مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-3277623202079Identification and evaluation of factors influencing the culture of E-learning for adoption of IT and implementation of SCRM شناسایی و ارزیابی عوامل موثر فرهنگ یادگیری الکترونیکی در جهت پذیرش فناوری اطلاعات و استقرار SCRM00faمیثمکیوانیدانشگاه آزادتربت حیدریهمهدیزیرکدانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقاتحسينمومني مهموئيدانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقاتعلیحسین زادهدانشگاه علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد20191212The purpose of this study was to identify and evaluate the effective factors of e-learning culture for IT adoption and SCRM deployment in Shargh Cement Company. The qualitative and objective research approach is a thematic exploratory study in which 25 managers of shargh cement and experts in this field were selected through semi-structured interviews through simple random sampling method. Findings The research identifies seven major themes, or factors, affecting e-learning culture for IT adoption and SCRM deployment. The seven themes are structural factors, behavioral factors, environmental factors, processes, outputs, effects and outcomes. 146 codes were extracted from these main themes in the context of the interviews.From these main themes, 75 concepts were extracted based on conceptual similarity, categorization, and composition. Then, the role of each of the subcategories in creating an e-learning culture for IT adoption and SCRM deployment was examined.پژوهش حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی عوامل موثر فرهنگ یادگیری الکترونیکی در جهت پذیرش فناوری اطلاعات و استقرار SCRM در شرکت سیمان شرق انجام شده است. رویکرد پژوهش کیفی و به لحاظ هدف، پژوهشی اکتشافی با روش تحلیل تم است که در آن با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته تعداد 25 نفر از مدیران شرکت سیمان شرق و خبرگان و صاحبنظران در این حوزه به روش انتخاب نمونه تصادفی ساده انتخاب شدهاند یافتههای تحقیق حاکی از هفت تم اصلی یا همان عوامل موثر در فرهنگ یادگیری الکترونیکی در جهت پذیرش فناوری اطلاعات و استقرار SCRM میباشد. این هفت تم عبارتند از عوامل ساختاری، عوامل رفتاری، عوامل محیطی، فرآیند ها، خروجی، اثر و پیامد که کدهای شناسایی شده از این تم های اصلی در متن حاصل از مصاحبهها، تعداد 146 کد استخراج گردید سپس بر اساس میزان تشابه مفهومی، دسته بندی و ترکیب شده تعداد 75 مفهوم استخراج شد. سپس نقش هر یک از زیر مقولهها در ایجاد یک فرهنگ یادگیری الکترونیکی در جهت پذیرش فناوری اطلاعات و استقرار SCRM بررسی شد.http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/30964مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-3277623202079Conceptual Model of Corporate University evolution and development الگوی مفهومی توسعه وتکامل دانشگاه سازمانی00faاکرمطالبیدانشگاه علامه طباطباییسعیدغیاثی ندوشندانشگاه شهيد بهشتيعباس عباس پوردانشگاه علامه طباطباییعلیخورسندی طاسکوهدانشگاه علامه طباطبایی2020113Organizational university is the link between an organization and specialized knowledge; and is known as one of the most efficient mechanisms for global competition. Regarding the closing or merging announcements of some of the above universities into some public universities, as well as other issues the universities are involved, the purpose of the present research is to extract effective factors of the universities evolution and development in Iran. Therefore, research data were collected and coded through interviewing with 12 experts of organizational university area and university administrators using Grounded Theory Method. Research findings show that several organizational and academic factors may influence university performance including clarifying the purpose of university, organization and university CEOs, finance, and level of participation, learners, structure flexibility, educational programs, and knowledge management. University independence and privatization are also university external effective factors. It is recommended that private sector is enabled for effective and economic operation through clarifying and proper implementing of Article 44 of Constitution; then, the organizational university would shed light to the individual and organizational growth and development.