مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-3277132015321Designing a Business Management Competency Model for Managerial Jobs of Ansar Bank طراحی و تدوین مدل شایستگی مدیریت بر کسب و کار110faحسینزاهدی201622This study aims to design a causal business management competency model for managerial jobs of Ansar Bank. This study uses a descriptive-survey method in which 150 Ansar Bank managers were sampled by purposive sampling and then studied in 2012. Data collection was made by a researcher-made questionnaire. The instrument validity was assessed and verified based on the comments of university professors who were dealing with the subject of this study, while taking advantage of principal component analysis method and latent variables measurement fitting using confirmatory factor analysis. The reliability was measured by Cronbach’s alpha which revealed a reliability of (R=864%), and as it can be claimed the instrument enjoys a good reliability. To test the hypotheses of this research, structural equation modeling was used. The results verify all primary and secondary hypotheses of this study and reveal the effectiveness of competencies included in Business Management Competency Model for Managerial Jobs of Ansar Bank.The variable of customer-orientation enjoys the highest level of effectiveness. In other words, it enjoys the most significant relationship with business management and afterwards the variables of communications, modifications, resource management come respectively.هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین مدل علی شایستگی مدیریت بر کسب و کار مشاغل مدیریتی مدیران بانک انصار میباشد. اين پژوهش يك مطالعه توصيفي- پيمايشي میباشد كه در آن 150 نفر از مدیران بانک انصار در سال 1391 به روش نمونهگیری هدفمند مورد بررسي قرار گرفتند. جمعآوری اطلاعات از طريق پرسشنامه محقق ساخته در مورد نمونه انجام گردید. روايي ابزار با استفاده از نظر اساتيد مرتبط با موضوع پژوهش با كمك روش تحليل مولفههاي اصلي و برازش مدل اندازهگیری متغیرهای نهفته با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مورد ارزیابی و تأييد قرار گرفت و جهت تعیین پایایی آن از روش آلفای کرانباخ استفاده شد که نشان دهنده پایایی (864% R=) میباشد و میتوان گفت ابزار از ویژگی پایایی مناسب برخوردار است. همچنین برای آزمون فرضیههای این تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد و نتایج نشان دهنده تایید کلیه فرضیههای اصلی و فرعی تحقیق و تأثیرگذاری شایستگیهای به وجود آورنده شایستگی مدیریت بر کسب و کار مدیران بانک انصار میباشد. همچنین متغیر مشتریمداری بيشترين تأثیر را يا به عبارت ديگر، بيشترين ارتباط با مدیریت بر کسب و کار را داراست و پس از آن متغیرهای ارتباطات، تغییر و تحول، مدیریت منابع به ترتیب بیشترین تأثیر را بر مدیریت بر کسب و کار مدیران میپذیرند.http://istd.saminatech.ir/en/Article/Download/29295مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-3277132015321Curriculum Literacy in Educators Is the Theme for Empowering Faculty Members سواد برنامه درسی در آموزشگری مضمونی برای توانمندسازی هیأت علمی110faزهرهعبابافیدالهمهرعلیزاده201622The current paper studies and explains the professional components based on curriculum literacy of educators in higher education with the viewpoints of professors on curriculum studies. Qualitative research method was used in this study, and the depth semi-structured interviews with 12 professors of curriculum studies were conducted. Results about perspective of curriculum include three categories: specialist-centered, participation-centered, and teacher-centered. Each of them includes knowledge and practice of the curriculum. In the three perspectives, the practical knowledge for curriculum consists of two main components: preparation for performance of the curriculum and action for performance of the curriculum. But the limits of the professional components of each of the main components in all three perspectives are not the same. In the components of specialist-center curriculum, include as follows: to actualize the educational design to reflect and operate after practice. The components of participation-centered curriculum consist as follows: to actualize the curriculum, to communicate and reflect after practice. The components of teacher-centered curriculum are as follows: to actualize the curriculum, to communicate, to imagine and reflect during and after practiceمقاله حاضر، مولفههای حرفهای مبتنی بر دانش عملی برنامه درسی برای مدرسی/آموزشگری در محیط آموزش عالی از نگاه مدرسان حوزه مطالعات برنامهدرسی را مورد کاوش و توصیف قرار داده است. دادههای مورد مطالعه بر اساس پژوهش کیفی اکتشافی و از طریق انجام مصاحبه نیمه ساختارمند با 12 مدرس حوزه مطالعات برنامه درسی انجام یافته است. یافتهها نشان دادند که مدرسان مورد مصاحبه نگاه یکسانی نسبت به قلمرو برنامه درسی در آموزشگری نداشته اند. یافتهها در سه طبقه: نگاه تخصص محور، نگاه مشارکت محور و نگاه مدرس محور تفکیک شدند.
