effective in the field of coaching competencies through documentary study and using fuzzy Delphi method and Opinion of 10 experts Identifying and using interpretive structural modeling / Mick McFuzzy approach to regulate and direct the complexity of relationships between indicators and network analysis process method to identify indicators that improve performance in the field The coaching skills they bring to Tejarat Bank were exploited. The results showed that the "coaching mindset" cluster is more important and influential in the coaching competency indicators in Tejarat Bank than the other clusters and the "long-term performance enthusiasm" index. امروزه علاقه به اعمال سبک مربی گری در میان مدیران سازمانها در حال رشد است. سازمان ها به دنبال این روش مدیریتی هستند تا با استفاده از شایستگی های مربی گری، نیروی انسانی خود را متعهد ساخته و به بهبودعملکرد فردی و سازمانی نائل آیند. با وجود این، هیچ تحقیق یا ادبیاتی در این زمینه وجود ندارد که کدامیک از عوامل شایستگی های مربی گری بیشترین بهبود عملکرد فردی و سازمانی را برای این سازمانها به ویژه بانک ها بوجود می آورند. که در تحقیق حاضر در راستای پاسخگویی به این چالش، به صورت جامع و نظام مند تمامی شاخص هایی که در حوزه شایستگی های مربی گری موثر هستند از طریق مطالعه اسنادی و به کمک روش دلفی فازی و نظر 10 نفر از خبرگان شناسایی و با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری/ میک مک فازی جهت نظم بخشیدن و جهت دادن به پیچیدگی روابط بین شاخصها و از روش فرآیند تحلیل شبکهای به منظور شناسایی شاخصهایی که بیشترین بهبود عملکرد را در حوزه شایستگی های مربی گری برای بانک تجارت به ارمغان میآورند بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که خوشه "طرز فکر مربیگری" نسبت به دیگر خوشهها و شاخص " اشتیاق برای عملکرد بلند مدت" از اهمیت و تاثیر گذاری بیشتری در شاخصهای شایستگی های مربی گری در بانک تجارت برخوردار هستند.http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/31344مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-327783020211025Choosing the Most Desirable Manager Development Learning Methods Using TOPSIS Technique(Case study: National Iranian Oil Refining & Distribution Company (NIORDC)گزینش مطلوبترین روش یادگیری توسعه مدیران با بهرهگیری از تکنیک TOPSIS (مورد مطالعه: شرکت ملّی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران)35937610.52547/istd.31359.8.30.359faیاسمینجوادیدانشگاه مهر البرزمهدیهاسدیپردیس فارابی دانشگاه تهرانحمیدرضایزدانیپردیس فارابی دانشگاه تهران202134The present research was conducted to select desirable learning methods for managerial development based on effective criteria and dimensions using TOPSIS technique. Given the purpose, an applied method of research is used. To collect data, a survey descriptive method of research is used. The National Iranian Petroleum Refining and Distribution Company (NIORDC) was selected as the statistical population and 15 managers and experts in the field related to managers' learning and development were selected for interviews using purposive sampling. Data collection is performed using both library or documentary methods to review the literature and field study includes structured interviews, distribution and collection of the questioner. The validity of the questioner has been assessed and also approved by the experts due to its consistency with the literature. The reliability of the questioner has been approved by repeat testing. Best Worst method (BWM) as well as Expert choice software have been used for analyzing data and determining the coefficiency of influencing criteria of needs assessment methods and identification of their priorities. TOPSIS technique and Excel have been also used to determine Closeness Coefficient and the priority of each learning methods. Research Findings indicate that the game and simulation method is the most desirable learning method to implement the development programs of managers in the company.پژوهش حاضر به منظور گزينش روشهاي مطلوب يادگيري توسعه ي مديران براساس معيارها و ابعادِ اثرگذار با بهرهگيري از تكنيك TOPSIS انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری اطلاعات، توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. شرکت ملّي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران به عنوان جامعه آماري انتخاب گرديده و با استفاده از روش نمونه گيري هدف مند قضاوتی 15 نفر از مدیران و خبرگان در حوزه های مرتبط با یادگیری و توسعه مدیران برای مصاحبه برگزیده شدند. گردآوری دادهها با استفاده از دو روش کتابخانه ای یا اسنادی به منظور مرور ادبیات پژوهش و روش میدانی مشتمل بر مصاحبه های ساختاریافته، توزیع و جمعآوری پرسشنامه انجام گرفت. روایی پرسش نامه از سوی خبرگان سنجیده و از طریق تطبیق با ادبیات پژوهش مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن توسط تکرار دوباره آزمون تأیید شد. جهت تجزيه وتحليل داده ها و شناسايي وزن معيارهاي اثرگذار بر روش هاي يادگيري و تعيين اولويت آن ها از روش BWM و شناسايي ضريب نزديكي و اولويت هر يك از روش هاي يادگيري از تكنيك TOPSIS و نرم افزار Excel استفاده شد. يافته هاي پژوهش حاکی از آن است که روش بازي و شبيه سازي، مطلوب ترين روش يادگيري براي اجراي برنامه هاي توسعه ای مدیران در شرکت می باشد.http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/31359مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-327783020211025Applying a Meta-Synthesis Qualitative Approach to Provide a Model of Unlearning Outcomes in the Organizationبکارگیری رویکرد کیفی فراترکیب جهت ارائه الگوی پیامدهای یادگیری زدایی در سازمان24025610.52547/istd.31382.8.30.240faرویاشاکریدانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات2021321Organizational learning and unlearning have attracted the attention of many researchers and this has become an important element of innovation and processes of sustainable individual and organizational change. This study aims to identify the consequences of organizational unlearning using the meta-synthesis method. In line with this method, after filtering the articles, finally, 40 researches that directly dealt with the implications of organizational unlearning implications entered the analysis stage in Maxqda software. After the integration step, 28 distinct codes were identified, and among the identified codes were; Outputs of innovation with 6 references, unlearning and organizational flexibility with 4 references, and radical innovation and overall performance with 3 references had the highest number of references in research texts, respectively. At higher levels of abstraction, codes were categorized into 11 concepts and finally into 6 categories (innovative capabilities, competitive value chain promotion, organizational entrepreneurship, organizational agility and transformation, participatory knowledge management, and human resource empowerment).