دانشگاه سازمانی حلقه اتصال سازمان و دانش تخصصی بوده و یکی از کارآمدترین سازوکارها برای ورود به صحنه رقابت در عرصه ی جهانی است. با توجه به ابلاغیه تعطیلی یا ادغام برخی از دانشگاه های فوق در دانشگاه های عمومی و مسائل متعدد دیگری که این دانشگاه ها درگیر هستند، هدف پژوهش حاضر استخراج عوامل موثر بر تکامل و توسعه آنها در ایران است. بدین منظور با استفاده از روش گرندد تئوری و مصاحبه با 12 نفر از خبرگان حوزه دانشگاه سازمانی و مدیران دانشگاه های فوق، داده های اولیه جمع آوری و طی مراحل کد گذاری، مقوله ها استخراج شدند. نتایج یافته ها نشان می دهد که موارد متعددی از درون سازمان و دانشگاه بر عمکرد دانشگاه موثر هستند. از جمله مهمترین آنها شفاف سازی هدف دانشگاه، مدیران ارشد سازمان و دانشگاه، منابع مالی، میزان مشارکت، فراگیران، انعطاف پذیری ساختار، برنامه های آموزشی و مدیریت دانش. دو مولفه استقلال دانشگاه و خصوصی سازی نیز از بیرون دانشگاه بر آن موثر هستند. پیشنهاد می شود با شفاف سازی هدف از یک سو و اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی از سوی دیگر امکان فعالیت موثر و اقتصادی برای بخش خصوصی فراهم شود، در این صورت دانشگاه سازمانی زمینه رشد و توسعه افراد و سازمان را فراهم خواهد کرد. http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/30992مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-3277623202079Identify the results and functions of Web 2.0 tools in staff development (Higher and Continuing Education)شناسایی نتایج و کارکردهای ابزارهای وب 2.0 در توسعه حرفهای کارکنان (آموزش عالی و مداوم)00faسمیهرحیمیدانشگاه شهید بهشتیاباصلتخراسانیدانشگاه شهید بهشتیمرتضیرضائیزادهليمريك ايرلند2020120Today, organizations including academic centers face many changes and challenges. Among these changes is the emergence of emerging technologies. Thus, lack of awareness of the emergence and strategic application aspects of existing technologies can lead organizations to irreversible crises. Among these technologies are Web 2.0 tools that have been the focus of this research. The purpose of this study was to identify the functions of Web 2.0 tools in human resource professional development. Therefore, this study has reviewed 22 articles in a systematic review of the literature and qualitative content analysis technique among the sources collected from the Scopus Scientific Database. The findings suggest that Web 2.0 technology has four major functions: strategies change of human resources learning process, strategies change of human resource knowledge management, strategies change of human resource interactions and communications, and strategies change of HR development perspectives in organizations. Also service provider organizations including educational, medical, and librarians were leading in using such tools for their employees' professional development processes. Finally, a conceptual framework for the function of Web 2.0 tools in the professional development of human resources in organizations is presented. Finally, the present study emphasizes the interaction of researchers and human resource development experts in universities and organizations. Human resource development experts are aware of the existence such tools and technologies in the course of learning and professional development of human resources and take steps to apply them.امروزه سازمانها از جمله مراکز دانشگاهی با تحولات و چالشهای بسیاری رو به رو هستند. از جمله این تحولات ظهور تکنولوژیهای در حال توسعه است. بنابراین عدم آگاهی نسبت به ظهور و جنبههای استراتژیک کاربردی تکنولوژیهای موجود میتواند سازمانها را با بحرانهای غیر قابل برگشتی روبه رو کند. از جمله این تکنولوژیها ابزارهای وب 2.0 هستند که مورد توجه پژوهش حاضر قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی کارکردهای ابزارهای وب 2.0 در توسعه حرفهای منابع انسانی بوده است. به همین جهت پژوهش حاضر با مرور نظاممند ادبیات و تکنیک تحلیل محتوای کیفی (تحلیل مضمون) در میان منابع گردآوری شده از پایگاه علمی اِسکوپوس، تعداد 22 مقاله را بررسی کرده است. یافتهها حاکی از این هستند که فناوری وب 2.0 دارای چهار کارکرد