مولفههای اصلی دانش عملی برنامه درسی در سه نگاه مشتمل بر دو مولفه اصلی: آمادگی برای عمل و اقدام برای عمل برنامه درسی بوده است. اما حدود و ثغور مولفههای حرفهای مربوط به هر کدام از مولفههای اصلی در سه نگاه یکسان نبوده است. در نگاه تخصص محور، مولفههای حرفهای عمل برنامه درسی: فعلیت بخشیدن به طراحی آموزشی، ارتباط برقرار کردن و تأمل بعد از عمل را شامل شده است. در نگاه مشارکت محور، مولفههای حرفهای عمل برنامه درسی: فعلیت بخشیدن به برنامه درسی، ارتباط برقرار کردن و تأمل بعد از عمل را در برگرفته است. در نگاه مدرس محور، مولفههای حرفهای عمل برنامه درسی شامل: فعلیت بخشیدن به برنامه درسی، ارتباط برقرار کردن، تجسم، تأمل حین عمل و تأمل بعد از عمل بوده اس.
http://istd.saminatech.ir/en/Article/Download/29296مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-3277132015321 Identification of the Principal Components of Distance Education and Human Resource Development in Payame Noor University and Presenting a Model شناسايي مولفههاي آموزش باز و از دور و توسعه نيروي انساني در دانشگاههاي داراي اين نوع آموزش و ارائه الگوي براي آن110faمهرانفرجاللهی201622The purpose of the present research was to identify the role of distance education system in human resource development in Payame Noor University (PNU) as the pioneer university in Iran and presenting a model using descriptive survey method. . Statistical population consists of all Ph.D. students of PNU in 1390-1391 who were 1082 people, so 321 people were chosen among them using stratified random sampling. The main instrument of the research was two researcher-made questionnaires which were designed based on the theoretical and literature review of distance education and human resource development. Validity of the questionnaires were verified by experts and its reliability by using Cronbach’s alpha was 0.898 for distance education and 0.872 for human resource development. In this survey, the findings show that distance education had three main components (i.e. technology, interaction, and facilities) and human resource development had four main components (i.e. knowledge, attitude, skill, and behavior). By ranking the components and indices of distance education and human resource development using LISREL 8.53, a theoretical model was proposed which suggests that, if administered properly, distance education can lead to development of human resources and its components, i.e. knowledge, attitude, skill, and behavior. تحقيق حاضر با هدف بررسي نقش نظام آموزش باز و از دور بر توسعه نيروي انساني در دانشگاه پيام نور به عنوان متولي و مجري آموزش باز و از دور در ايران و ارائه مدلي براي آن، در قالب روش توصيفي - پيمايشي انجام گرفته است. جامعه آماري اين تحقيق كليه دانشجويان دكتري پيام نور در سال تحصيلي 91-90 به تعداد 1082 نفر بودندكه از اين تعداد 321 نفر به صورت نمونهگيري تصادفي طبقهاي به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، دو پرسشنامه محقق ساخته بود كه بر اساس مباني نظري و پيشينه تحقيق تنظيم شده است. روايي پرسشنامهها توسط صاحبنظران مورد تاييد قرار گرفت و پايايي آن نيز از طريق ضريب آلفاي كرونباخ به ترتيب براي نظام آموزش باز و از دور 898/0 و براي توسعه نيروي انساني872/0 محاسبه شد. براي تجزيه و تحليل دادهها نيز، از آمار توصيفي و استنباطي (تحليل عاملي و تحليل مسير) استفاده شد. بعد از تجزيه و تحليل (تحليل عاملي)، نظام آموزش باز و از دور به ترتيب اولويت دارای 3 مولفه اصلي فناوری، تعامل، امکانات و 22 شاخص و توسعه نيروي انسانی نيز به ترتيب اولويت دارای 4 مؤلفه اصلي دانش، نگرش، مهارت، رفتار و 29 شاخص شد. بر اساس اولويتبندي مولفهها و شاخصهاي آموزش باز و از دور و توسعه نيروي انساني و با استفاده از نرم افزار ليزرل53 /8 (تحليل مسير)، مدل نظريي و ساختاريي ارايه گرديد كه نشان ميدهد، اگر آموزش باز و از دور به همراه مولفهها و شاخصهاي آن در دانشگاههاي داراي نظام باز و از دور به خوبي طراحي، توليد، اجرا و ارزشيابي شود، منجر به توسعه مولفههاي نيروي انساني؛ دانش، نگرش، مهارت، رفتار