یادگیری زدایی سازمانی توجه محققان بسیاری را معطوف خود نموده است و این مهم به عنصر مهم نوآوری و فرآیندهای تغییرات پایدار فردی و سازمانی تبدیل شده است. هدف پژوهش حاضر شناسایی پیامدهای یادگیری زدایی سازمانی با استفاده از روش فراترکیب است. در راستای این روش پس از فیلتر مقالات، در نهایت تعداد 40 تحقیق که بطور مستقیم به موضوع پیامدهای یادگیری زدایی سازمانی پرداخته بودند وارد مرحله تحلیل در نرم افزار مکس کیودا شدند. پس از مرحله تلفیق تعداد 28 رمز متمایز شناسایی، و از بین رمزهای شناسایی شده رمزهای؛ خروجی های نوآوری با 6 ارجاع، یادگیری مجدد و انعطاف-پذیری سازمانی با 4 ارجاع، و نوآوری رادیکال و عملکرد کلی با 3 ارجاع به ترتیب بالاترین تعداد ارجاعات را در متون پژوهشی داشتند. در سطوح انتزاع بالاتر رمزها در قالب 11 مفهوم و در نهایت در قالب 6 مقوله (توانمندی های نوآورانه، ارتقاء موضع رقابتی در زنجیره ارزش، کارآفرینی سازمانی، چابکی و تحول سازمانی، مدیریت دانش مشارکتی، و توانمندسازی منابع انسانی) قرار داده شدند. http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/31382مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-327783020211025Analysis and Identification of General and Specialized Competencies of Financial Expert with Development Approach (Case Study: Day Bank)واکاوی و شناسایی شایستگی های عمومی و تخصصی کارشناسان مالی با رویکرد توسعهای (مطالعه موردی : بانک دی)0010.52547/istd.31384.8.30.0faمنصورهچهاردولیدانشگاه آزاد اسلامی- واحد کرجزهرالبادیدانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقاتفاطمهپرسته قمبوانیدانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقاتمژگانعبدالهیدانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات2021321Financial experts have a key role in the informed decision-making of managers in the strategic plans of banks, therefore, the performance of this group of experts is particularly sensitive. With this in mind, this article identifies the competencies of financial experts in the field of banking. According to the nature and purpose of this research, its approach is qualitative and has been done with the method of Grounded Theory and Charms structuralist design. The statistical population of the research includes all financial experts working in the financial department of Bank Day Total: liquidity management and management accounting). Research tools include semi-structured interviews, notebooks and tape recorders. The data of this study are the result of interviews with 30 financial experts who were selected by snowball sampling method (sampling was continued until the theoretical saturation stage in the collected information). The text of the interviews, which included 33 hours of individual interviews with the research sample, was Implemented and analyzed by theme analysis method. A total of 79 competencies were identified as required competencies for Bank Day financial experts in the form of 12 sub-categories and 4 main categories with individual, interpersonal, basic and general knowledge titles. Job, technical and key job knowledge and finally in two dimensions of specialized and general competencies were determined and defined.کارشناسان مالی نقش کلیدی در تصمیم سازی آگاهانه مدیران در برنامه های استراتژیک بانک ها دارند،به همین دلیل عملکرد این دسته از کارشناسان از حساسیت ویژه ای برخوردار است.با عنایت به این مسئله،این مقاله به شناسایی شایستگی های کارشناسان مالی در حوزه بانکی می پردازد.با توجه به ماهیت و هدف این پژوهش،رویکرد آن کیفی و با روش نظریه داده بنیاد و طرح ساختارگرای چارمز انجام شده است.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارشناسان مالی شاغل در معاونت مالی (اداره خزانه و اوراق بهادار،اداره حسابداری کل،مدیریت نقدینگی و حسابداری مدیریت) و رؤسای شعب بانک دی است.ابزار پژوهش شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته،دفترچه یادداشت و ضبط صوت است.داده های این پژوهش حاصل مصاحبه با 30 نفر از کارشناسان مالی است که با روش نمونه گیری گلوله برفی(نمونه گیری تا مرحله اشباع نظری در اطلاعات گردآوری شده ادامه یافت)انتخاب شدند.متن مصاحبه ها که شامل 33ساعت مصاحبه انفرادی با نمونه پژوهش بود،پیاده سازی و با روش تحلیل مضمون(تم)تحلیل شدند.در مجموع 79شایستگی به عنوان شایستگی های مورد نیاز برای کارشناسان مالی بانک دی شناسایی شد که در قالب 12مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی با عناوین فردی،میان فردی،دانش پایه ای و عمومی شغل،دانش فنی و کلیدی شغل،و نهایتاً در دو بعد شایستگی های تخصصی و عمومی تعیین و تعریف گردیدند. http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/31384مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-327783020211025In Search of an Effective Framework for the Professional Development of Primary School Principalsارائه چارچوب توسعه حرفه ای مدیران مدارس ابتدایی 10913310.52547/istd.31395.8.30.109faعصمتالزامیدانشگاه علامه طباطباييعباسعباسپوردانشگاه تهرانعلیخورسندی طاسکوهدانشگاه وسترن اونتاریو کاناداجوادپورکریمیدانشگاه خوارزمیحمیدرحیمیاندانشگاه مریلند آمریکا202146The present study is qualitative research with a phenomenological approach that has been conducted to identify the dimensions and components of professional development of primary school principals and to develop its framework. The statistical population of the study was the principals of public primary schools in Tehran in the academic year of 2019-2020. In two stages of sampling, samples were selected by quota and then purposive sampling methods. Semi-structured interviews were used to collect data. The interview continued until the data exploration and data collection process reached a theoretical saturation point after interviewing 14 people. Data were analyzed by open and axial coding steps. Two methods of verifying the interviewees and verifying an external expert were used to control the validity. Two methods of verifying the interviewees and verifying an external expert were used to control the validity. To determine the reliability, two methods of reviewing the writings and also the method of recoding were used. The agreement was calculated in the coding homogeneity and the agreement coefficient was 86%. Findings showed that the professional development framework for primary school principals has 3 dimensions, 14 components with 117 