@article{ author = {علیرضا افشارنژادandزین العابدین امینی سابقandاحسان سادهandآرام غنیون}, title = {ارائه الگوي بين‌المللي‌سازي آموزش نیروی انسانی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور}, journal = {فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی}, volume = {8}, number = {31}, page = {129-148}, year = {1400}, publisher = {انجمن علمی آموزش و توسعه منابع انسانی}, issn = {2423-3277}, eissn = {2476-6488}, doi = {10.52547/istd.31465.8.31.129}, abstract = {هدف پژوهش حاضر ارائه يک الگو براي بين‌المللي‌سازي آموزش نيروي انساني در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، است. پژوهش از نوع كيفي بوده و براي تحليل داده‌ها از روش گرانددتئوري استفاده شده است. به اين منظور با 15 نفر از افرادي که در زمينه بين‌المللي‌سازي آموزش نيروي انساني صاحب‌نظر هستند، با استفاده از شيوه نمونه‌گيري گلوله‌برفي، مصاحبه‌های عمیقی صورت گرفت. سپس داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها از طریق کدگذاری باز، محوری و گزينشي تجزیه و تحلیل شدند. در پايان الگوی پاردایمی بين‌المللي‌سازي آموزش نيروي انساني متشکل از شرایط علی، شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله‌گر، پدیده محوری، راهبردها و پیامدها ترسیم شد. پديده اصلي الگوي طراحي‌شده، بین‌المللی‌سازی آموزش نيروي انساني در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، است. يافته‌هاي پژوهش نشان داد، عوامل علي شامل، زيرساخت‌ها، استانداردهاي لازم، امکانات موجود و ضرورت‌هاي بين‌المللي‌سازي، هستند. عوامل مداخله‌گر شامل، شرایط سياسي حاکم بر کشور، مراکز آموزشی و دانشگاهی، عوامل محيطي، یکپارچگی مديريتي و عوامل اجرايي، است. عوامل زمينه‌اي شامل، فضای رقابتي و نگرش به پدیده جهاني شدن و راهبردها به صورت فرهنگ‌سازي، ایجاد ساختار مناسب علمی و پژوهشی، تبليغات کارآمد، برنامه‌هاي اجتماعي و قوانين و مقررات، مي‌باشد. پيامدهاي يک سيستم بين‌المللي‌سازي آموزش نيروي انساني نيز شامل، دستاوردهای فرهنگي، دستاوردهای اقتصادي، دستاوردهای ارتباطي و دستاوردهای آموزشي است. }, keywords = {internationalization of education, human resources, Grounded Theory, medical sciences}, title_fa = {ارائه الگوي بين‌المللي‌سازي آموزش نیروی انسانی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر ارائه يک الگو براي بين‌المللي‌سازي آموزش نيروي انساني در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، است. پژوهش از نوع كيفي بوده و براي تحليل داده‌ها از روش گرانددتئوري استفاده شده است. به اين منظور با 15 نفر از افرادي که در زمينه بين‌المللي‌سازي آموزش نيروي انساني صاحب‌نظر هستند، با استفاده از شيوه نمونه‌گيري گلوله‌برفي، مصاحبه‌های عمیقی صورت گرفت. سپس داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها از طریق کدگذاری باز، محوری و گزينشي تجزیه و تحلیل شدند. در پايان الگوی پاردایمی بين‌المللي‌سازي آموزش نيروي انساني متشکل از شرایط علی، شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله‌گر، پدیده محوری، راهبردها و پیامدها ترسیم شد. پديده اصلي الگوي طراحي‌شده، بین‌المللی‌سازی آموزش نيروي انساني در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، است. يافته‌هاي پژوهش نشان داد، عوامل علي شامل، زيرساخت‌ها، استانداردهاي لازم، امکانات موجود و ضرورت‌هاي بين‌المللي‌سازي، هستند. عوامل مداخله‌گر شامل، شرایط سياسي حاکم بر کشور، مراکز آموزشی و دانشگاهی، عوامل محيطي، یکپارچگی مديريتي و عوامل اجرايي، است. عوامل زمينه‌اي شامل، فضای رقابتي و نگرش به پدیده جهاني شدن و راهبردها به صورت فرهنگ‌سازي، ایجاد ساختار مناسب علمی و پژوهشی، تبليغات کارآمد، برنامه‌هاي اجتماعي و قوانين و مقررات، مي‌باشد. پيامدهاي يک سيستم بين‌المللي‌سازي آموزش نيروي انساني نيز شامل، دستاوردهای فرهنگي، دستاوردهای اقتصادي، دستاوردهای ارتباطي و دستاوردهای آموزشي است. }, keywords_fa = {بين‌المللي‌سازي آموزش، نيروي انساني، گرانددتئوري، علوم پزشکي.}, URL = {rimag.ir/fa/Article/31465}, eprint = {rimag.ir/fa/Article/Download/31465},