و شاخصهاي آن در افراد ميشودhttp://istd.saminatech.ir/en/Article/Download/29297مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-3277132015321Designing the Training Strategic Plan of RAH ARTIN Company with SWOT Approachطراحی برنامه استراتژیک آموزشی شرکت ره آرتین با رویکرد SWOT 110faاکبر عیدیبیژنعبدالهی201623In recent Years, using of strategic management is getting popular in various fields such as human resources and organizational Training and lots of firms are trying to find desired future and focus on that in order to make it possible to reach most of the goals. The purpose of this article is identification of training strategic plan of RAH ARTIN Company, by means of mixed research methods. Statistical population in qualitative part, line and staff managers, training experts and training manager was 35 persons which by using purposeful sampling 9 of them were selected as the board of strategic committee and 25 of them selected as members of executive team of training. Stakeholders are 90 persons that 70 of them according to Morgan tables were selected by simple random sampling. Means of gathering information in qualitative part was interview of focus group and in quantitative part was a questioner. And for analyzing data we used coding, kappa coefficient, AHP, and quantitative matrix of strategic planning. After coding the results of focus group from first question of research 10 main points were extracted and 3 of them were eliminated after kappa test. Moreover, results of second and third question indicate that opportunities are higher than threatens, and weaknesses are higher than strengths. This indicates that strategic position of training department of RAH ARTIN Company is located in WO’s area. According to the position which was formed from SWOT, 16 strategies were identified. And then after identification of attractiveness of each of them by using quantitative strategic planning matrix, 5 strategies “development of Training infrastructure of IT, ROI of training , Targeted job training, Targeted communication process and Improve the participation of experts within the organization" were selected by strategic and training strategic management executive committee and proposed for designing of operating plans. در سالهای اخیر استفاده از مدیریت استراتژیک در حوزههای مختلف و از جمله حوزه منابع انسانی و آموزش سازمانی از اقبال گسترده ای برخوردار بوده و بسیاری از شرکتها تلاش مینمایند با شناسایی آینده مطلوب مورد نظر و تمرکز برآن، زمینه تحقق هر چه بیشتر اهداف خود را فراهم آورند. هدف این مقاله تدوین برنامه استراتژیک آموزشی شرکت ره آرتین با بکارگیری روش تحقیق آمیخته بوده است. جامعه آماری در بخش کیفی مدیران ستادی و صفی، کارشناسان و مدیر آموزش به تعداد 35 نفر بود که با روش نمونه گیری هدفمند(غیر احتمالی ) تعداد 9 نفر به عنوان اعضاء کمیته راهبردی و تعداد 25 نفر به عنوان اعضاء تیم اجرایی مدیریت استراتژیک آموزشی انتخاب شدند. شرکت کنندگان در بخش کمی کلیه ذینفعان آموزشی به تعداد 90 نفرمیباشند که تعداد70 نفر مطابق جدول مورگان با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی، مصاحبه گروههای کانونی و در بخش کمی پرسشنامه بوده است. و از روش کدبندی گزارههای بیانی، آزمون توافق نظر کاپای کوهن، روش تحلیل سلسله مراتبی و ماتریس کمی برنامهریزی استراتژیک جهت تحلیل دادهها استفاده شده است. نتایج بدست آمده از سوال اول تحقیق بعد از کدگزاری نتایج حاصل از مصاحبههای کانونی ، 10 نکته اصلی را نشان داد که بعد از انجام آزمون توافق نظر، سه نکته پایانی حذف و سایر موارد جهت قرار گرفتن در چشمانداز آموزشی مطرح گردید. همچنین، نتایج تحلیل سوال دوم و سوم به ترتیب حاکی از پیشی داشتن فرصتها بر تهدیدها و بالا بودن میزان ضعف ها بر قوتها داشت که این موضوع بیانگر آن است که موقعیت استراتژیک واحد آموزش شرکت ره آرتین در خانه استراتژیهای محافظه کارانه (WO ) قرار گرفته است. با توجه به موقعیت مذکور از طریق تشکیل ماتریس SWOT ، 16 استراتژی شناسایی و بعد از مشخص شدن جذابیت هریک بوسیله ماتریس کمی برنامهریزی استراتژیک، پنج استراتژی با اولویت " توسعه زیرساختهای آموزشی IT ، بازگشت سرمایهگذاری مالی آموزشی ، هدفمندی آموزشهای شغلی ، تعاملات هدفمند فرآیندی و بهبود مشارکت خبرگان درون سازمانی " توسط کمیته راهبردی و اجرایی مدیریت استراتژیک آموزشی انتخاب و جهت تدوین برنامههای عملیاتی معرفی گردیدhttp://istd.saminatech.ir/en/Article/Download/29298مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-3277132015321Studying the