اصلی؛ تغییر استراتژیهای فرآیند یادگیری کارکنان، تغییر استراتژیهای مدیریت دانش منابع انسانی، تغییر استراتژیهای تعاملات و ارتباطات منابع انسانی و تغییر چشم انداز توسعه منابع انسانی در فرآیندهای توسعه حرفهای کارکنان در سازمانها بوده است. همچنین سازمانهای ارائه دهنده خدمات از جمله آموزشی، پزشکی و کتابداران در استفاده از چنین ابزارهایی جهت فرآیندهای توسعه حرفهای کارکنان خود پیشرو بودند. در نهایت ساختاری مفهومی در کارکرد ابزارهای وب 2.0 در توسعه حرفهای منابع انسانی در سازمانها ارائه شده است. در نهایت پژوهش حاضر بر تعامل پژوهشگران و کارشناسان توسعه منابع انسانی در دانشگاهها و سازمانها تاکید دارد. تا کارشناسان توسعه منابع انسانی از وجود چنین ابزارها و فناوریهایی در جریان یادگیری و توسعه حرفهای منابع انسانی آگاهی یابند و در جهت کاربرد آنها گام بردارند. http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/30995مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-3277623202079Emerging the Model of Social Media Usage in employee's training based on the Grounded Theory (Case Study: Banking Industry)ارائه الگوی بکارگیری رسانههای اجتماعی در آموزش کارکنان بر مبنای نظریه داده بنیاد (مورد مطالعه: صنعت بانکداری)00faحسنبودلائیعلامه طباطباييعلینقرهپردیس بین المللی کیش دانشگاه تهرانعباسنرگسیاندانشگاه تهران2020313Nowdays, training is recognized as one of the most important factors that increase the effectiveness and efficiency of employees. Social media has been also increasingly used in employee training in recent years. Therefore, the purpose of this study is to identify the value of social media in organizational learning through finding the perspectives of training managers and experts, then to emerge a model of social media usage in employee’s training.
This qualitative study is based on grounded theory approach. The research data were collected through semi-structured interviews with 15 managers and training experts of banks in Tehran who were selected by random sampling. Data analysis was performed in three stages of open coding, axial coding, and selective coding, and based on this a qualitative model of research was designed.
The results of this study reveal the extraction of over 110 initial codes of interviews and 78 concepts and 18 categories in the paradigmatic paradigm including: central category (interactive technology-based learning), causal conditions (senior management support, change management, Competency-based HRM, Audience-driven approach), Contextual Conditions (corporate organizational culture, organizational agility, organizational policies, technological infrastructure), Interventional Conditions (Poor Technological Infrastructure, Inadequate Financial Resources, Lack of Staff Awareness), Strategies (Knowledge Management, Teamwork activities), Consequences (Reducing training costs, Improving employee performance, Training effectiveness, continuous learning).
امروزه آموزش به عنوان یکی از مهمترین عواملی که موجب افزایش اثربخشی و کارایی کارکنان میشود، شناخته شده است. از آنجایی که در سالهای اخیر، رسانههای اجتماعی کاربرد فضایندهای در آموزش کارکنان داشته است، هدف این پژوهش شناسایی دیدگاهها و ادراکات مدیران و کارشناسان آموزش از ارزش رسانههای اجتماعی در محیطهای یادگیری سازمانی و ارائه الگوی بکارگیری رسانههای اجتماعی در آموزش کارکنان میباشد. بر این اساس در چارچوب روش کیفی و بکارگیری راهبرد نظریه داده بنیاد، اقدام به بررسی و جمعآوری دادههای پژوهش از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 15 نفر از مدیران و کارشناسان آموزش بانکهای شهر تهران شد که با روش نمونهگیری قضاوتی انتخاب شدند. تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاري باز، کدگذاري محوري و کدگذاري انتخابی انجام گرفت و بر اساس آن الگوی کیفی پژوهش طراحی شد. نتایج پژوهش حاضر، نشان دهندهي استخراج بالغ بر 117 کد اولیه از مصاحبهها و 78 مفهوم و 18مقوله است که در قالب الگوی پارادایمی شامل مقوله محوری (یادگیری تعاملی فناورانه)، شرایط علّی (حمایت مدیریت ارشد، مدیریت تغییر، مدیریت منابع انسانی مبتنی بر شایستگی، مخاطب محوری)، شرایط زمینهای (فرهنگ سازمانی مشارکتی، چابکی سازمانی، خط مشیهای سازمانی، زیرساختهای فناورانه)، شرایط مداخلهگر (زیرساختهای فناورانه ضعیف، منابع مالی ناکافی، کمبود