indicators which include: the content dimension of professional development (with components of general management knowledge, specialized management knowledge, interactive skills, resource management skills, professional skills, personal inclinations, managerial attitude, physical and mental ability and intellectual ability), the dimension of the professional development process (with the components of self-development actions and developer relations) and the dimension of organizational requirements (with the components of knowledge acquisition and acquisition of skills, modification of selection and appointment methods of managers, improvement of organizational structure and processes). پژوهش حاضر یک پژوهش کیفی با رویکرد پدیدار شناسانه است که جهت شناسایی ابعاد و مؤلفه های توسعه حرفه ای مدیران مدارس ابتدایی و تدوین چارچوب آن انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، مدیران مدارس دولتی مقطع ابتدایی شهر تهران درسال تحصیلی 99-98 بودند. طی دو مرحله نمونه گیری، با روش های نمونه گیری سهمیه ای و سپس هدفمند نمونه ها انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته به کار گرفته شد . مصاحبه تا جایی ادامه یافت که فرایند اکتشاف و جمع آوری داده ها پس از مصاحبه با 14 نفر به نقطه اشباع نظری رسید. با انجام مراحل کدگذاری باز و محوری ، داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از دو روش تأیید مصاحبه شوندگان و تأیید یک خبره بیرونی برای کنترل روایی استفاده شد. برای تعیین پایایی نیز از دو روش بررسی مجدد نوشته ها و نیز از روش کدگذاری مجدد استفاده گردید. توافق در همسانی کدگذاری ها محاسبه شد و ضریب توافق 86% به دست آمد. یافته های پژوهش نشان داد که چارچوب توسعه حرفه ای برای مدیران مدارس ابتدایی دارای 3 بُعد، 14 مؤلفه با 117 نشانگر است که شامل بُعد محتوای توسعه حرفه ای ( با مؤلفه های دانش مدیریت عمومی، دانش مدیریت تخصصی، مهارت تعاملی، مهارت مدیریت منابع، مهارت حرفه ای، تمایلات فردی، نگرش مدیریتی، توانایی جسمی و روانی و توانایی فکری و ذهنی)، بُعد فرایند توسعه حرفه ای (با مؤلفه های اقدامات خود-توسعه ای، روابط توسعه دهنده) و بُعد الزامات سازمانی ( با مؤلفه های زمینه سازی دانش افزایی و کسب مهارت، اصلاح روشهای انتخاب و انتصاب مدیران، بهبود ساختار و فرایندهای سازمانی) می باشد.http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/31395مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-327783020211025Design and Validation of Strategic Training Model to develop Human Resources in the Automotive Industry (Case study: Saipa Automotive Group)طراحی و اعتبارسنجی الگوی آموزش راهبردی با هدف توسعه منابع انسانی در صنعت خودروسازی (مورد مطالعه : گروه خودرو سازی سایپا) 30733310.52547/istd.31410.8.30.307faمحمدعلیبرجی خانی اوانکیاد اسلامي واحد تهران واحد جنوبعصمت مسعودی ندوشندانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران واحد جنوبزهراطالبدانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران واحد جنوبنیرهشاه محمدیسازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشي2021421The present study was conducted to design a strategic training model and explain its role in human resource development. This research is applied research that has used the mixed exploratory method as the research method. The community of participants in the quality section of 27 people and a small number of 400 experts in the field of training and development of human resources and strategy of Saipa Automotive Group has been used as a participant. Purposeful sampling method was used in qualitative and stratified random section in the quantitative section. Data collection tools in the qualitative part included semi-structured interviews and in the quantitative part included a researcher-made questionnaire. Excel data were used for data analysis in the qualitative part and AMOS and 19SPSS software were used for the quantitative part. Data analysis method In the qualitative part, including the basic data method(Grounded Theory) (open, axial and selective coding) in the quantitative part, the method of path analysis, Pearson correlation and factor analysis have been used. The results of this research in the qualitative part led to the formation of a strategic training model to develop human resources in Saipa Automotive Group and in a quantitative part, the impact of the strategic training model in explaining human resource development was investigated. The results show that strategic training has a direct and significant effect on factors such as personal development and empowerment, knowledge sharing and improving individual performance and employee well-being. These results confirm the compliance of this study with previous research. The findings of this study can provide practical and operational tools for the development of human resources in the Saipa Automotive Group. پژوﻫش حاضر با ﻫدف طراحي الگوي آموزش راهبردی و تبیین نقش آن در توسعه منابع انسانی انجام شده است. اين پژوﻫش از نوع تحقيقات كاربردي مي باشد كه از روش آميخته از نوع اكتشافي به عنوان روش پژوﻫش استفاده كرده است. جامعه آماری در بخش کیفی27 نفر و کمی 400 نفر از متخصصان حوزه آموزش و توسعه منابع انسانی و استراتژی گروه خودروسازی سایپا به عنوان مشارکت کننده استفاده شده است.از روش نمونه گیری هدفمند در بخش کیفی و تصادفی طبقه ای در بخش کمی استفاده شده است . ابزار جمع آوري داده ها در بخش کیفی شامل مصاحبه نيمه ساختاريافته و در بخش كمي شامل پرسشنامه محقق ساخته بود. براي تجـزيه و تحليل داده ﻫا در بخش كیفی از نرم افزار excel و كمي از نرم افزار AMOS و 19SPSS استفاده شد. روش تجزيه و تحليل داده ﻫا در بخش كيفي شامل روش داده بنياد (كدگذاري باز، محوري و انتخابي)در بخش کمی از روش تحليل مسير، ﻫمبستگي پيرسون و تحلیل عاملی استفاده شده است. نتايج اين پژوﻫش در بخش كيفي منجر به شكل گيري الگوي آموزش راهبردی با هدف توسعه منابع انسانی در گروه خودرو سازی سایپا شد و در بخش كمي تاثیر الگوی آموزش راهبردی در تبین توسعه منابع انسانی مورد بررسي قرار گرفت كه نتايج آن حاكي از تأثير مثبت الگوي آموزش راهبردی بر توسعه منابع انساني بود. يافته ﻫاي اين پژوﻫش مي تواند دﻻلت ﻫاي كاربردي و عملياتي در راستاي توسعه منابع انساني در گروه خودرو سازی سایپا ارائه دﻫد. http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/31410مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-327783020211025Presenting a Model of managers' Competencies in Complex Organizationsارائه الگوی شایستگی های مدیران در سازمان های پیچیده19922310.52547/istd.31418.8.30.199faسید رضا رضوی سعیدیدانشگاه تربيت مدرس2021428Today organizations are more complex than in the past, and managers need to acquire new and