مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-327741320171216Representing the Obstacles and Challenges in Growth and Empowerment of Newly-hired Faculty Members: A Phenomenological studyبازنمایی موانع و چالشهای رشد و بالندگی اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام: مطالعهای به روش پدیدارشناسی00faمجیدقاسمیدانشگاه کردستانکیوان صالحیدانشگاه تهران20171216The most important sustainable development strategies in pioneer and top universities in the field of knowledge production is contriving for optimal activity of newly-hired faculty members. For this purpose, the present research attempted to study the challenges and barriers of growth and empowerment of newly-hired faculty members. A qualitative approach with phenomenological method was applied to conduct this research and state universities of Tehran were considered as the research environment. There was an attempt to interview the subjects who have necessary experience and understanding of the concept of the phenomenon under study and have necessary awareness of shortcomings and challenges of the research topics. Thus, sampling was conducted purposively of ccriterion type that after the eleventh interview theoretical saturation was achieved, however, for accreditation to the findings, interviews were continued until the fifteenth person. Interviews were carried out through forms of "in person", "by telephone" and "Letter”. Data were collected through semi-structured interviews technique and were analyzed with open and axial coding method. The results identified two factors of growth, empowerment, and mental health in faculty members. The challenges of growth and empowerment were categorized as: Lack of transparency and notification for promotion; absence of kindergartens and nursery care for masters and staffs’ children; not providing appropriate services; space problems and improper management of space and poor support management; high-volume work with indecent benefits and advantages. On the subject of mental health, three categories were recognized: burnout due to high volume of presented modules; concern of contracting for research projects with organizations and being under pressure to publish an ISI article for 2-year contract extension.از مهم ترین راهبردهای توسعه پایدار در دانشگاههای ارزش آفرین و پیشگام در عرصه خلق دانش و فناوری، بسترسازی برای فعالیت بهینه اعضای هیئت علمی است. در پژوهش حاضر، سعیشد چالش ها و موانع رشد و بالندگی اعضای هیئت علمي جدیدالاستخدام در دانشگاههای دولتی شهر تهران مورد مطالعه قرار گیرد. بدینمنظور از نمونهگیری هدفمند، از نوع ملاکی استفاده شد که پس از مصاحبه یازدهم، اشباع نظري دادهها حاصل گردید، اما در راستای اعتباربخشی به یافته ها، مصاحبه ها تا پانزدهمین نفر ادامه یافت. دادهها با استفاده از فن مصاحبه نیمهساختاریافته و در سه شیوه "حضوری"، "تلفنی" و "مکتوب" جمعآوري شده و مبتنی بر راهبرد هفت مرحلهای کُلایزی، تحلیل گردید. نتایج پژوهش، به شناسایی چالشها در دو بخش عمده «رشد و بالندگی» و «سلامت روانی» منتج گردید. چالشهای رشد و بالندگی شامل مقوله های: «حقوق و مزایای ناچیز در قبال حجم سنگین کار»؛ «ابهام در قوانین ارتقاء و نبود اطلاعرسانی کافی»؛ «ارایه نشدن خدمات لازم برای انجام وظایف سازمانی»؛ «مشکل فضا و مدیریت نامناسب آن»؛ «نبود مهد و شیرخوارگاه برای نگهداری فرزندان اساتید» است. در خصوص سلامت روانی، سه چالش عمده شامل: «فرسودگی شغلی بهدلیل حجم زیاد دروس ارائهشده»؛ «دغدغه عقد قرارداد طرح های پژوهشی با سازمانها»؛ «تحت فشار بودن برای چاپ مقاله نمایه شده در WOS برای تمدید قرارداد دو ساله»، شناسایی گردید. يافتهها نشان داد که اعضای هیئت علمی، با چالشهای متعدد و متفاوتي مواجهاند که استمرار آنها زمینه افت بهرهوری، تعهد، سلامتی و نشاط و پویایی ایشان را فراهم آورده و میتواند در سطوح، فردی، تیمی، سازمانی و اجتماعی، چالشها و آسیبهاي مضاعفي را بههمراه داشته باشد.http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/30074مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-327741320171216A Pathology and Effectiveness of the Transfer of Training to Workplaceآسیب شناسی و اثربخشی انتقال آموزش به محیط کار (براساس مدل انتقال آموزش هالتون) 00faغلامرضاشمس مورکانیدانشگاه تربيت مدرسحامدعباسی کسانیدانشگاه شهيد