آگاهی کارکنان)، راهبردها (مدیریت دانش، فعالیتهای تیمی)، پیامدها (کاهش هزینههای آموزش، بهبود عملکرد کارکنان، اثربخشی آموزشی، یادگیری مستمر) قرار گرفتhttp://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/31018مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-3277623202079The origins of teachers' professional competencies; Explain the informal learning modelخاستگاههاي كسب شایستگیهای حرفهاي معلمان ؛ تبيين مدل یادگیری غیررسمی00faحسن رضا زین آبادیدانشگاه خوارزمیعلیرضاستاردباغیدانشگاه خوارزمیحسینعباسیاندانشگاه شهيد بهشتيبیژنعبدالهیدانشگاه خوارزمی تهران2020620The comprehensive development of education in any country depends on professional teachers; One of the most effective ways to educate teachers is to use informal learning. The main purpose of this research is to identify and prioritize informal teaching methods for high school teachers. The present study is objective in terms of purpose, exploratory in terms of subject matter, applied-developmental in nature, and descriptive-analytical study. In this study, a combined approach was used. In the qualitative part, using exploratory method, in addition to open and central coding, the methods and informal learning method were identified and in the quantitative part, using the survey method, the current situation of informal teaching methods of teachers was identified. In this research, in order to gather information in the qualitative part of the semi-constructed interview tool with purposeful sampling (snowball) and the retest method and internal agreement, a topic was performed to calculate the reliability of the interviews and in a small part to ensure the reliability of the questionnaire The Cronbach's alpha coefficient was 0.90. 349 teachers were estimated as a sample size by stochastic, random, multi-step method and using statistical determinants of the size of the population of statistical population (3724 people). Based on the research findings, 16 methods of acquiring competencies were identified, which were divided into 5 categories: discussion with others (including components of inferring from others' statements, learning through discussions and dialogue, informal verbal messages), interaction with peers (including project components). - Activity with others - Sharing experiences - Thought storm), Behavior (including components of imitation of others - Inference from the behavior of others - Admirable non-verbal behavior - Compulsory non-verbal behavior), Cyberspace (including Internet search components - Presence in networks Social) and experience (including components of trial and error during teaching - attending scientific out-of-school circles - classroom feedback feedback).توسعه همه جانبه تعلیم و تربیت در هر کشوری در گرو معلمان حرفهای است ؛ یکی از روشهای مؤثر در پرورش حرفهای معلمان بهرهگیری ایشان از یادگیریهای غیررسمی است. هدف اصلی از انجام این تحقیق شناسایی و اولویت بندی روشهای یادگیری غیررسمی معلمان مدارس متوسطه است . پژوهش حاضر به لحاظ هدف ، اکتشافی و از نظر ماهیت موضوعی ، کاربردی – توسعه ای و یک مطالعه توصیفی تحلیلی است . در این پژوهش از رويكرد ترکیبی استفاده گردید. در بخش کیفی با استفاده از روش اكتشافي ضمن کدگذاری باز و محوری به شناسایی روشها و شیوه یادگیری غیررسمی و در بخش کمّی نیز با استفاده از روش پیمایش به شناخت وضعیت موجود شيوههاي يادگيري غيررسمي معلمان پرداخته شد . در این تحقیق برای جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته با نمونه گیری هدفمند(گلوله برفي) و از روش بازآزمون و توافق درونموضوعی برای محاسبه پایایی مصاحبه های انجام گرفته و در بخش کمی برای اطمینان از پایایی پرسشنامه ، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که مقدار آن 0.90 به دست آمد . 