important competencies to help organizations achieve their goals. The purpose of this study is to provide a model of managers' competencies in complex organizations, which is applied research. This research has been done in two phases, in the first phase, the model is designed and in the second phase, its validation is done. In the first stage of the first phase, based on the frequency of complexities observed in the research literature and by systematically studying the theoretical foundations and also based on interviews with experts, three types of structural, technological, and environmental complexity were considered as the basis for evaluating organizational complexity. In the second stage, which had a quantitative approach and the goal was to identify and select a complex organization, a 21-item questionnaire was designed and its validity was confirmed by experts, and its reliability was confirmed by calculating Cronbach's alpha and distributed among 291 middle managers of the municipality. A one-sample, complex organization t-test was selected. In the next stage, which had a qualitative approach, a semi-structured interview was conducted with 18 experts who were selected by the snowball method, and the initial model of managers' competencies appropriate to any complexity was obtained. In the fourth stage, which had a quantitative approach, a questionnaire was designed based on the initial model and distributed among 5 experts by the Delphi method and after performing three round trip steps, the modified model was obtained. In the second phase of the research, which aimed to validate the modified model and had a quantitative approach, a questionnaire was designed based on the modified model. and distributed among 15 organizational experts, including municipal managers with at least a master's degree and a history of more than twenty-five years, and by calculating the relative content validity coefficient, the final model of managers' competence was developed for any complexity.امروزه سازمان ها نسبت به گذشته بسیار پیچیده شده اند و لازم است مدیران شایستگی های جدید و مهمی را کسب کنند تا بتوانند سازمان ها را در رسیدن به اهداف خود یاری دهند. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی شایستگی های مدیران در سازمان های پیچیده می باشد که پژوهشی کاربردی محسوب می شود. این پژوهش در دو فاز صورت گرفته است که در فاز اول طراحی مدل و در فاز دوم اعتبار بخشی آن صورت گرفته است. در اولین مرحله از فاز نخست، بر اساس فراوانی پیچیدگی های مشاهده شده در ادبیات تحقیق و با مطالعه سیستماتیک مبانی نظری و همچنین بر اساس مصاحبه با خبرگان، سه نوع پیچیدگی ساختاری، فناوری و محیطی، مبنای ارزیابی پیچیدگی سازمان در نظر گرفته شد. در مرحله دوم که رویکردی کمی داشت و هدف آن شناسایی و انتخاب سازمان پیچیده بود، پرسشنامه ای 21 سوالی طراحی شد و روایی آن با نظر خبرگان و پایایی آن با محاسبه آّلفای کرونباخ تایید گردید و دربین291 نفر از مدیران میانی شهرداری توزیع شد که با انجام آزمون تی یک نمونه ای، سازمان پیچیده انتخاب گردید. در مرحله بعد که رویکردی کیفی داشت با 18نفر از خبرگان که با روش گلوله برفی انتخاب شده بودند، مصاحبه ای نیمه ساختاریافته انجام شد و مدل اولیه شایستگی های مدیران متناسب با هرنوع پیچیدگی، حاصل شد. در مرحله چهارم که رویکردی کمی داشت بر اساس مدل اولیه، پرسشنامه ای طراحی گردید و دربین 5 نفر از خبرگان به روش دلفی توزیع شده و بعد از انجام سه مرحله رفت و برگشت، مدل اصلاح شده حاصل گردید. در فاز دوم پژوهش که هدف آن اعتبار بخشی مدل اصلاح شده بود و رویکردی کمی داشت، بر اساس مدل اصلاح شده پرسشنامه ای طراحی شد و دربین 15 نفر از خبرگان توزیع گردید و با محاسبه ضریب نسبی روایی محتوا، مدل نهایی شایستگی مدیران متناسب با هر نوع پیچیدگی تدوین شد.http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/31418مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-327783020211025The Relationship between Stress Management Training and Employees Self-Efficacyرابطهی آموزش مدیریت استرس با خودکارآمدی كاركنان28330610.52547/istd.31448.8.30.283faنسریناسدیدانشگاه آزاد اسلامي تهران جنوب (مجتمع ولیعصر (عج))امینه احمدیدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوباسدالهعباسیدانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات2021524The purpose of this study was to provide a model of stress management training and its relationship with employees' self-efficacy. In terms of applied purpose, this research was a combination of exploratory data (qualitative and quantitative) and in terms of research implementation, it was a grounded theory approach (qualitative stage) and in terms of quantity, it was a cross-sectional survey. The study population in the qualitative section includes Professors and academic experts (psychology and social medical management specialists), according to the entry and exit criteria in the qualitative section and in the quantitative section including experts and managers who had taken stress management training. Sample size and sampling method in qualitative part based on the principle of theoretical saturation of 12 people using purposive sampling method and in quantitative part according to Cochran's formula 220 employees of Zanjan, Qazvin and Mazandaran Universities of Medical Sciences and the Ministry of Health and Medical Education in 2020 using a multi-stage sampling method. To collect data, a semi-structured interview method and a researcher-made questionnaire were used and in a quantitative section of the General Schwarvar and Jerosalm General Self-efficacy questionnaire (1992).To evaluate the validity and reliability of qualitative section data, credibility, conformability and transferability criteria were used. content validity and the opinion of several experts were used to confirm the validity of the tool in the quantitative part. The reliability of the questionnaires was calculated according to Cronbach's alpha formula. Cronbach's alpha coefficient of the researcher-made education questionnaire was 0.84 and Cronbach's alpha coefficient of 0.81 self-efficacy questionnaire, indicating that research tools have desirable reliability.