بهشتي20171216This study aimed at investigating the pathology and effectiveness of the transfer of raining to workplace. Research method was applied and developmental in terms of purpose, and was mixed (quantitative and qualitative) one in terms of data collection. The review documents and semi-structured interviews were used as data collection tools. In order to analyze the data, the content analysis for classifying method was used. 13 documents were investigated and interviews were conducted with 23 counselors, teachers and principals, who were selected purposefully. The results showed that there were 36 damages in the Individual, Educational and Organizational Areas of the Transfer of Training to Workplace. Then, evaluated the effectiveness of the transfer of training to workplace, through a questionnaire with 0.93 reliability administered on counselors, teachers and principals. To do so, 297 counselors, teachers and principals in Field of Humanities of Tehran secondary schools were selected through stratified random sampling technique. To evaluate the effectiveness of the Transfer of Training to Workplace, one-sample t test, t independent groups and ANOVA were applied. Finally, it was found that secondary factors, motivational elements, environmental factors and the ability factors of the transfer of training to workplace among teachers of Field of Humanities in Tehran secondary schools in Tehran were desirable. هدف از پژوهش حاضر، آسیب شناسی و اثربخشی انتقال آموزش به محیط کار می باشد. روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و توسعه ای می باشد و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، از نوع آمیخته (کمی و کیفی) می باشد. برای آسیب شناسی انتقال آموزش به محیط کار از بررسی اسناد و همچنین مصاحبه نیمه ساختارمند به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده شد. جهت تحلیل یافته ها از روش تحلیل محتوا به شیوه مقوله بندی استفاده گردید. همچنین جهت شناسایی جامع آسیب ها، 13 واحد مطالعاتی به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت و همچنین مصاحبه به صورت نیمه ساختارمند با 23 نفر از مشاوران، معلمان و مدیران مدارس صورت گرفت که به صورت هدفمند انتخاب شدند. نتایج نشان داد که در مجموع 36 آسیب در حوزه فردی، آموزشی و سازمانی انتقال آموزش به محیط کار وجود دارد. سپس به ارزیابی اثربخشی انتقال آموزش به محیط کار از نظر مشاوران، معلمان، مدیران مدارس به وسیله پرسشنامه با پایایی 93/0 پرداخته شد. نمونه گیری به صورت طبقه ای نسبی بود و 297 نفر از مشاوران، معلمان و مدیران مدارس متوسطه رشته علوم انسانی شهر تهران نمونه آن را تشکیل دادند. جهت ارزیابی اثربخشی انتقال آموزش به محیط کار نیز از آزمون t تک نمونه ای استفاده شد. در نهایت نیز مشخص شد که عوامل ثانویه، عناصر انگیزشی، عوامل محیطی و عناصر توانایی انتقال آموزش به محیط کار در میان معلمان رشته علوم انسانی مقطع متوسطه شهر تهران مطلوب ارزیابی شدند.http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/30075مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-327741320171216Designing Bodies of Knowledge to Develop Expert Training Evaluators for Iranian Ministry of Petroleumتدوين طرح تربيت ارزشياب آموزشي خبره براي وزارت نفت بر اساس رويكرد حيطههاي دانشي (BOK)00faدکتر سعیدصفایی موحددانشگاه خوارزميحسینفلاحی نیادانشگاه شهید بهشتی20171216This study aims at designing necessary bodies of knowledge to develop professional training evaluators at Iranian Ministry of Petroleum. Hence, six seasoned training experts with a notable background in energy industry and seven assessment and evaluation experts were selected purposefully by criterion sampling strategy. To gather required data, semi-structured interviews were used and the data were analyzed thematically. The data were organized systematically into Bodies of Knowledge for developing training evaluators at three levels, namely beginner, middle and expert. To establish credibility of findings, member check and peer debriefing strategies were used and data were modified and reanalyzed continuously. Based on the findings, training staff master the following bodies of knowledge to turn into professional evaluators; beginner: inferential statistics, descriptive statistics, assessment