Readiness of Petrochemical Companies for Organizational Learning and Presenting an Appropriate Structural Model for the Establishment of Organizational Learning and Knowledge Management in the National Petrochemical Companyبررسی کم و کیف آمادگی شرکت¬های پتروشیمی برای یادگیری سازمانی و ارائه الگوی ساختاری مناسب برای استقرار یادگیری سازمانی و مدیریت دانش110faمحمدعموزادمقصودفراستخواه201623The purpose of the current study is to study the readiness of petrochemical companies for organizational learning and to present an appropriate structural model for the establishment of organizational learning and knowledge management in the National Petrochemical Company. To achieve the purpose, the mixed method of qualitative-quantitative was used. To know the current situation, the quantitative survey method/ survey electronically were used in the country with the return of 801 questionnaires from 18 petrochemical companies and the variables of organizational culture, learning styles and dominant trends of learning were examined. For elaboration on the current situation and expectations of the company, the qualitative approach and grounded theory were used and finally the results of qualitative and quantitative parts were mixed. The findings show that the organizational culture of petrochemical companies in the current situation has more skewers towards the hierarchy and to some extent towards the market, and the components of family culture and especially Ad hoc are poor. Also, among the four learning styles, in the company’s current situation the convergent and divergent poles are dominant and also assimilating and adapting styles have less frequency. In terms of existing training programs, the general attitudes can be observed to the personal acquisition of knowledge instead of attending the formal training programs. Also, the qualitative findings and the results of interviews highlighted the changes in three areas; requirements, key processes, learning operations for the establishment of organizational learning. هدف از این پژوهش، بررسی میزان آمادگی شرکت های پتروشیمی برای یادگیری سازمانی و ارائۀ الگوی ساختاری مناسب برای استقرار یادگیری سازمانی و مدیریت دانش در شرکت ملی صنایع پتروشیمی است. برای دستیابی به این مقصود از روش تحقیق آمیختۀ کمی- کیفی استفاده شده است. برای شناخت وضع موجود، روش کمّی پیمایش/ زمینه-یابی به صورت الکترونیکی در سطح کشوری و با بازگشت 801 پرسشنامه از مجموع 18 شرکت تابعه پتروشیمی به کار رفته و متغیرهای فرهنگ سازمانی، سبک های یادگیری و گرایش های غالب یادگیری مورد بررسی قرار گرفته است. برای مداقه در وضع موجود و سطح مطلوب انتظارات در شرکت، از رویکرد کیفی و نظریه مبنایی استفاده شده و در نهایت نتایج دو بخش کمی و کیفی پژوهش در هم آمیخته و تلفیق شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که فرهنگ سازمانی شرکت پتروشیمی در وضع موجود از میان چهار سنخ بیشتر به جانب سلسله مراتب و سپس تا اندازه ای بازار چولگی دارد و مؤلفه های فرهنگ خانواده و بویژه ادهوک در آن ضعیف است. همچنین، از چهار سبک یادگیری، در وضع موجود شرکت غلبه با قطب های همگرا و واگراست وسبک های جذب كننده و تطابق دهنده از فراوانی کمتری برخوردار است. از حیث برنامه های آموزشی موجود نیز به طور کلی گرایش غالب به پیگیری و کسب شخصی دانش، به جای حضور در برنامه های آموزشی رسمی شرکت مشاهده می شود. همچنین یافته های کیفی و نتایج مصاحبه های عمیق تغییرات در سه حوزه؛ الزامات، فرایندهای کلیدی، عملیات یادگیری را برای استقرار یادگیری سازمانی را نمایان ساخته است.http://istd.saminatech.ir/en/Article/Download/29299مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-3277132015321Studying the Quality of Curriculum in Industrial Management Discipline to Identify Job Needs according to Marketتحلیل کیفیت برنامه درسی رشته مهندسی صنایع جهت نیازسنجی شغلی مبتنی بر بازارکار (مطالعه موردی) 110faطلعتدیبا نادربرزگرسعیدمرادی201623The purpose of the current research was study of the status of curriculum in industrial engineering discipline and its efficiency as an important factor influencing the quality of the outputs of the higher education system. The research was descriptive-survey method which is a purpose operational. To gather information needed library Data, Experts’ opinion and questionnaires were used.