In the qualitative part, the content analysis of the interviews was used to analyze the data, using the coding method (open, axial and selective coding), confirmatory factor analysis, heuristic factor analysis, structural equations and descriptive statistics were used. Then regression analysis was used to measure the relationship between coping methods with self – efficacy. The results showed that to deal with stressful situations, three basic strategies of problem-focused coping strategy, emotion-focused coping strategy and avoidance-focused coping strategy can be used for the stress management training model. In general, the components presented to deal with stressful situations have the necessary and appropriate validity, and all three main components (problem-focused coping strategy, emotion-focused coping strategy and avoidance-focused coping strategy) were in a good position to explain and fit.In this research, the questionnaire of coping with stressful conditions was valid and approved. Strategies for coping with stressful situations had a different effect on people's self-efficacy, so that problem-oriented coping strategy had a significant positive relationship with self-efficacy and the effect of problem-oriented coping strategy was on incremental self-efficacy (P <0.05). In other words, the more emphasis is placed on problem-oriented coping strategy, the more self-efficacy of individuals increases, and in contrast to emotion-focused coping strategy and avoidant-centered coping strategy has a negative and decreasing relationship with self-efficacy (P <0.05), As the emotion-focused coping strategy and avoidance- focused coping strategy highlighted ,the self - efficacy of individuals also decreasedهدف كلي اين پژوهش ارائه الگوی آموزش مدیریت استرس و رابطه آن با خودکارآمدی کارکنان است . جامعه آماري اين پژوهش، شامل مدیران و کارکنان سازمانهای دولتی در سال 1399است. در این پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند تعداد 220نفر به عنوان حجم نمونه استفاده شد به نحوی که در بخش کیفی از روش نمونه گیری هدفمند و بر اساس ملاک ورود (متخصصان و صاحب نظران با حداقل5 سال سابقه کارکه دوره آموزش مدیریت استرس را گذرانده اند) انتخاب شده اند.ابزارهای اندازه گیری در این پژوهش دو پرسشنامه استانداردوهنجاریابی شده شامل پرسشنامه استانداردمقابله باشرایط پراسترس توسط اندلروپارکر(1990)، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شوارترز و جروسالم (1992) بوده است.بعد از جمع آوري دادههاي پژوهش،اطلاعات و نتايج به دست آمده بااستفاده ازآمار توصيفي(ميانگين وانحراف معیار)و آمار استنباطي( تحليل رگرسیون) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. نتايج نشان دادكه راهبردهای مقابله با شرایط پر استرس بر خودکارآمدی افراد تاثیر متفاوتی دارند به نحوی که راهبرد مقابله مسئله مدار با خودکارآمدی رابطه مثبت معناداری دارد و اثر راهبرد مقابله مسئله مدار بر خودکارآمدی افزایشی است (05/0< p ) .به معنای دیگر هرچه برراهبرد مقابله مسئله مدار تاکید شود، خودکارآمدی افراد هم افزایش مییابد و در مقابل راهبرد مقابله هیجان مدار و راهبرد مقابله اجتناب مدار با خودکارآمدی رابطه منفی و کاهشی دارد (05/0< p ) به نحوی که هرچه برراهبرد هیجان مدار و راهبرد مقابله اجتناب مدار تاکید شود، خودکارآمدی افراد هم کاهش مییابد.http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/31448مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-327783020211025Typology of Workplace Learning Cultures in Iranian Organizationsگونهشناسی فرهنگهای یادگیری محیط کار در سازمانهای ایرانی18919810.52547/istd.31456.8.30.189faسعیدصفایی موحددانشگاه خوارزميمحمدحاجی زاددانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات2021528This study aimed at identifying learning cultures in various workplaces through an emergent grounded theory study. To gather data, in-depth interviews were conducted on 98 employees of small to large companies to reach a vast breadth and depth of data. For purpose of inclusiveness, a maximum variation strategy was adopted for sampling to select participants purposively from manufacturing, business and service companies. The data were thematically analyzed at two levels, namely initial and secondary coding. To establish credibility, two dominant strategies were continuously used as member check and peer debriefing and external auditing. Consequently, a tripartite typology emerged to represent learning culture in various enterprises based on three criteria: management approach, peers' reaction, promotion expectancy. To sum up, in a malignant learning culture, bad working habits are learned and shared by staff, and commitment to work is gradually minimized to its lowest possible point. In a deterministic learning culture, a neutral learning climate dominates the workplace as staffs perceive no link between self-development and job promotion. Finally, in a demanding learning culture, people may clearly view the sensible link between competency development and job promotion, so they try their utmost to keep up with the latest developments in their field to avert the risk of demotion or job loss. The study suggests that if enterprises plan to achieve and keep a competitive edge, they should focus firmly on creating a demanding workplace learning culture. هدف اصلی این پژوهش شناسایی انواع فرهنگهای یادگیری محیط کار در سازمانهای ایرانی میباشد. روش تحقیق گراندد تئوری از نوع کلاسیک است که توسط گلیزر مطرح شده است. برای جمع آوری دادهها، 98 نفر از کارکنان سازمانهای تولیدی، خدماتی و بازرگانی در سه بخش دولتی، خصوصی، و خصولتی در طول یک دوره 4 ساله مورد مصاحبه قرار گرفتند. مصاحبهها از نوع نیمهساختاریافته یا عمیق بود، به طوری که چند سوال کلی از تمامی شرکتکنندگان در پژوهش پرسیده شد و سوالات بعدی بر اساس شرایط مصاحبه و دادههای کسب شده مطرح میشدند. نمونهگیری در پژوهش حاضر به صورت هدفمند و با به کارگیری دو راهبرد نمونه گیری با حداکثر تنوع و نمونهگیری نظریهای انجام شده است. نهایتاً دادههای حاصل نیز به طور مستمر با استفاده از دو راهبرد بازبینی اعضاء و ممیزی همکاران اعتباربخشی شدند. تحلیل دادههای این پژوهش بر اساس چارچوب گراندد تئوری کلاسیک (گلیزی) در دو گام کدگذاری جوهری و کدگذاری نظریهای صورت پذیرفت. براساس تحلیلهای صورت گرفته، انواع فرهنگهای یادگیری در سازمانهای ایرانی به شرح ذیل می باشند: فرهنگ یادگیری بازدارنده، فرهنگ یادگیری جزمگرایانه، و فرهنگ یادگیری الزامآور. عوامل موثر در شکل گیری این فرهنگ ها را میتوان رویکرد مدیران، نگرشهای همکاران و انتظار نسبت به ارتقاء در محیط کار دانست.http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/31456مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-327783020211025Presenting the Competency Model of Financial Managers in the National Iranian Oil Companyارائه الگوي شایستگی مدیران مالی در شرکت ملی نفت ایران22423910.52547/istd.31464.8.30.224faعلیرضا افشارنژاددانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم تحقيقاتمرضیهشعبانیدانشگاه ازاد اسلامي واحد ساوهزین العابدینامینی سابقآزاد اسلامي واحد علوم تحقيقاتاحسانسادهدانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم تحقيقات202163In this study, a model for the competence of financial managers in the National Iranian Oil Company was designed. Therefore, this study is applied in terms of purpose, qualitative in terms of approach and exploratory and descriptive survey in terms of method. Data analysis was performed in two parts. In the first part, the pattern dimensions were identified using the theme analysis method, then in the second part, the Delphi method was used to confirm the proposed model. Therefore, in the present study, two groups of society were studied. 