and measurement (test making, attitude scales, behavior rating scales), narrative data analysis, DACUM needs analysis, evaluating reaction, learning, and behavior, performance appraisal; middle: return of investment, return of expectation, fault tree technique analysis; expert; balanced scorecards, virtual training monitoring, benchmarking, futuristic. هدف اصلي اين پژوهش، تدوين طرحي به منظور تربيت ارزشياب آموزشي خبره در سطح وزارت نفت ميباشد. به اين منظور، تعداد 6 نفر از خبرگان آموزش در صنعت نفت به همراه 7 نفر از متخصصان حوزه سنجش و ارزشيابي آموزشي به صورت هدفمند و با راهبرد نمونهگيري ملاكمحور انتخاب شده و به صورت نيمهساختاريافته مورد مصاحبه قرار گرفتند. دادههاي حاصل از مصاحبهها مورد تحليل مضمون قرار گرفته و نتايج حاصله در قالب رويكرد حوزههاي دانشي (Body of knowledge) جهت تربيت ارزشياب در سه سطح پايه، مياني و خبره، سازماندهي شدند. به منظور اعتباربخشي نتايج از راهبردهاي بازبيني اعضا و تحليل همگنان استفاده شده و نتايج طي چندين مرحله تعديل شدند. نتايج نهايي نشان ميدهند براي تربيت ارزشياب آموزشي خبره در صنعت نفت، تسلط بر حوزههاي دانشي ذيل ضروري بوده و در طراحي آموزشي ميبايد مدنظر قرار گيرند: الف- ارزياب پايه: 1)آمار استنباطی، 2)آمار توصیفی، 3)سنجش و اندازهگیری که خود دارای سه زیر مجموعه: آزمونسازی، مقیاسهای واکنشسنج، مقیاسهای اندازهگیری عملکرد میباشد، 4)تحلیل دادههای کیفی، 5)الگوی نیازسنجی دیکوم 6)ارزیابی اثربخشی واکنش، یادگیری و رفتار (در محیط کار) مطابق با استاندارد 10015، 7)ارزیابی عملکرد، ب- ارزياب مياني: 1)بازگشت سرمایه، 2) بازگشت انتظارات، 3)تکنیک نیازسنجی درخت خطا، ج- ارزياب خبره: 1)روش ارزيابي کارت امتیاز متوازن، 2) ممیزی دورههای مجازی، 3)بهینهکاوی و 4)آیندهپژوهشی.http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/30076مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-327741320171216Determining the Management Development Dimensions in Supplying Automotive Parts Company (SAPCO)شناسایی ابعاد توسعه مدیران در شرکتهای طراحی مهندسی: مورد مطالعه: شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو)00faمهشیدفیروز آبادیدانشگاه تهرانبي بي مرجانفیاضیدانشگاه علامه طباطباييمهرداد استيري دانشگاه تهران20171216The purpose of this study is to recognize the dimensions affecting the management development in SAPCO. This study is an applied research, and was carried out through a survey. The data used in this survey is a combination of qualitative and quantitative data gathered from the managers and the top-level supervisors in this company. Qualitative analysis was performed using content analysis and for quantitative analysis t-test was used. Sample group at the first stage (qualitative phase) consisted of 10 managers at supervisor level in SAPCO (saturation level) and at the second stage (qualitative phase) consisted of 53 participants who were asked to fill out a questionnaire. The results indicated that training, performance appraisal, succession planning, top manager’s support, and strategic orientation is recognized as the effective factors on the management development.این پژوهش به منظور شناسایی ابعاد تأثیرگذار بر توسعه مدیران در شرکت ساپکو انجام شده است. این تحقیق از منظر هدف کاربردی و بر اساس روش انجام از نوع پیمایشی میباشد. داده های مورد استفاده در این تحقیق هم از نوع کیفی و هم از نوع کمی از مدیران و سطوح سرپرستی شرکت ساپکو جمع آوری شد. برای تحلیل کیفی از تحلیل محتوا و برای تحلیل کمی از آزمون تی تست استفاده گردید. نمونه آماری پژوهش در مرحله اول (فاز کیفی) شامل 10 نفر از مدیران و سطوح سرپرستی ساپکو (حد اشباع) و در مرحله دوم پژوهش (فاز کمی) شامل 53 نفر که اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمع آوری در نهایت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده از انجام تحلیل ها حاکی از این است که آموزش، ارزیابی عملکرد، جانشین پروری، حمایت مدیریت ارشد و ابعاد راهبردی سازمان به عنوان ابعاد تأثیر گذار شناسایی شد. http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/30077مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-327741320171216Analysis of the Impact of Intellectual Capital on Organizational Performance with the Mediating Role of Knowledge Management in Iranian Oil Terminals Companyتحلیل اثر سرمایۀ فکری بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی مدیریت دانش در شرکت پایانه های نفتی ایران 00faالهامنوروزی چشمه علیدانشگاه سیستان و بلوچستانسیدعلیقلیروشندانشگاه علامه طباطباييمیلادوفاداردانشگاه تهران20171216Nowadays, the performance of organizations cannot be judged solely on the basis of financial criteria, because research has shown that the market value of companies and financial institutions is mainly non-financial assets to which assets intangible or intellectual capital. This study is tended to identify the dimensions of intellectual capital and knowledge management and their impact on organizational performance in IOTC. This research has been done by using a descriptive analyzing method. The population sample in this study was the managerial members of the company (managers and supervisors) which included 214 individuals at the time, and was conducted by a census method, the structural equation modeling is utilized for data analyzing. The results of data analysis indicate that the proposed model has a suitable fitness. In this model, human capital (HC), structural capital (SC) and relational capital (RC) had positive effect on organization performance, and also these components have indirect positive effect as a mediating role of knowledge management on organization performance, which the impact of each factor has been specified and ranked; then some suggestions have been made accordingly. عملکرد سازمان ها را نمی توان صرفاً بر اساس معیارهای مالی مورد ارزیابی و قضاوت قرار داد؛ زیرا پژوهش ها نشان داده است، ارزش بازاری شرکت ها و مؤسسات مالی را عمدتاً دارایی های غیرمالی که به آن ها دارایی های نامشهود یا سرمایه های فکری اطلاق می شود، تعیین می کند. بر این اساس تحقیقِ حاضر با هدف شناسایی تأثیرِ ابعاد سرمایۀ فکری و مدیریت دانش و تأثیر آن ها بر عملکرد سازمانی در شرکت پایانه های نفتی ایران انجام شده است. پژوهش حاضر از لحاظِ روش، توصیفی تحلیلی و از لحاظِ هدف، کاربردی است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ مدیران، رؤسا و سرپرستان (رتبه های بالای 17) و پرسنل ستادی می باشد که در زمان تحقیق 214 نفر بوده اند و به روش سرشماری انجام گرفته است. برای تحلیل داده ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که مدل اصلی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. در این مدل سرمایۀ انسانی و ساختاری و رابطه ای بر عملکرد سازمان تأثیر مثبت داشته و از سوی دیگر این اجزاء به طور غیرمستقیم با نقش میانجی مدیریت دانش بر عملکرد سازمان تأثیر مثبت دارند، که با نتایج به دست آمده میزان تأثیر هر یک از عوامل، مشخص و رتبه بندی شده و بر این اساس پیشنهاداتی مطرح شدند.http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/30078مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-327741320171216Studying the Levels of Training Outsourcing from the Perspective of Training Experts in Governmental Departments of the Southern Khorasanبررسی سطوح برونسپاری آموزش از دیدگاه کارشناسان آموزش ادارات دولتی خراسان جنوبی 00faبهروزیزدان پناهدانشگاه آزاد اسلامي واحد تربت حیدریهحسینمومنی مهموئیدانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات20171216The purpose of this research was investigation of the levels of training outsourcing from the perspective of training experts in governmental departments of the southern Khorasan. This research was descriptive and survey type. The statistical population was all of the experts in the training of the government departments of south Khorasan province, which is 60 people. Due to the small size of the population and the availability of all members of population in this study, the census method was used and the entire population was selected as a sample. A researcher-made questionnaire was used to gather information. Content validity of this questionnaire was verified by 10 professors in the field of instruction and curriculum development and educational management with a few changes. The reliability of the questionnaire was calculated through Cronbach's alpha test 0.92. The results showed that most of the education experts of the state departments of south Khorasan province agree with the outsourcing of organizational training in the scope, purpose, domain, content, duration