349 معلم به عنوان حجم نمونه به روش تصادفيخوشهايچندمرحلهاي و با استفاده از فرمول تعيين حجمکوکران از جـامعه آماری(3724 نفر) برآورد شد . بر اساس یافته های پژوهش 16 روش كسب شايستگيها ، شناسایی که در قالب 5 طبقه تقسیم بندی گردید که عبارتند از : مباحثه با دیگران ( شامل مؤلفههای استنباط از اظهاردیگران- يادگيري از طريق بحثهاوگفتگو- پیامهای کلامی غیررسمی ) ، تعامل با همتايان ( شامل مؤلفههای پروژههایگروهی- فعالیت با دیگران- تسهیم تجارب- طوفان فکری ) ، رفتار( شامل مؤلفههای تقلید از دیگران- استنباط از رفتار دیگران- رفتار غیر بیانی تحسین برانگیز- رفتار غیر بیانی الزام آور ) ، فضای مجازی( شامل مؤلفههای جستجوی اینترنت- حضور در شبکه های اجتماعی ) و تجربه ( شامل مؤلفههای آزمون و خطا حین تدریس- حضور در محافل علمی خارج از مدرسه- بازخورد تدریس در کلاس ) .http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/31063مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-3277623202079The LRTCI Model: A Solution for Establishing Individual Development Program System in Organizationsمدل LRTCI ؛ رهيافتي در استقرار نظام برنامه توسعه فردي در سازمانها 00faکورشفتحی واجارگاهدانشگاه تربيت مدرسفيروزنوري كلخوراندانشگاه شهيد بهشتي202072Individual development program is one of the key tools in directing human resources development and thus, is constantly an attractive field in human resources training and development. Developing models and operational paradigms in this area is a requirement for the management of human resources training and development. This study aims to propose a model for establishing and developing individual development program in pioneering organizations. The study adopted a qualitative approach using a theoretical study method. In order to identify the model elements, the authors employed expert interviews and afterwards, used nominal groups to establish the said elements. Finally, in order to integrate the data in a model and determine element relationships, the interpretative structural model (ISM) program was utilized. The interviewees were selected via theoretical sampling. The interviews were organized using open and axial coding and the data were classified using content analysis. Subsequently, the required contents and parameters were used as the input of interactive management sessions (based on nominal group approach) for the modeling process. According to the resulting consensual opinion and organizing, the model consists of five key components: institutional legitimization (L), financial, credential, and regulatory requirements and infrastructures (R), technical requirements and infrastructures (T), clinical information gathering for individual development program document (C), implementation and optimization of the individual development system (I). For easier naming of the model, the key words of each component were combined and the resulting LRTCI model was proposed as a comprehensive model and a solution for establishing individual development systems.برنامه توسعه فردي يكي از ابزارها مهم در راهبري توسعه منابع انساني همواره يكي از حوزههاي جذاب آموزش و توسعه منابع انساني ميباشد و توسعه مدلها و الگوهاي عملياتي در اين بخش از نيازمنديهاي مديريت آموزش و توسعه منابع انساني است. هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه مدلی براي استقرار و تدوين برنامه توسعه فردي در سطح سازمانهاي پيشرو ميباشد. رویکرد پژوهش پيش روي كيفي و روش مورد استفاده در آن مبتني پژوهش نظریهای ميباشد. برای شناسایی عناصر مدل از روش مصاحبه با متخصصين استفاده گرديد و پس از آن براي تثبيت عناصر از روش گروههاي اسمي بهره برده شد. در نهايت براي انسجامبخشي به دادهها در قالب يك مدل و تعیین ارتباط عناصر از نرمافزار الگوسازي ساختاري تفسیري (ISM) استفاده گرديد. شرکتکنندگان در فرآیند مصاحبه با روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند. مصاحبهها با روش کدگذاری باز و محوري سازماندهی شدند و دادهها مبتني بر تحليل مضمون طبقهيندي شدند و مضامين و مقولههاي مورد نظر به عنوان ورودي جلسات مديريتي تعاملي (با رويكرد گروههاي اسمي) وارد فرآيند مدلسازي شدند. براساس ديدگاه اجماعي و سازماندهي انجام شده، مدل به دست آمده در پنج بخش اصلي با عناوين مشروعيت بخشي نهادي (L)، الزامات و زيرساختهاي مالي، اعتباري و مقرراتي (R)، الزامات و زيرساخت هاي فني (T)، گردآوري باليني اطلاعات سند برنامه توسعه فردي (C) و اجرا و بهينه سازي سيستم توسعه فردي (I) معرفي ميشود. براي تسهيل در امر نامگذاري مدل سر واژه عناصر كليدي با هم تركيب شدند و مدلي موسوم به LRTCI بعنوان مدلي جامع و رهيافتي در استقرار نظامهاي توسعه فردي در مقاله معرفي گرديد.http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/31072