1. The statistical population of the theme analysis method, which included senior managers, deputies, heads and financial experts in the National Oil Company. The sampling method in this section was purposeful and performed by the snowball method. 2. The statistical population of the Delphi method included 20 experts, heads and specialists in the field of financial management of the oil company. The sampling method in this section was based on the selection of individuals based on expertise and experience. The information of the first part was collected through interviews and the second part was collected through a questionnaire. Based on the research findings, 26 components were identified and approved in the form of 4 dimensions for the competence of the financial managers of the oil company. The four dimensions include technical skills, leadership skills, individual skills, and business skills. It seems that the model and the results of the research can be effective in the proper selection of financial managers and their growth and development.در این پژوهش، یک الگو برای شایستگی مدیران مالی در شرکت ملی نفت ایران، طراحی شد. لذا، این مطالعه از نظر هدف کاربردی، از نظر رویکرد، کیفی و از نظر روش، اکتشافی و توصیفی–پیمایشی است. تجزیهوتحلیل دادهها در دو بخش صورت گرفت. در بخش اول با کمک روش تحليل مضمون ابعاد الگو شناسایی شد، سپس در بخش دوم به منظور تأیید اعتبار الگوی پیشنهادی از روش دلفی، استفاده شد. از این رو، در تحقیق حاضر، دو دسته جامعه مورد مطالعه قرار گرفت. 1. جامعه آماری روش تحلیل مضمون که شامل مدیران ارشد، معاونین، رؤسا و خبرگان در حوزه مالی در شرکت ملی نفت و شرکتهای تابعه، بودند. روش نمونهگیری این بخش به صورت هدفمند و گلوله برفی، بود. 2. جامعه آماری روش دلفی شامل 20 نفر از خبرگان، رؤسا و متخصصان در حوزه مدیریت مالی شرکت نفت، بود. روش نمونهگیری در این بخش، براساس انتخاب افراد برمبنای خبرگی و تجربه بود. اطلاعات بخش اول از طریق مصاحبه و بخش دوم با کمک پرسشنامه گردآوری شدند. براساس یافتههای پژوهش، تعداد 26 مؤلفه در قالب 4 بعد برای شایستگی مدیران مالی شرکت نفت، شناسايي و تأیید شدند. ابعاد چهارگانه شامل، مهارتهای فنی، مهارتهای رهبری، مهارتهای فردی و مهارتهای تجاری، است. به نظر میرسد مدل و نتایج حاصل از تحقیق میتواند در انتخاب مناسب مدیران مالی و رشد و توسعه آنها مؤثر باشد.http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/31464مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-327783020211025Designing a Marketing and Advertising Model of the Institute of Education and Human Resources Developmentطراحي مدل بازاریابی و تبليغات مؤسسات ارائه دهنده خدمات آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی 25728210.52547/istd.31512.8.30.257faاحمدشانیاندانشگاه آزاد اسلامي واحد همدانرضاشافعیدانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقاتتحفهقبادي لموكيدانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقاتبهروزبیاتدانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقاتمرضیهبیاتدانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات2021727The present study was conducted using the qualitative approach and the grounded theory method to design the marketing model of the Institute of Education and Human Resources Development. The study population included the managers of educational institutions who were selected through purposive sampling. The data was collected through interviews. The findings showed that factors such as identifying large organizations and industries and knowing their issues and problems, skills of the staff of the educational institution, staffs’ motivation, strong databases, use of new educational technologies, proper packaging of educational services, attractive ancillary services in the institution, providing examples successful previous work, experienced instructors, having educational standards, appropriate training environment, customer satisfaction system, competitors, political, social and biological crises and prices affect marketing the Institute of Education and Human Resources Development. In the research model, increasing revenue, developing a brand, increasing power in developing instructors and educators, and developing national credibility were the consequences of the use of appropriate strategies for marketing the Institute of Education and Human Resources Development.مطالعه حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و روش تئوری زمینه ای برای طراحی مدل بازاریابی مؤسسات ارائه دهنده خدمات آموزش و توسعه منابع انسانی انجام شد. جامعه مورد مطالعه شامل مدیران مؤسسات ارئه دهنده خدمات آموزشی و توسعه منابع انسانی بود که از طریق نمونه گیری هدفمند شناسایی و انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه ها جمع آوری شد. یافته ها حاکی از آن است که عواملی نظیر شناخت سازمان های بزرگ و صنایع و دانستن مسائل و مشکلات آنها، مهارت های کارکنان موسسات آموزشی، انگیزه کارکنان موسسه، بانک های اطلاعاتی قوی ، استفاده از فناوری های نوین آموزشی، بسته بندی مناسب خدمات آموزشی، خدمات جانبی جذاب در موسسه، ارائه نمونه های موفق کارهای قبل، مدرسان باتجربه، برخورداری از استانداردهای آموزشی، مناسب بودن فضای آموزش ، سیستم تامین رضایت مشتری ، اعتبار مدارک و اخذ مجوزهای موسسه، شناخت رقبا ، شرایط اقتصادی جامعه و مردم، بحران های سیاسی، اجتماعی و زیستی و قیمت ها از جمله عوامل اصلی تأثیرگذار بر بازاریابی مؤسسات آموزش و توسعه منابع انسانی می باشند. در مدل تحقیق، افزایش درآمد، توسعه برند، افزایش قدرت در توسعه مدرسان و مربیان و توسعه اعتبار ملی، از پیامدهای به کارگیری راهبردهای مناسب برای بازاریابی مؤسسه آموزش و توسعه منابع انسانی استخراج گردید.http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/31512مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-327783020211025Designing a Model for Developing the Competencies of Iranian Managers in Governmental