and educational process. However, there was no significant difference between their views on outsourcing of organizational education (levels of purpose, scope, content, duration, and educational process) in terms of job record and education level. هدف از انجام این تحقیق، بررسی سطوح برونسپاری آموزش از دیدگاه کارشناسان آموزش ادارات دولتی خراسان جنوبی است. این تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تمامی کارشناسان آموزش ادارات دولتی استان خراسان جنوبی میباشد که تعداد آنها 60 نفر می باشد. با توجه به کوچک بودن حجم جامعه و امکان دسترسی به تمام اعضای جامعه در این تحقیق از روش سرشماری استفاده شد و كل جامعه آماري به عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامه محقق ساخته جهت جمعآوری اطلاعات استفاده شد. روايي محتوايي اين پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتيد صاحبنظر در حوزه آموزش و برنامهريزي درسي و مديريت آموزشي با اندكي تغييرات مورد تأييد قرار گرفت. پایایی پرسشنامه از طریق آزمون آلفای کرانباخ 92/0 محاسبه شد. نتایج نشان داد، اکثر کارشناسان آموزش ادارات دولتی استان خراسان جنوبی با برونسپاری آموزش های سازمانی در ابعاد هدف، حيطه، محتوا، مدت و فرايند آموزش موافقند اما بین دیدگاه آنها در خصوص برونسپاری آموزشهای سازمانی (سطوح هدف، حيطه، محتوا، مدت و فرايند آموزش) به لحاظ سابقه شغلی و سطح تحصیلات تفاوت معناداری مشاهده نشد. http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/30079مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-327741320171216Educational Need Assessment and Investigating the Needed Skills of Independent Auditors, Financial Managers and Financial Analysts in Iran Based on Katz Modelنیازسنجی آموزشی و شناسایی مهارتهای حسابرسان مستقل ؛ مدیران مالی و تحلیلگران مالی ایران بر اساس مدل کاتز00faصابرشعری آناقیزمدرسه عالی ریاضیات و مدیریت اقتصادینظام الدینرحیمیاندانشگاه خاتمجمشیدصالحی صدقیانیدانشگاه باکوابوطالبخراسانی20171216The present study was conducted to investigate the needed skills of independent auditors, financial managers and financial analysts in Tehran Stock Exchange. In this research, a "Katz skills model", which includes technical, human, and conceptual skills, is used to assess the required skills. This research is a descriptive-survey method. The statistical population consists of all independent auditors, financial managers and financial analysts employed in the accepted companies of Tehran Stock Exchange between 1382 and 1392. The sample size was 456 people. The research instrument was a questionnaire whose reliability was calculated by SPSS software and Cronbach's alpha coefficient was 92%.The results of the research showed that in first question, the need for the population of research in technical is more than other needs. In the second question, there was no relationship observed between education and the skills of people. The results of the third question showed that there was no relationship between the years of service and the skills of people. Also, the results of question 4 indicated that there was no relationship between the field of professional activity domain and the skills of people.تحقیق حاضر به منظور بررسی نیازهای مهارتی حسابرسان مستقل؛ مدیران مالی و تحلیلگران مالی در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران انجام گردیده است. در این تحقیق، بهمنظور ارزیابی مهارت های موردنیاز از «مدل مهارت های کاتز» که شامل مهارت های «فنی»، «انسانی» و «ادراکی» است، استفاده شده است. این پژوهش از نوع «توصیفی –پیمایشی» است. جامعه آماری متشکل از کلیه حسابرسان مستقل؛ مدیران مالی و تحلیلگران مالی شاغل در شرکت های موجود در بازار بورس تهران در سالهای 1382 تا 1392 می باشد. تعداد نمونه های این تحقیق 456 نفر بودند. ابزار تحقیق نیز پرسشنامه بود که پایایی آن توسط نرم افزار SPSS و با ضریب آلفای کرونباخ 92/. محاسبه گردید. نتایج تحقیق نشان داد در سؤال یک میزان نیاز افراد جامعه تحقیق به مهارت فنی بیش از سایر نیازها می باشد. در سؤال دوم رابطه ای بین تحصیلات و نیازهای مهارتی افراد وجود ندارد. نتایج سؤال سوم عدم وجود رابطه بین سنوات خدمت و نیازهای مهارتی افراد را نشان داد. همچنین نتایج سؤال چهارم نشاندهنده عدم وجود رابطه بین حوزه فعالیت تخصصی با نیازهای مهارتی افراد را نشان داد.http://istd.saminatech.ir/fa/Article/Download/30080