The population of the research has consisted of experts in the field of Industrial Engineering from Universities of Tehran, Sharif, Amir Kabir, Science and Technology, and also Industrial Engineering institute of Iran using Available sampling method. At the end 135 questionnaires were gathered. The research data analysis using descriptive statistics and inferential statistics has shown that the curriculum of Industrial Engineering needs to be redesigned and presented regarding educational content, features, orientation and pedagogy based on the world’s changes and also markets and students’ needs in the credits of management of information systems management, planning and control project, feasibility and project planning. هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت برنامه های درسی رشته مهندسی صنایع از بعد کارایی برنامه های درسی به عنوان یکی از عوامل مهم تأثیرگذار در کیفیت بروندادهای نظام آموزش عالی بود. جهت انجام تحقیق از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده گردیده و از نظر هدف کاربردی بوده است. جهت جمع آوری اطلاعات از مطالعات کتابخانهای، نظر صاحبنظران و ابزار پرسشنامه استفاده گردید. جامعه آماری تحقیق متشکل از متخصصان حوزه مهندسی صنایع دانشگاههای تهران، شریف، امیرکبیر، علم و صنعت و انجمن مهندسی صنایع ایران بوده است که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس پس از حذف پرسشنامههای مخدوش، تعداد 135 پرسشنامه جمعآوری گردید. دادههای تحقیق پس از تجزیه و تحلیل با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی، نشان داده است که برنامه درسی رشته مهندسی صنایع میبایست از نظر محتوای آموزشی، امکانات، گرایشهای تحصیلی و روش ارائه در واحدهای دانشی مدیریت سیستمهای اطلاعاتی، مدیریت، برنامهریزی و کنترل پروژه، امکانسنجی و طرحریزی طرح بازمهندسی شده و متناسب با تحولات دانشگاههای دنیا و همچنین نیازهای دانشجویان و بازارکار طراحی و ارائه گردد.http://istd.saminatech.ir/en/Article/Download/29300مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی2423-3277132015321Identification of Effective Factors on Competencies of Personal Brand in Human Capitalشناسایی عوامل موثر بر شایستگیهای برند شخصی در حوزه سرمایههای انسانی110faصدیقهصائمیان201623Attributing the Personal characteristics and their expertise to business brand is a way in which can have a major role in the competitive business environment as brands. On the other words, branding your competencies is a smart way to present and brand yourself and can secure your future in the work world as well. . The present research work aimed to study the impact of effective components on obtaining personal brand based on individual competencies by considering cultural, social and professional components. The collected data was obtained from 94 qualified persons having professional personal brand. The reliability of the researcher made questionnaires was calculated by applying Cronbach’s alpha method, which was 0.85. The structural validity was used to check the reliability of it, and the results validated the research tool. The data was analyzed through Structural Equation Modeling (SEM), Smart PLS software and Multiple Regression (MP), and the final model was presented in this paper. The results of the present research demonstrated the proper fit of the model based on the effect of the dimensions of cultural, social and professional components and their subdirectories on personal brands based on individual competencies in the fields of knowledge, skill and attitude.نسبت دادن ويژگيهاي شخصيتي افراد و تخصصشان به برندهاي تجاري موضوعي است كه ميتواند در ايجاد ارزش ويژه برند در فضاهای رقابتی کسب و کار نقش اساسي داشته باشد. با چنين پيش زمينهاي، هدف پژوهش حاضر شناسائی مولفه های موثر بر برند شخصی مبتنی بر شایستگیهای فردی است. این پژوهش از طریق پرسشنامه ای محقق ساخته، در 94 نفر از افراد صاحب برند کشور در سال 1392 و در قالب مدلی پیشنهادی آزمون شد. مقدار پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ، مقدار 0.85 بدست آمد كه نشان دهنده پایایی بالاي ابزار پژوهش مي باشد. همچنین به منظور محاسبه روایی از روایی محتوا و سازه استفاده شد که نتایج بیانگر روا بودن پرسشنامه بود. روش حداقل مربعات جزئي به كمك نرم افزار SmartPLS نشان داد که مولفه های فرهنگی (0.107=β،3.10=t)، اجتماعی (0.075=β، 5.38=t) و تخصصی (0.550=β، 5.41=t) بر برند شخصی مبتنی بر شایستگیهای فردی در حوزه های دانش، مهارت و نگرش تأثیر معنادار دارد. همچنین یافته ها نشان داد که ابعاد سبک زندگی و سطح خانوادگی بر برند شخصی به طور مستقيم، تأثیر معناداري نداشته اند.http://istd.saminatech.ir/en/Article/Download/29301