Organizations with Emphasis on Islamic Management: A Qualitative Research in Educationطراحی الگوی توسعه شایستگیهای مدیران ایرانی اسلامی در سازمانهای دولتی : پژوهشی کیفی در آموزش و پرورش477210.52547/istd.31331.8.30.47faحسینخنیفردانشگاه تهرانصلاح الدینابراهیمیدانشگاه تهرانفائزه محمداسمعیلیدانشگاه شهید رجاییبهمنغلامیدانشگاه تهران2021212Managers need to have the capabilities and abilities to lead them to a successful performance that not only meets internal needs but also be able to direct external needs. And in any society, the educational system is an important and significant part. This institution is the basis for intellectual growth and development and the basis for maturity and realization of human capacities. Therefore, education managers must have the necessary competencies to do this successfully. Therefore, the present study was designed to develop a model for developing the competencies of Iranian Islamic managers in government organizations with an emphasis on Islamic management in education. To conduct the research, a qualitative approach of phenomenological type and grand theory method was used to conduct the research. The study population was all experts, professors and senior managers in the field of human resources and Islamic management in education, and 19 people were interviewed using purposive sampling. The research tool was a semi-structured interview. Coding method was used to analyze the qualitative findings. The results showed that "development of Islamic competencies and development of leadership and managerial competencies" as a central category, "succession, continuous evaluation, continuous training and learning and talent management" as causal conditions, "learner-centeredness" Organization (learning organization), justice in the selection, appointment and promotion, planning and program-oriented and career development "as strategies, categories of" organizational culture and staff group "as a platform," Islamic attitude to Management, human resources, and organizational structure were introduced as intervening conditions, and the development of the competencies of Iranian-Islamic managers in government organizations can have positive individual and organizational consequences in education. If the managers of education are developed by using the competencies and according to the appropriate Iranian Islamic model, and have sufficient knowledge and skills, the organization will be able to achieve the goals of the organization by raising the morale of the employees and motivating them to work and work. Spend fewer resources and better quality and increase the productivity of the organization. مدیران لازم ست از قابلیت ها و توانایی های برخوردار باشند که منجر به عمکلرد موفق آنها شود که نه تنها نیازهای داخلی را پاسخ دهند بلکه بتوانند نیازهای بیرونی را نیز هدایت کنند. و در هر جامعه ای نظام آموزشی بخش مهم و حائز اهمیتی بشمار می رود. این نهاد، زمینه ساز رشد و توسعه فکری و زمینه ساز بلوغ و تحقق ظرفیت-های انسانی است. بنابراین مدیران آموزش وپرورش باید از شایستگی های لازم برای انجام موفقیت آمیز این مهم، برخوردار باشند. لذا پژوهش حاضر با هدف تدوين الگوی توسعه شایستگی های مدیران ایرانی اسلامی در سازمان های دولتی با تأکید بر مدیریت اسلامی در آموزش وپرورش طراحي شد. برای انجام پژوهش از برای انجام پژوهش از رويکرد کیفی از نوع پدیدارشناسی و با روش گرانددتئوری استفاده گرديد. جامعه پژوهش، کلیه صاحبنظران، اساتید و مدیران ارشد حوزه منابع انسانی و مدیریت اسلامی در آموزش و پرورش بود که با استفاده از نمونهگیری هدفمند با 19 نفر از آنها مصاحبه شد. ابزار پژوهش مصاحبه نيمه ساختاريافته بود. برای تجزیه و تحلیل یافته های کیفی از روش کدگذاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد "توسعه شایستگی های اسلامی و توسعه شایستگی های رهبری و مدیریتی" به عنوان مقوله محوری، "جانشین پروری، ارزیابی مستمر، آموزش و یادگیری مستمر و مدیریت استعداد" به عنوان شرایط علی، " یادگیرنده محور بودن سازمان (سازمان یادگیرنده)، عدالت گرایی در گزینش، انتصاب و ارتقا، برنامه ریزی و برنامه محوری و توسعه کارراهه شغلی" به عنوان راهبردها، مقوله های " فرهنگ سازماني و گروه کارکنان" به عنوان بستر، " نگرش اسلامی به مدیریت و منابع انسانی و ساختار سازمانی" به عنوان شرایط مداخلهگر مطرح شدند و توسعه شایستگی های مدیران ایرانی اسلامی در سازمان های دولتی می تواند پیامدهای مثبت فردی و سازمانی در آموزش و پرورش داشته باشد. اگر مديران آموزش و پرورش با استفاده از شایستگیها و بر اساس الگوی مناسب اسلامی ایرانی توسعه یابند، و داراي دانش و مهارت کافي باشند، سازمان با بالا بردن روحيه کارکنان و ايجاد انگيزه کار و فعاليت در آنها قادر خواهد بود هدفهای سازمان را با صرف منابع کمتر و کيفيت بهتر تحقق بخشد و بهرهوری سازمان را افزايش دهد.http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/31331مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-327783020211025Providing a Model to develop a model for school principals based on a competency-based approach (Case Study: Tehran Secondary Schoolطراحی الگوی توسعه مدیران مدارس براساس رویکرد شایستگی محور (مورد مطالعه : مدارس دوره دوم مقطع متوسطه شهر تهران) 7310810.52547/istd.31103.8.30.73faمژگان فرهادفردانشگاه آزاد اسلامي واحد دماوندابوالقاسم دلخوش کسماییدانشگاه علامه طباطباییمحمودصفریدانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات2020721The present study is the design of a model for the development of school principals based on a competency-based approach (Case study: secondary schools in Tehran). The method of this research is applied in terms of purpose and has been done by the exploratory method. The data collection method is mixed (quantitative and qualitative) and the data collection tool is interviews with experts by conducting specialized interviews using the Delphi method and a questionnaire. After executing the questionnaire, data analysis in the qualitative part by coding method (open, axial and selective) and in the quantitative part analyzed the collected data in two descriptive and inferential methods through SPSS 16 and Smart PLS software. In this study, descriptive statistics including frequency, frequency percentage, frequency distribution table, and graphs and also describing the characteristics of the respondents to the questionnaire were used to describe the data. In inferential analysis, data analysis was performed using factor analysis. The results showed components: interpersonal, personality traits, operational management, cognition of the environment, parental involvement, professional knowledge, human resource management, and finally general knowledge because none of the components had a factor load of less than 0.3. They were not removed from the process of factor analysis and finally, all 8 components, with their indicators, were accepted under the title of dimensions and components of the development model of school principals based on the competency-based approach in secondary schools in Tehran. Pattern fit indicators in factor analysis confirm pattern to fit.هدف پژوهش حاضر طراحي الگوي توسعه مديران مدارس بر اساس رويكرد شايستگي محور (مورد مطالعه: مدارس دوره دوم مقطع متوسطه شهر تهران) است. روش پژوهش عبارت است از روش آمیخته کیفی به روش تئوری زمینه ای و مدل معادلات ساختاری به روش کمی. جامعه پژوهش عبارت اند از کلیه مدیران مدارس دوره دوم مقطع متوسطه شهر تهران و نمونه در بخش کیفی 22 نفر از خبرگان و صاحبنظران مدیریت آموزشی از سازمان آموزش و پرورش و دانشگاه ها هستند، و در بخش کمی 330 نفر از مدیران مدارس متوسطه در مناطق آموزش و پرورش 22 گانه شهر تهران انتخاب شده است. ابزار های تحقیق عبارت است از مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته سنجش توسعه مديران شایسته. دادهها در بخش کیفی به روش گراندد تئوری اکتشافی جمعآوری شده و سپس با آزمون مدل معادله ساختاری در نرم افزار pls تحلیل شده است. یافتهها نشان داد 77 مفهوم، تحت 16 مولفه شناسایی شد. نتایج تحلیل اکتشافی نشان داد دو مقوله توسعه شایستگی ها، توسعه مهارت و صلاحیت به عنوان مقوله های اصلی بدست آمدند. چهار مورد مورد از شرایط علي شامل: مدیریت استعداد، توسعه مدیران، الزامات سازمان و منابع به عنوان عوامل علی اثر گذار بر توسعه شایستگی های مدیران بدست آمده است. چهار مورد از زمينه ها و بستر های پدیده شامل نگاه به شایسته سالاری و توسعه کارکنان، جو و فرهنگ سازمانی و شرایط محیطی بدست آمده است که نیازمند فراهم آوردن هستن، همچنین دو عامل مداخلهگر عوامل سازمانی و مقررات سازمانی بدست آمده است که نیاز مند کنترل و ایجاد هستند و یک پیامد که توسعه مدیران با رویکرد شایستگی محور در دو بعد فردی و سازمانی است، مدل توسعه شایستگی محور مدیران را تشکیل می دهد. در تایید مدل و مرحله کمی، تحلیل مسیر ارتباط بین متغیر ها نشان می دهد مسیر مستقیم بسترها، شرایط مداخله گر و مقوله های محوری به راهبرد ها همچنین مسیر های مستقیم راهبرد ها به پیامد ها و شرایط علی به مقوله محوری معنادار بود. از طرفی مسیر های غیر مستقیم شرایط علی به راهبرد ها از طریق مقوله محوری ، بستر و عوامل مداخله گر و مقوله محوری به پیامد از طریق راهبرد ها و همچنین شرایط علی به پیامد ها از طریق راهبرد ها و مقوله محوری معنادار بود. http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/31103مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-327783020211025Examining teachers' Perceptions of Virtual in-Service Trainingواکاوی ادراکات معلمان پیرامون آموزش ضمن خدمت مجازی13416010.52547/istd.30814.8.30.134faپیمانیارمحمدزادهدانشگاه اصفهانبهبودیاریقلیدانشگاه خوارزميمرجاندوستی الوانقدانشگاه شهید مدنی آذربایجان2019716Given the role that virtual in-service education plays today in the development of teachers 'professions, it is important to examine teachers' perceptions of this type of education. Therefore, the purpose of this study is to analyze the perceptions of teachers in district one of Tabriz about virtual in-service education. The method of this study was descriptive phenomenology. The participants in this study were teachers in district one of Tabriz in primary and secondary schools who had the experience of participating in in-service virtual education. Purposeful standard sampling was used to interview teachers. In this regard, after semi-structured interviews with a general question and then exploratory questions to obtain more in-depth information with 18 people, theoretical saturation was obtained in the data. During the interviews, teachers shared their experiences of in-service training, which was analyzed using the seven-step Colaizzi method. The results of the analysis of teachers' perceptions about in-service education showed 9 main themes, which are: accessibility regardless of time and place, optimization, suitability with educational methods and new technologies, organizational support, content problems, implementation problems, Evaluation problems, human resource problems; Lack of necessary infrastructure. According to these results, it can be said that the use of virtual education system for in-service training courses can solve some of the problems and inefficiencies of in-service training of teachers, including inconsistent training with changes in textbooks, time, place and Eliminate educational resources and pave the way for the emergence of new methods of teacher education such as electronic and virtual methods.هدف از پژوهش حاضر واکاوی ادراکات معلمان پیرامون آموزش ضمن خدمت مجازی میباشد. این مطالعه به روش پدیدارشناسی توصیفی صورت گرفت. بدین منظور مصاحبههای نیمهساختار یافتهی عمیق از نمونههای هدفمند ملاکمدار تا حد اشباع اطلاعات با 18 معلم از مقاطع ابتدایی، دوره متوسطه اول و دوم داشتند صورت گرفت. طی مصاحبهها، معلمان تجربیات خویش را از آموزش ضمن خدمت مجازی بیان نمودند که با روش هفت مرحلهای کلایزی مورد تحلیل قرار گرفت که 9 مضمون اصلی به دست آمده عبارت بودند از: قابلیت دسترسی فارغ از زمان و مکان، بهینه بودن، تناسب با روشهای آموزشی و فناوریهای نوین، حمایتهای سازمانی، مشکلات محتوایی، مشکلات اجرایی، مشکلات ارزشیابی، مشکلات منابع انسانی؛ نداشتن زیرساختهای لازم. این مضمونها از تجمیع و تلخیص مضمونهایی چون: (افزایش ساعات آموزش، سهولت، انعطافپذیری در آموزش، مدیریت زمان و مکان آموزش، و پاسخگویی کارکنان به ارباب رجوعان، کاهش هزینههای اجرایی دوره برای سازمان، کاهش هزینههای رفت و آمد برای معلمان، آموزش مهارتهای فنی و رایانهای، یادگیرنده محور شدن آموزش، امکان ترکیب با سایر فضاهای مجازی، به روز بودن روشهای آموزشی و آزمون، افزایش امتیاز در ارزشیابی سازمانی، امکان ارتقای سازمانی، کاربردی نبودن و تاکید بر مطالب کلیشهای، سلیقهای بودن محتوا، مبتنی نبودن بر نیازسنجی، نداشتن نظارت صحیح، گواهیگرایی به جای تاکید بر یادگیری، بی اعتباری نتایج، ایجاد فرصت برای سودجویان، عدم تعامل در حین آموزش، نداشتن انگیزه علمی، فشار و مشکلات کاری معلمان، نداشتن سواد رسانهای). یافتههای پژوهش نشان میدهد، بهرهگيری از نظام آموزش مجازی در دوره های آموزش ضمن خدمت، می تواند برخی از مشکلات و ناکارآمدیهای آموزش ضمن خدمت حضوری معلمان از جمله همگام نبودن آموزش با تغييرات كتب درسی، محدودیتهای زمان، مكان و منابع آموزشی را برطرف و راه را برای پيدايش شيوههای نوين آموزش معلمان مانند شیوههای الکترونیکی و مجازی هموار نمايد.http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/30814